Ypperste indkøbschef

Forside Fora AGF Ypperste indkøbschef

Viser 26 svartråde
  • Forfatter
      Keano
      Bruger

Nu hvor det lakker mod enden af transfervinduet så syntes jeg det kunne være sjovt at sammenligne SAS-ligaklubbernes indkøb og se på hvilken sportchef (indkøbschef) har gjort det bedst!

Min vurdering er som følger:

1) OB: Klar vinder med tilgange af Djemba Djemba, Rundstrøm fra Fulham, Espen Ruud, Henrik Hansen. De må være favorit til mesterskabet!

2) Brøndby: Med tre klare forstærkninger i Farnerud, Jönsson og Kristiansen må det siges at Bjerregaard junior har gjort det yderst fornuftigt.

3) AGF: Med de seneste dages to signinger i AGF som dermed bringe os op på 4 stærke indkøb af Thomassen, Nando, Poulsen og Feilhaber samt lottokuponen Cabrera så har BSN markeret sig i toppen af ligaen for sporstchefer.

4) FCM: FCM rystede Danmark med købet af Borring for mange millioner, et skifte vi aldrig har set i Danmark før! Men det viser stort mod og umiddelbart går det jo godt for dem, så Borring var måske lige det de søgte. Derudover har de fået en super stabil markeringsspiller i Califf og en stærk bomber i Kim Kristensen som allerede har fundet målet flere gange.

5) FCK: Med købet af Santin; Kristensen og Larsson har FCK også vist at de søger klasse. Dog må man sige de også har solgt ud, og det må vise sig om de har forstærket sig eller står svagere, det sidste virker umiddelbart nærliggende, men de nye har chancen for at bevise noget andet.

6) AaB: Med det seneste indkøb af den længe ventede angriber, Saganowski er AaB også rykket frem på listen, hvor også hjemvendte Kasper Bøgelund vækker opsigt. Beauchamp er lidt ukendt, men bundesligaerfaring tyder på kvalitet. Dog havde AaB nogle klare mangler som disse udfylder, men derfor virker truppen umiddelbart ikke meget stærkere end sidste sæson.

8) Esbjerg: Med tilgangen af Thorvaldson og Fribrock har Esbjerg styrket deres offensiv markant.

8) FCN: Bernier har tidligere været på vej til både Brøndby og AGF men valgte Kaiserslautern, og er altså nu endt i FCN. Kibebe virker også som er godt køb. Derudover er Cagara købt fri efter leje i klubben.

9) Vejle: De har hentet mange spillere, mest markant tidligere landsholdsspiller Brian Priske. Derudover har de fået SAS-ligaerfaring i Bechara og Olesen samt hjemvendte Borre.

10) RFC: Randers har ikke markeret sig så meget men Olesen fra FCN er en stabil back og Targino lyder yderst spændende, og når han kommer i form virker han som en gevinst.

11) Horsens: Horsens har hentet en del marginalspillere i andre klubber, Spelmann og Rasmussen samt de offensive kræfter Mayasi og Nagel. De har dog solgt Henrik Hansen og mister deres træner ved halvåret. De står klart svækket.

12) Sønderjyske: Sölvi Ottesen og Martin Bertolt er navne som styrker oprykkerne, mens Henrik Bødker også har SAS-ligaerfaring. Dog ikke nogen overraskelser.

Alle transfers er ikke med blot dem som virker interessante.

Hvad siger i til det?

Ceres
      Bruger

Generelt har klubberne købt større og bedre ind end sædvanligt… Der er købt en del solide rutinerede spillere med et pænt landsholds CV, men nok trods alt et begrænset talent der næppe rækker længere end til en af de mindre gode klubber i Bundesligaen … Der er dog 3 spillere der klart skiller sig ud fra mængden…. Djemba-Djemba , Rafael og Feilhaber der alle har været regnet for et absolut super talent, men bare ikke har slået helt til i en af de store ligaer af forskellige grunde…

For nogle år siden havde Brøndby stor success med at hente en Johan Elmander som virkeligt var regnet for et kæmpe talent i Sverige, men som alligevel ikke helt havde udvikle sig rigtigt i Holland på trods af at han fik pænt med spilletid (Lige som det har været tilfældet med Rafael i Tyskland) . Vi skal ikke glemme at Rafaelvar regnet for at være et større talent end Rafael van der Vaartog Wesley Sneijder da de var på hold sammen i Ajax. Han havde også en enkelt rigtig god sæson i Bundesligaen hvor han var regnet for at være langt bedre end angribere som Allbäck og Prica der også spillede Bundesliga på det tidspunkt… at han så derefter endte som bænkevarmer og reserve for mere erfarne landsholdsspillere, det sker ofte i de store ligaer for yngre spillere af høj klasse…

Hvis vi skal sammenligne AGFs tidliger indkøb med dette transfer vindue, så har vi aldrig hentet andet en middelmådige Danskere, Svenskere og Nordmænd, med et pænt CV, men uden det helt store navn/talent i forhold til en Rafael og en Feilhaber. Her er der tale om spillere der rent faktisk har et "navn" og varet udråbt til super talenter i Holland/Tyskland og USA… Så selv må de måske ikke helt har slået til i en af de 4 store ligaer, så er det altså ikke de sædvanlige middelmådigheder fra den Svenske eller Norske liga vi har købt…
      .

Jorgensen
      Bruger

Er egentlig meget enig i listen, dog med undtagelse af Vejle. Jeg synes du undervurderer Borre og Priske. De er klare forstærkninger, og jeg mener sagtens at Borre kunne bruges i AGF (før vi hentede BF og JP). Samtidig var Olesen fast mand for AaB sidste år hvor de vandt guld. Så de bør have en god defensiv når de først bliver spillet sammen.

Deres indkøb er mindst ligeså gode som Esbjergs.

AGF-86
      Bruger

Man skal vel også ret beset se på hvem de forskellige klubber har matte
      sige farvel til…[think]

agfgas
      Bruger

Ja se bare prica, han var bænket store dele af sin tid i tyskland, og blev topscorer herhjemme i suppen, håber Nando kan gøre lidt af det samme, tror faktisk på det 😀

abv
      Bruger

@Ceres: syntes nu også man bliver nødt til at nævne Farnerud og Bøgelund, når man stiller de stærkeste kort op. Farnerud er måske den bedste spiller i superligaen for tiden, og Bøgelund er når han ikke er skadet, klart den bedste back Danmark har haft i mange år… men ellers enig, BSN har klart fået de folk hjem der var brug for, og lidt til. Mener Jakob Poulsen er den klart bedste signing af de to seneste. Han har vist han er stabil, han er løbestærk og skudfarlig + en kommende spiller på ligalandsholdet… kanon køb til 2 mill.

SRF
      Bruger

Keano@

Er helt enig i din liste :k
      Dog ville jeg bytte vejle med Esbjerg da man skal tænke på at Vejle altså er oprykker og måske derfor lige umiddelbart havde sværre ved at få fat i spillere.
      Og samtidig synes jeg esbjerg har mistet spillere som Djemba-nyren og Murcy så synes ikke Esbjerg ser skræmmende ud(Når man også tænker på at de mister Zimling til Vinter, selvom han ofte er skadet)

Men ellers helt enig med dig Keano:k

Ceres
      Bruger

abv skrev:

@Ceres
      : syntes nu også man bliver nødt til at nævne Farnerud og Bøgelund, når man stiller de stærkeste kort op. Farnerud er måske den bedste spiller i superligaen for tiden, og Bøgelund er når han ikke er skadet, klart den bedste back Danmark har haft i mange år… men ellers enig, BSN har klart fået de folk hjem der var brug for, og lidt til. Mener Jakob Poulsen er den klart bedste signing af de to seneste. Han har vist han er stabil, han er løbestærk og skudfarlig + en kommende spiller på ligalandsholdet… kanon køb til 2 mill.

Nu skrev jeg om super talenter, man har forventet skulle blive stjerne spillere på landsholdet og i de 4 store ligaer, og du må megt undskylde, men i et selskab af landsholdsstjernespillere høre hverken Farnerud eller Bøgelund hjemme…
      .

Ceres
      Bruger

agfgas skrev:
      Ja se bare prica, han var bænket store dele af sin tid i tyskland, og blev topscorer herhjemme i suppen, håber Nando kan gøre lidt af det samme, tror faktisk på det 😀

Der har været meget snak om at Rafael nærmest var et flop i Tyskland, også fra nogle danske sporstjournalisters side, men det må bygge på dårlig research. Der er tilsyneladende en hel del der fuldstændig har misforstået målestoksforholdet når vi taler om Rafael som et "flop"…

Han har rent faktisk gjort det langt bedre i Bundesligaen end spillere som Prica og Allbäck. Hvorfor han så alligevel regnes for en stor skuffelse i Tyskland, er fordi man som udgangspunkt havde regnet ham for et større talent end van der Vaart og Wesley Sneijder… det er altså ikke no-names (i Tysk sammenhæng) som Prica og Allbäck han blev sammenlignet med, men van der Vaart og Sneijder… Det er dem han er en stor skuffelse i forhold til… I en dansk Superliga sammenhæng bliver vi jo næppe skuffet over at han "kun" er bedre end Allbäck og Prica …
      .

abv
      Bruger

Farnerud blev regnet for det stærste svenske midtbanetalent da han røg til udlandet, og Bøgelund må siges at have slået igennem på landsholdet når han i perioder ikke hr været skadet. Det
      der med at være udråbt som talent er ellers ikke noget jeg giver en skid for, vi har i GF jo en historie med en lille chilener, der ikke helt forstod at han skulle være den næste michael laudrup

Ceres
      Bruger

abv skrev:
      Farnerud blev regnet for det stærste svenske midtbanetalent da han røg til udlandet, og Bøgelund må siges at have slået igennem på landsholdet når han i perioder ikke hr været skadet. Det
      der med at være udråbt som talent er ellers ikke noget jeg giver en skid for, vi har i GF jo en historie med en lille chilener, der ikke helt forstod at han skulle være den næste michael laudrup

Rafael var regnet for at være et langt større talent end Farnerud og Farneruds CV er da heller ikke bedre end Rafaels indtil nu. derfor giver det heller ingen mening at tro at Farnerud er en spiller af større klasse end Rafael… Havde BIF eller FCK skrevet kontrakt med Rafael , så ville ingen ha' tvivlet på hans kvaliteter, men kaldt ham Superligaens største indkøb sammen med Djemba-Djemba … Det er kun fordi han blev købt af AGF at der er så mange tvivlere..
      .

Hr Henriksen
      Bruger

fint indlæg.

En ting man burde tage med i evalueringen er klubbernes økonomiske situation. lige en kommentar til nogle af klubberne.

OB meget enig, de har formået at hæve niveauet betragteligt.

FCK IMØ er det ik den store kunst for FCK at hente nogle af de tre de har gjort. De burde sætte baren endnu højere.

Esbjerg har på ingen måde formået at erstatte de profiler de har mistet gennem de sidste 6 måneder – klart en af transferviduets taber.

Vejle har tilgengæld imponeret mig da de, især taget deres økonomiske og organisatoriske niveau i betragtning har hentet navne der klart går direkte ind blandt de starteden 11.

BØF tja… Farnerud har været meget skadet så han har ikke imponeet mig endnu. Derudover har BIF ikke formået at hente den klasse angriber der mangler til trods for at der burde være nok i klub-kassen, så i min optik dumper anders bjerregaare i dette transfor vindue. På den anden side, hvis man ønsker at transformere klubben til et ret skånsk hold så består han helt sikkert!!!

AAB beskæmmende at de kun henter en højre back, og lejer en angriber. Det lader til at Lynge ikke har haft tid/overblik/evne til både at forstærke truppen samtidig med at han har søgt en nye træner (hvilket han egentlig heller ikke har formået, i hvert fald ikke officielt).

Og så til sidst BSN. Dan er godkendt, Jakob er godkendt. Nando er godkendt.. Bennny virker interessant, men at han ligefrem er vores første prioritet kan jeg ikke helt forstå.. Måske BSN blev tvunget til at handle hurtigt efter salget af Alex. alt i alt virker det som en præsentation i den høje ende af skalaen. Især hvis Benny og vores nye exsotiske forsvarsspiller viser sig at have niveau.

vestpeder
      Bruger

Er egentligt ikke enig i særligt mange af dine.
      Jeg vil faktisk mene at AGF og Vejle har gjort de bedste indkøb i SAS-ligaens første transfervindue. Begge mandskaber er virkelig blevet forstærket markant, men egentligt synes jeg først man kan lave sådan en liste når sæsonen er færdig – før ved man ikke om det har været et godt indkøb – kan i følge mig?

OB og FCM kommer på de følgende pladser.
      Faktisk synes jeg ikke at FCK har været alt for heldige på transfermarkedet i år. De har hentet nogle okay spillere i Kristensen, Larsson og Santin, men ikke de kvalitetsspillere som de fleste vel havde forventet. Efter min mening så har især Larsson skuffet fælt, virkelig ringe, mens Santin og Kristensen har været lidt bedre.

Nederst kommer Randers.

Kim C
      Bruger

Du har glemt Sorin!

freand400
      Bruger

Keano skrev:

1) OB: Klar vinder med tilgange af Djemba Djemba, Rundstrøm fra Fulham, Espen Ruud, Henrik Hansen. De må være favorit til mesterskabet!

så vidt jeg husker var agf tæt på at skrive med rundstrøm men så valgt de at skrive med Nando istedet

Steen6372
      Bruger

Hvis formålet med denne tråd skulle være at give karakterer til sportscheferne for deres arbejde i dette transfervindue (som altså ikke er lukket endnu), så må et vigtigt kriterie da være hvilke betingelser sportcheferne har haft at arbejde med. Og så kan sportchefen vel ikke bare vurderes ud fra at man har købt en række nye spillere. Faktisk kunne man jo fremhæve en klub for IKKE at have skiftet voldsomt ud. Randers skiftede f.eks. en del ud i de forrige vinduer, og har derfor ikke haft brug for det denne gang.

Jeg synes at OB og AGF har gjort nogle imponerende indkøb. Men de afspejler altså også at tidligere indkøb ikke har slået til.

@ Keano: Kanon indlæg! :k

Synes SAS ligaen ser stærkere ud end nogensinde før, takket være nogle fantastiske indkøb af diverse klubber.

Vil dog sige til din liste:

Esbjerg; Du nævner Fribrock og Thorvaldsson som markante forstærkninger. Det har de jo bestemt ikke vist sig at være (endnu) – og specielt Fribrock synes jeg har vlret mildt sagt elendig. Hvor er jeg glad for, at vi ikke signede ham, som rygterne sagde vi var tæt på!

Vejle: Har gjort det helt forrygende i transfervinduet – desværre!

Og så er der os – mener vi skal op på en delt 1. plads med OB, og det er ganske objektivt ment! Det var ikke en mening jeg var af for bare to dage siden – men nu er jeg så optimistisk, som jeg i mit liv aldrig har været før, mht. GF!

nlg
      Bruger

Brian Steen har handlet fantastisk ind i dette vindue med de betingelser som han har haft. Vi har det bedste hold siden 96. Brian Steen er en kanon sportschef/indkøbschef som overhovedet ikke har fået den kredit han fortjener. Han er ligeså professionel som da han selv spillede. Med Brian Steen som ansvarlig for udviklingen af truppen er jeg slet ikke i tvivl om at vi er tilbage i toppen af dansk fodbold inden der er gået 3 år. SUPER BRIAN STEEN:k:k:k

MrLarsen86
      Bruger

Når man skal vurdere hvem der har lavet de bedste indkøb, vil jeg mene at det er vigtigt at se på klubbens profil. Du skal jo ikke være professor for at se at Jan K, Fanerud og Jönsson i BIF er profiler.. Ej heller de spillere FCK har hentet..

Den største overraskelse vil jeg mene er Djemba Djemba, han er suppens bedste defensive midt – uden tvivl.

Helt objektivt mener jeg, at BSN har gjort det bedste job, når man tager forudsætningerne i betragtning. Klubbens placeringer gennem de seneste år og økonomi indbyder ikke til indkøb af Nando, Feilhaber, JP, Dan T og Sorin. Men når det kan lykkedes, kan jeg kun give respekt til BSN. På nær Djemba Djemba, mener jeg ikke at nogle klubber har lavet utroligt signings..

Bucko
      Bruger

Igen har AGF købt spillere der på papiret ser gode ud. Og jeg har længe ment at BS er en god sportschef. Men de store profiler vi henter plejer at floppe. Om det er pga uheld, pga træneren eller fordi det er de forkerte spillere der bliver hentet skal jeg ikke kunne sige. Men det er snart nødt til at vende. Den optimisme som folk for tiden påstår de ikke har følt i mange år har jo reelt været til stede de sidste mange sæsoner.

Jeg vil se hvordan spillerne præsterer før jeg dømmer den her gang. Hvis de, på papiret, store stjerner flopper igen, så må jeg sige at jeg ikke giver så meget for vores sportschef som jeg tidligere har gjort – man kan kun være uheldig så mange gange…

Og sammenlignet med de andre klubber er jeg langt fra overbevist om, at vi med den nuværende trup kan undgå nedrykning.

Lad os dømme på resultaterne og ikke på hvordan spillerne individuelt ser ud på papiret…

McAteer
      Bruger

Hvis vi vurderer, hvilke indkøbschefer, der ser ud til at have handlet bedst, er det urimeligt udelukkende at kigge på af- og tilgange. Klubbernes økonomiske råderum og sportslige tiltrækningskraft gør, at det er æbler og pærer at sammenligne den spillermæssige bundlinje.

Jeg synes eksemplevis ikke, Gaxe skal have på puklen. Tværtimod har Haderslev præsenteret glimrende forstærkninger i forhold til, hvad der kunne forventes (Mosquera kan sagtens vise sig vigtig). Berti har også endnu engang vist et fremragende sælgertalent, for de profiler, vi har fået til Århus, burde ikke være mulige i forhold til nyere sportslig historie.

Vejles Hans Lauge har ligeledes gjort det flot (må jeg erkende, selvom jeg synes, han er træls). I Odense fortjener Brink også skulderklap – fremragende spillertilgange og suppens sjoveste assistent (Viggo) finansieret ved et flot salg af Borring, der er god, men ikke så god.

Derfor må man også overveje, om Herning har været fornuftige. Kaliffen er i mine øjne en middelmådig centerforsvarer, som rygter vil vide har fået fordoblet sin hyre. Kim C. er ikke en topscorertype, og Borring spiller en plads, der egentlig var gdt besat (Furuseth). Ved godt, de er svære at kritisere i øjeblikket, men lad os se, om det holder.

Bjerregaard, den klovn, fortjener ros for salget af Katongo. Til gengæld virker det blæst, at han mestendels har forstærket midtbanen, hvor de i forvejen stod stærkest. Dog ser det vel ud til at være doktor juniors bedste transfervindue foreløbig, hvilket vel svarer til at kåre Cartoons' største hit.

Handelskongen Lynge skuffer ligeledes. Bruce på halvårsbasis giver usikkerhed, og på angriberfronten tror jeg, Aalborg kommer til at skuffe gevaldigt. Nu kommer de nok svineheldigt i champignonpengene, men uden vinterforstærkninger bliver det en enlig svale.

Carsten V. har enorme økonomiske ressourcer, men bliver ved med at købe ens spillertyper, og København er kun små favoritter i mine øjne, hvilket vel ikke er tilfredsstillende for flødefjolset.

Største taber på papiret er dog i mine øjne Horsens. Henrik Jensen er en elendig elevatortræner (dog kun nedad), og den underskrift er den dummeste ever (glemmer aldrig, da han på forhånd sagde, at det ville blive en umulig opgave at redde Køge). Derudover har sportschefen (er det Rud, han hedder?) vel også sin del af ansvaret for den frikøbsklausul, der sendte Henrik Hansen til Fyn for pebernødder. Spelmann og Molle fra Bundbys restlager er elendige forstærkninger til sidste sæsons nummer fem, og de kunne sagtens havne i alvorlige problemer.

zcml
      Bruger

@ McAteer

Er helt enig i din måde at se på det!
      Og derfor syn's jeg at BSN nok er den, der har gjort det bedst, men måske alligevel overgået af OB. Djemba er sgu et stort navn, selv for en topklub i Danmark.
      Går vi en sæson eller 2 tilbage, tror jeg ikke engang FCK ville kunne tiltrække sådan en spiller.
      De hentede godt nok Grønkjær, men han er dansker, så det gjorde det nok en hel del lettere. Tror ikke en svensk eller norsk ligaklub kunne ha' lokket ham til. Det var jo kun fordi han og familien ville hjem.

Meloveyou
      Bruger

Lidt useriøst måske? Man skal vel os se på hvilke spillere klubben havde i forvejen? Samt hvilker der først kommer til forårssæsonen, men da fint bruge tid på at læse… Klubber der købte før denen forårssæson er vel også først ved spille dem på holdet.. Nej desværre, den eneste tabel der virker, er den med point;)

McAteer
      Bruger

Gårsdagens kamp viste tydeligt, at vi er kommet styrket ud af transfervinduet. Pludselig er der ingen pladser, der decideret skriger på forstærkning, og det ser ud til at være fornuftigt, at Berti – i mangel på venstrebenet kantkvalitet – har købt en fleksibel kantspiller (Poulsen), der supplerer White glimrende. Ligeledes store plusser til Rafael og Thomassen.

Brøndbys problemer udstilles. De har en kvalitetsangriber (Duncan) med en høj skadesratio, og resten er pis. En snog er giftigere en Peter Madsen.

Steen6372
      Bruger

Ja, det kunne i hvert fald være rart, hvis de personer der mener at BSN har gjort det dårligt i dette transfervindue lige nu vil forklare os alle sammen hvorfor de mener det. Bevares, vores nyindkøb kan da stadig nå at floppe, men det er så let at være bagklog om et halvt til et helt år. Jeg må sige at jeg ikke på forhånd havde fantasi til at forestille mig at vi ville komme ud så styrket som det lige nu virker til. Ros til BSN!

DoktorGF
      Bruger

Kudos til BSN indtil videre.

Synes dog stadig, at centerforsvaret ser skrøbeligt ud. Det er for meget lige ved og næsten. Dan T udstiller virkelig hvor ringe de andre i virkeligheden er. Hvilken forskel en kvalitetsspiller kan gøre!

Madsen spillede ok i går, men man ørler jo nærmest af nervøsitet når han har bolden. Konstant fornemmelse af at pønser på den næste opsigtsvækkende mega-brøler. 😐

Persson kan jo stadig nå at vise noget, men faktum hidtil er jo at han har tilbragt mere tid med rollator end med bold hos os. Han genvinder næppe fordums styrke indefor de næste 14 dage.

Kure har hjertet, men i mine øjne ikke evnerne. Jeg tror ikke at han er fremtidens mand.

Budtz – se under Persson.

Krabbe – hmmmm. Nok ikke.

grind88
      Bruger

Vi må nok vente et par måneder før vi får en bedre midterforsvarer end Kure/Madsen – nemlig i form af Persson/Budtz.

Men BSN har i hvert fald hentet mindst 3 klassespillere i Dan t, Nando og Poulsen. Lur mig om der ikke også er kvalitet i Failhaber, Sorin og måske endda Cabrera. Failhaber er dog stadig et spørgsmålstegn, da han mest er købt på et CV og meget få danskere kender ham ordenligt.

Men AGF bliver forstærket i alle tre led, hvilket var det bedste vi kunne håbe på. Jeg er også fint tilfreds med, at Valencia ikke findes i klubben mere. Han havde langt fra den fightervilje, som alle AGF'ere viste mod Brøndby i går .

Viser 26 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi søger frivillige - vil du med på holdet?