Udvidelse af forretningsgrundlag

Forside Fora AGF Udvidelse af forretningsgrundlag

Viser 20 svartråde
  • Forfatter
      Keano
      Bruger

Når man tænker på FCK og hvor god deres økonomi er, så bør AGF og Århus Elite A/S kopiere nogle af de gode ideer som FCK har bygget deres succes på. Her tænker jeg bl.a. på investering i ferielejligheder og lignende. Fodbold, ferie og koncerter er på mange måder en side af samme sag, da det handler om fritid og underholdning, altså i bund og grund oplevelser.

Århus Elite A/S vil meget gerne ind i eventbranchen med koncerter og lignende og er da også godt på vej, men jeg foreslår nu man går mere ambitiøst til værks og foretager investeringer, og dette kunne meget vel blive noget som dette:

http://epn.dk/handel_service/turisme_fritid/article20845.ece

Lars Windfeldt og co. bør sammen med en investorgruppe finde lignende projekter hvori man kan investere, som kan støtte den sportslige forretning.

Stev
      Bruger

Mon ikke også det er den langsigtede plan?

Nu skal vi bare lige have styr på økonomien først med de ting vi har i gang.

Keano
      Bruger

@Stev: Din pointe omkring af vi skal have styr på økonomien er jeg helt med på, men man kan også argumentere for at investeringer kan være med til at give den fornødne stabilitet i indtjeningen. Nu har vi lige læst at AGFs værdi er meget høj på børsen, men det kan vi ikke bruge til noget som helst da det bare er en storm i et glas vand som ikke har realiteter bagved. hvis man vil skabe en stabil og sikker forretning er man nød til at sprede sine investeringer ud og derved minimere risikoen. Så kan AGF blive mere aktuel for større investorer og dermed gøre organisationen mere modstandsdygtig overfor udsving i de sportslige præstationer.

Andre Jensen
      Bruger

Jeg er helt uenig i at vi også skal til at lave tivoli, badeland, ferieboliger og hvad der ellers måtte være af Don Ø lignende tiltag.

AGF skal koncentrere sig 100% om sport, og derudover NRGI Park dets muligheder for ting udover sporten (koncerter, fester konferencer, store stævner o.s.v.)

At Don Ø. har succes med alt mulig ande gejl ud over fodbolden, betyder heller ikke at vi ville få det.
      Se hvordan det gik med OB og Midtfyns Festivalen eksempelvis.
      OB vil også så gerne være lille-FCK, men det holdte altså ikke med en festival.

Hvem ville også tage til et feriemål AGF stod for. Jeg kunne lige forestille mig de jokes der ville komme om en swimminpool hvor man altid ender på bunden og så videre[grin]

er helt på linie Andre her, Agf er en fodboldklub og lad nu det være det primære, skal vi ud at investere så lad os da bruge pengene på at investere i unge spillere og arrangements muligheder til nrgi park og århus by som helhed. Kan godt ske at folk sidder og klapper i hænderne og siger…dygtige dygtige don Ø….men det er jo ikk en fodboldklub han leder, men et investeringsfirma hvor fodbold er tæt på at være sekundært…..AGF er historie AGF er sjæl……

@Keano
      Hvor skulle AGF få penge til projektet fra? Lige nu er det vist nok bare at redde resterne i 1 div. Sæt nu vi bliver nødt til at tage et år mere i 1 div., så er vi tæt på at pengene er helt væk ( hvis vi ikke går konkurs undervejs eller får tilført penge udefra ). Nu nævner du godt nok investorer men hvis AGF ikke har noget at byde på i samarbejdet tvivler jeg på de vil risikere deres penge i et evt. projekt.

Mvh

Martinstranger

Python
      Bruger

Jeg synes ikke vi må være blinde for de muligheder der ligger i at sprede det økonomiske fundament! Det er svært at få en professionel fodboldklub til at løbe rundt økonomisk, og med flere penge kommer flere muligheder. Så kommer spørgsmålet bare hvilke ting man skal satse på, og hvordan. Selvfølgelig er det en skuffende tanke med "AGF-BADELANDET" (f.eks.) men synes umiddelbart ideen om at skaffe flere penge til klubben via andre muligheder ikke er dum. B)

Men igen, med vores nuværende økonomi, er investering måske ikke det man primært tænker på [lol]

Og med hensyn til OB og midtfyns, så købte de en synkende skude…

TheDude
      Bruger

NeverSmokeAlone skrev:
      er helt på linie Andre her, Agf er en fodboldklub og lad nu det være det primære, skal vi ud at investere så lad os da bruge pengene på at investere i unge spillere og arrangements muligheder til nrgi park og århus by som helhed. Kan godt ske at folk sidder og klapper i hænderne og siger…dygtige dygtige don Ø….men det er jo ikk en fodboldklub han leder, men et investeringsfirma hvor fodbold er tæt på at være sekundært…..AGF er historie AGF er sjæl……

Du glemte lige noget, AGF er i økonomiske vanskeligheder, og AGF er i første division.
      FCK fører ligaen, igen fristes man til at sige, og de spiller europæisk fodbold hver sæson…
      Kan du se den røde tråd?
      Nu bør vi ikke investere i Palm City lignende projekter, da det efter min mening er et luftkastel.
      Men ser de en forretning der er bæredygtig, så bør de smide penge i det, forudsat de har nogle penge at smide i det.
      Vi kan ikke leve af fodbold, og en håndfuld koncerter hvert år.

Thomas K
      Bruger

Mener heller ikke, at AGF skal investere i for mange projekter endnu, men forvaltning af stadion, haller osv er fint – hvis det så viser sig, at de projekter er rentable, kan de jo investere i dem senere. Der er måske ikke helt de samme penge i det på denne måde, men det er lidt mere sikkert, trods alt!!

Harboe
      Bruger

Synes mere de bare skal gå efter at få store sportsevents til Århus. Med tiden få gjort det større ved Atletion.
      Lavet så atletik og fodbold ikke er samme bane, lavet andre sportsting, så de ikke kun er håndbold, fodbold og basketball under Århus Elite.

Dette vil også være en stor indtjeningsmåde, som vil være langt ude i fremtiden. Der har allerede været snak om ishockey (ved ikke om det er under Århus Elite), der kan nemt være flere sportgrene, som de kan få sat sammen og komme til tops i, hvis de arbejder på den rette måde.

Keano
      Bruger

Jeg syntes flere af jer savner visioner. Man kan ikke drive en professionel fodboldklub som er børsnoteret uden at man på sigt kan fremvise en bæredygtig plan med et afkast. AGF vil aldrig kunne true toppen af dansk fodbold hvis ikke der skabes et bedre økonomisk fundament og det kræve investeringer og spredning af risiko, hvilket medfører at Århus Elite aktien ikke kun ses som en fodboldaktie.

Jovist skal AGF sætte tæring efter næring hvad angår den sportslige del, men derfor kan man godt deltage i projekter og derigennem skabe en sekundær indtægt, som med tidenkan mtache sportsforretningen. De få koncerter der afholdes kan ikke skabe andet en minimale resultater.

Keano skrev:
      Jeg syntes flere af jer savner visioner. Man kan ikke drive en professionel fodboldklub som er børsnoteret uden at man på sigt kan fremvise en bæredygtig plan med et afkast. AGF vil aldrig kunne true toppen af dansk fodbold hvis ikke der skabes et bedre økonomisk fundament og det kræve investeringer og spredning af risiko, hvilket medfører at Århus Elite aktien ikke kun ses som en fodboldaktie.

Jovist skal AGF sætte tæring efter næring hvad angår den sportslige del, men derfor kan man godt deltage i projekter og derigennem skabe en sekundær indtægt, som med tidenkan mtache sportsforretningen. De få koncerter der afholdes kan ikke skabe andet en minimale resultater.

Herfra er det ikke visioner der mangler MEN realistisk sans ved nogle af debattørerne omkring klubbens økonomiske formåen. Du forholder dig jo ikke til økonomien men den er altså nødvendig for at kunne investere. Overvej lige hvad der sker hvis det bliver til et år mere i 1 div., så er egenkapitalen formentlig ved at være væk ( medmindre winner har en kanin i hatten, hvilket han da gerne må have ).
      Spredning af aktiviteter er fint nok men i min verden kræver det at man er god til sit primære forretningsområde i første omgang. Der er mange muligheder i stadion for koncerter mv., efter min mening skulle man starte her da det vil være en forholdsvis lille økonomisk risiko og ikke kræve den store startkapital.

Mvh

Martinstranger

Keano
      Bruger

@Martinstranger: Nå du nu har så meget forstand på dette så vil jeg godt høre hvad dit bud er på hvad Århus Elite A/S primære forretningsområde er. Som jeg netop pointere så er det en udvidelse af forretningsområdet, ikke nye forretningsområder.

Århus Elite A/S skal kopiere PS&E og udvide forretningen med fx. ferieboliger og feriecentre mv. Det er helt klart en branche i fremdrift, med flere store projekter på beddingen. Der er ingen der siger at Århus Elite skal kaste svimlende summer efter disse projekter, men blot være en del heraf. Hvis man gik sammen med en investorgruppe så ville AGF have mulighed for at deltage i noget som kan sikre en fast stærk indtjening i fremtiden.

Min pointe er bare at folk som Kurt Andersen og Roman Abramowich hænger ikke på træerne og der skal altså ske et afkast af deres penge for at det kan betale sig at kaste så store summer ind i fodbolden. For at skabe dette afkast og dermed sikre investorernes indtjening er min påstand af fodbold og sport alene, aldrig vil kunne bære de krav der stilles til forrentning. Derfor skal AGF i tide supplere sporten med mere driftssikre aktiviteter. Jovist er feriebranchen isoleret set også en branche med udsving men trods alt mere jævn en sport, som ændre sig fra uge til uge med resultaterne.

Århus Elite levere oplevelser og derfor mener jeg at ferieprojekter og lignende vil falde under Århus Elite's nuværende forretningsområde uden at det vil forrykke fokus, som altid primært vil være AGF som tegner Århus Elite på trods af at det er tvivlsom om de overhovedet kommer til at tjene så mange penge at det berettiger en investering i selskabet.

@Keano
      Så meget forstand har jeg nu ikke men læse et regnskab kan jeg godt. Det var måske en fordel hvis flere gjorde det:) Beklager men det skal altså hænge sammen. Har du læst regnskabet og kan finde penge til nye "store" investeringer?

Ideen kan måske være meget god men når der sidste år var et kæmpeunderskud, så har jeg min tvivl om hvor man skal finde millioner til at være med i et ferieprojekt ( som der forresten er en del af der er gået konkurs de sidste ti år ). Sådan et projekt skal finansieres og når klubben igen egenkapital har, så bliver det formentlig svært at finde nogen der vil finansiere det. Der er jo en bank og evt. en kreditforening der skal være med på projektet og eftersom de ananlyserer risikoen og kan se det ene underskud efter det andet i GF, så tvivler jeg på de vil være med. Det skulle da lige være alm. brand hvis de havde lidt insiderviden og vidste AGF ikke længere kørte med underskud. Formlen til det hele er at få lukket hullet i kassen, så står man langt stærkere både ved involvering i nye projekter og ved afsætning af spillere.
      Jeg mener som skrevet andetsteds at man burde satse mere på underholdningen og udnytte de faciliteter man har på stadion. Magter man ikke selv at løfte opgaven, må man alliere sig med en festival eller en proffessionel koncertarrangør. Det må være muligt at få større navne til byen og tjene penge på det stadigvæk.
      Nye afledte projekter ala det du startede indlægget med finder jeg ikke realistisk, da klubben ikke vil kunne bidrage med noget. Der er ingen penge i kassen, der er ingen knowhow og man har ikke bevist at organisationen fungerer optimalt. Klubben er nødt til at få styr på det fundementale inden de giver sig i kast med tvivlsomme investeringer. Kig evt. tilbage på bundby og deres satsning med købet af en bank, det var tæt på at bringe dem konkurs.

Mvh

Martinstranger

Cander30
      Bruger

Nu har jeg siddet og læst alle de foreslag, som har været, men til mange af jer må jeg desværre ryste på hovedet[think]…

En klub som AGF eller rettere en koncern som Århus Elite A/S kan jo ikke gå ud og invistere i ferieboliger eller andre dyre projekter når vi ikke har kapital til det.. Du går jo heller ikke ud og køber en kæmpe Audi når man er på SU vel??? ( Desværre )

Århus Elite SKAL først have styr på de økonomiske rammer, før vi kan udvide forretningen, det jo logik for burhøns;)
      Det fint at have visioner, men gem dem til vi kan præstere overskud flere år i træk og balancen til at tage en chance for en større indtjening er til stede..

Et skridt af gange:k Og vi er på den rette vej:)

Cander30 skrev:
      Nu har jeg siddet og læst alle de foreslag, som har været, men til mange af jer må jeg desværre ryste på hovedet[think]…

En klub som AGF eller rettere en koncern som Århus Elite A/S kan jo ikke gå ud og invistere i ferieboliger eller andre dyre projekter når vi ikke har kapital til det.. Du går jo heller ikke ud og køber en kæmpe Audi når man er på SU vel??? ( Desværre )

Århus Elite SKAL først have styr på de økonomiske rammer, før vi kan udvide forretningen, det jo logik for burhøns;)
      Det fint at have visioner, men gem dem til vi kan præstere overskud flere år i træk og balancen til at tage en chance for en større indtjening er til stede..

Et skridt af gange:k Og vi er på den rette vej:)

Det er nemlig rigtigt. Lad os nu blive gode til vores kerneområder istedet for at gå igang med alt muligt andet. Der er et kæmpe potentiale i stadion, det gælder bare om at få det udnyttet.
      Umiddelbart kører vi vel stadig med underskud og hvis vi er heldige med en oprykning kan det være vi kan nå sorte tal. Det vil være yderst vigtigt at opnå sorte tal på bundlinien. Når vi har det er vi nemlig ikke tvunget til at sælge de store talenter for småpenge. Her tænker jeg på f.eks. Leon og Duncan som gik for en del millioner men burde have kunnet indbringe mere hvis vi havde økonomien iorden og lå midt i superligaen. Salgene af netop de to var jo netop af nød, for at tilføre koncernen kapital ( og give Kurt lidt af hans indskud tilbage ). Det skal vi helst væk fra.

Mvh

Martinstranger

JohnDoe
      Bruger

Jeg hørte ellers fra pålidelig kilde, at Himmelbjerget skulle være billigt til salg. Vi skal nå det før SIF kommer os i forkøbet!
      Måske kan vi med BSN ved forhandlingsbordet, få Hjejlen billigt med i købet.

Vi kunne efterhånden produktudvikle og med tiden franchise Yddinge skovhøj, Ejer Baunehøj og måske endda Møns Klint og Rytterknægten ud til andre klubber, som vi samtidig har et talentsamarbejde med.

Det var bare en god ide, der gerne må stjæles.

zcml
      Bruger

@ JohnDoe

Ja, så skal vi ha' Hjejlen ned og sejle i Århus Å 😉

Ceres
      Bruger

Uden ÅE og satsningnen på udenomsaktiviteter/events (koncerter, landskampe, VM i idrætsgymnastik, Sportshotellet, CafeBreak, møder, konferencer og andre aktiviteter i Atletion osv.) så ville AGF hurtigt gå falit i første division, men man må naturligvis kravle før man kan gå. Don Ø gik vel heller ikke ud efter kun et regnskabsår i PS&E og købte stort ind af ferielejligheder og badeland ?…. Nej, det er en langsom men også nødvendig udvikling at ÅE spreder sine aktiviteter.

Til dem som mener at AGF i al fremtid stort set kun skal satse på fodbold plus enkelte koncerter og et par landskampe af og til, ja så må det jo nødvendigvis også være supportere der er tilfredse med at AGF af og til, i al fremtid, spiller med om bronze medaljer i Superligaen og måske også en UEFA Cup plads, for på den måde kommer vi aldrig nogensinde i nærheden af et Dansk mesterskab eller til at kunne matche FCK bare en lille smule.
      .

Keano
      Bruger

Ceres skrev:

Til dem som mener at AGF i al fremtid stort set kun skal satse på fodbold plus enkelte koncerter og et par landskampe af og til, ja så må det jo nødvendigvis også være supportere der er tilfredse med at AGF af og til, i al fremtid, spiller med om bronze medaljer i Superligaen og måske også en UEFA Cup plads, for på den måde kommer vi aldrig nogensinde i nærheden af et Dansk mesterskab eller til at kunne matche FCK bare en lille smule.

Lige netop!

Der er ingen der siger at AGF i morgen skal kaste sig over et projekt. Men jeg syntes tiden er moden til at man har næste step klar når oprykning sikres. Der vil man givet få en større økonomisk balast via Tv-penge og øget sponsorindtægter. Til den tid har ÅE forhåbentligt aflagt et ok regnskab og så skal man have fundet ud af hvordan man udvider butikken og her kunne investeringer i ferieprojekter meget vel være fremtiden.

Men til alle jer som ikke mener AGF har kapitalen så findes der banker, og så sagt er det på ingen måde noget AGF skal gøre selv, men være en del af en større investorgruppe. Jeg er enig i at man skal starte i det små og så bygge sig op. Min mening med indlægget var mere at pointere at jeg ser en økonomisk fremtid for ÅE ved at spredde investeringerne som PS&E.

meng
      Bruger

Alle er enige om, at AGF med tiden skal udvidde deres forretning, så man bliver mere diversificeret og får en mere solid økonomi. Fordi målet er jo, at AGF bliver en reel konkurrent (måske kun udfordrer) til FCK.

Men man kan ikke gå med i en investorgruppe, hvis man ikke har noget at investere. Og det er da fristende at lånefinansiere investeringseventyr, men i så fald er det ganske risikabelt. AGF har ingen penge at investere i et projekt, der kommer skidt fra start, og hvis investeringen flopper, har ÅE pludselig en betonklods lænket til benet.

Så udviklingen bliver nok, at man begynder med at sikre størst muligh udnyttelse af Atletion, dvs. ekstra koncerter, morgenmøder og andre events. Gerne noget teambuilding og andet. Det er aktiviteter, hvor investeringen er til at overse, da Atletion ligger der i forvejen, og når lokalerne er tomme, er det ingen omkostning at udnytte dem.

Derigennem skulle man gerne opnå et bedre økonomisk fundament og få styrket sine kompetencer, så ÅE kan håndtere store events som en Kessler-guldkamp, landskampe, store koncerter osv [Cl-kampe ;)]. Det bliver givet aldrig i samme omfang som københavnerne, da anlægget ikke har samme kvalitet, mangler tag og har ringere tilskuergrundlag. Men det er alligevel den vej man skal, da det er den billigste måde at udvidde forretningen.

Derfra kan man så være mere offensive, men stadig på et niveau, hvor man har råd til at investeringen ikke bliver en succes – Interbank skulle gerne være forbeholdt Brøndy – ligesom de gerne må beholde deres gedelår og sydesalt (med mindre AGF kan skabe en forretning på de varer)

Viser 20 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi søger frivillige - vil du med på holdet?