"Talenterne" i AGF

Forside Fora AGF "Talenterne" i AGF

Viser 22 svartråde
  • Forfatter
      Jfen
      Bruger

Der er har været meget snak om at at AGF p.t. har den bedste talentmasse de har haft i mange år, og måske endda blandt Superligaens bedste.

Dette vil jeg gerne analysere lidt og prøve at lægge op til diskussion.

Lumb: Siges at være det største salgsobjekt, i hvert fald blandt de unge spillere (og dermed det største talent?). Personligt synes jeg at han offensivt gør det fint (og åbenbart også har en god sparketeknik siden han tager mange dødbolde) og specielt samarbejdet med Blicher har fungeret godt offensivt. Defensivt synes jeg dog at han gang på gang har vist store mangler, når modstandere konstant sætter ham af eller tvinger ham til at lave klodsede tacklinger. Men en venstre back er jo en mangelvare, så han er jo sågar nævnt som en fremtidig mand på landsholdet.
      Jeg ser helt sikkert folk som Martin Pedersen og Søren Jensen som havende både de off. kvaliteter Lumb har, men også def. kvaliteter, og den eneste grund til at de ikke ses som fremtidige kandidater til landsholdet er nok fordi de ikke er stamspillere (siger nok noget om holdene de spillere for ift. AGF)

Krabbe: Han har tilgengæld nogle def. kvaliteter qua hans fortid og præference for at spille i det centrale forsvar. Off. mener jeg dog han virkelig halter og han har ikke særlig meget bevægelse eller evner til at slå indlæg/sætte en spiller af, eller lignende i det off. Tit når han får bolden på modstandernes halvdel resulterer det i et boldtab. Skulle ikke tro jeg ville sige dette, men dette fremhæver hvorfor Lindkvist også kæmper mod om pladsen, som jeg mener har lidt flere off. evner.
      Gjesing: Manden er et "spildt" talent, hvor han som stamspiller i 1. div og før det, gjorde det godt og var målfarlig. Købet af Kari+Lucena skubbede ham dog ud på bænken/kanten, og herefter har præstationerne været dårlige.

Kure: Tæt på "spildt" talent – primært pga. hans tidl. placering som venstreback. Manden har dog løftet sit spil, men mangler stadig meget, hvilket bl.a. blev illustreret i FCN-kampen (syntes dog ikke at det røde kort var i orden, og indtil da havde han vel gjort det udemærket). Selvom han har fået mere spilletid end en Simon Kjær, bliver FCM'eren alligevel skibbet afsted til Italien for et tocifret million-beløb – er der nogen der ser Kure blive det?

Høegh: Stort potentiale med prøvetræninger i europæiske storklubber. Med Graulund+Dioh klar får dog nok ikke chancen som stamspiller foreløbigt. I træningskampene gjorde han det efter sigende rigtigt fint, men hans indhop i Superligakampene har på ingen måde imponeret mig. En Jeppe Curth og Bernburg er vist flere længder foran (ved godt de er lidt ældre og har prøvet mere).

Blicher: Som indhopper før jul gjorde han det ok, og i de sidste to kampe må det siges at han har været en af holdets bedste (siger dog nok mere om de resterende spilleres præstationer). Han har dog været sæsonens positive overraskelse, og fortsætter manden sådan, sys jeg absolut at han er at foretrække på en af kanterne.

Så har vi talentmassen som ikke er fast bestanddel af 1. holdet: Martin Mikkelsen, Syberg, Kasper Povlsen, Michael Vester etc. som alle er uskrevne kapitler i forbindelse med Superligaen.

Og jeg spørger, har vi virkelig så god en talentmasse ift alle andre Superliga-hold, eller er mine vurderinger af spillerne ved siden af?

stolteAGF
      Bruger

Jeg synes du er ved siden af.
      Altså vi har en god talentmasse, den bedste i mange år, men det er klart at når AGF er et hold der kæmpe om nedrygning er det svært at få solgt vores talenter til udlandet som du efterlyser. Det er jo klart at et hold som Palermo hellere tager til Danmark og kigger efter talenter i FCM som er et tophold end AGF der kæmper i bunden. Og Kure og Kjær har næsten fået lige meget spilletid. Kure har fået 13 kampe, hvor 8 af dem er fra start og Kjær 10 kampe, hvor 8 fra start, den holder ikke den der.

Og så hvis du kigger på diverse u landshold
      Hvor vi har Lumb, Krabbe og Gjesing U 21

Så har vi: Vester, N. Kristensen, Høegh, Povlsen, Jackson, højmark
      Der må jo være en grund til de er på de landshold.

Ranger
      Bruger

Du kan starte med at lave mere præcise sammenligninger fremfor at sammenligne Dennis Høegh med Bernburg (22 år) og Curth (24 år), og Michael Lumb med Martin Pedersen (24 år) og Søren Jensen (24 år), når spillerne er henholdsvis 19 og 20 år. Men når du så gør det, så synes jeg da, at det er flot, at så unge spillere bliver sammenlignet med spillere der er 3-4 år ældre.

Derudover så mener jeg, at Lumb langsomt bliver bedre til det defensive, og med hans alder i betragtning, så ser det fornuftigt ud.

Hvordan du kan kalde Kure for "spildt" talent, når han har været vores bedste mand i forsvaret i foråret, forstår jeg ikke. Han kan da ikke være spildt, når han spiller fast. Eller er dit succeskrav for at være et talent, at man er solgt som 21 årig? Og nej, han kan måske ikke sammenlignes med Kjær, men han kan heller ikke samnnelignes med Agger, så hvorfor gøre det? Han spiller pt. fast og gør det godt og stabilt.

Din tålmodighed ligger på et meget lille sted for mange af spillerne. Sagen er, at mange af dem indenfor 1-3 år har potentiale til at spille fast i superligaen, og nogle til mere. Derfor betegnelsen talent. Det kommer de nok ikke alle til, men i modsætning til mange andre klubber, der har 1-3 talenter, så har vi altså flere, der ligger lige i periferien af holdet. Så ja, vi har en stor og god talentmasse. Det beviser dit indlæg faktisk, ved at du er nødt til at sammenligne vores talenter med talenter fra 3(!!!) klubber.

Det var den umiddelbare reaktion.

Harboe
      Bruger

Jeg mener du er langt ved siden af.

Lumb, han blev kåret som efterårets stjerneskud. Det er altså noget af et præstation for en ung fyr som ham.
      Samtidig er Lumb igennem en stadig opadgående udvikling, han har personlig træner til at træne ham i at blive hurtigere og eftersom han stadig er okay hurtig vil det være helt kanon.
      Hans måde at løbe på har været en hæmmelse af ham og derfor bliver han trænet i dette.
      Han bliver ekstrem spændende at følge i hans karriere som jeg tror bliver rigtig stor.

Krabbe blev på et tidspunkt kåret som blandt de 10 bedste talenter i DK og er en rigtig god spiller.
      Han er ung og på en stadig uvant plads for ham.
      En midtforsvarer skal ikke være særlig offensiv og dermed er Krabbe ikke særlig offensivt anlagt. Når man samtidig tænker på de spillere han skal dele højre siden med er det forståeligt at han holder sig i det defensive, da White og Valencia ikke just er gode i det defensive.
      Krabbe har flere gange vist at når han kommer med frem kan han godt noget, både med hovedstød og hans indlæg er også gode.

Sarr, jeg har egentlig meldt ham ude og færdig som fodboldspiller på det højeste plan.
      Kampen mod OB viste mig dog at hvis han fortsætter med at kæmpe igennem kan han godt blive en god spiller alligevel.
      Kæmp videre Sarr og vis du stadig er en god fodboldspiller.

Gjesing, han er væk.
      Han bliver ikke fast mand for AGF, det er han ikke god nok til og bliver det heller ikke.
      Han er en god marginal spiller som kan blive fin som indskifter og reserve for forsvar og midtbane.

Kure, han har vist sig at kunne en del.
      Tipsbladet har også udtalt at han kan blive AGFs komet her i foråret og det har han også vist i flere kampe med en mindre god detalje mod FCN.
      Han var blevet dømt ude, men på forkerte forudsætninger da manden ikke er venstre back.
      I midtforsvaret har han godt nok imponeret igen med undtagelse af FCN-kampen.

Høegh, han bliver en klasse spiller.
      For det første da han var til prøvetræning i Chelsea, hvor scouten blev fortalt at finde det største 89'er talent i DK og hentede Høegh til en prøvetræning, allerede stort der.
      Samtidig i hans første kamp fra start som AGF-spiller blev han valgt til MOM, en stor bedrift af den unge spiller.
      At sammenligne med Curth og Bernburg er helt fint, hvis det vel at mærke bliver sammenligning med da de var i samme alder, her mener jeg klart Høegh er bedre og har større muligheder i resten af hans fodboldkarriere end de 2 andre havde.

Blicher, han er først lige blevet et stor talent ihvertfald i mine øjne.
      Jeg havde ikke lagt mærke til ham før for nogle få måneder siden.
      Han har sat sig på det venstre kant i fraværet af Pleidrup, jeg tror han bliver der resten af denne sæson hvor en Pleidrup skal kæmpe meget hårdt for at overtage den igen.
      Blicher har imponeret mig rigtig meget, måske med undtagelse af den sidste halve time i kampen mod VFF, men det er forståeligt for en så ung en spiller.
      Kampen mod FCN var han et stort lyspunkt.

Povlsen, han har startet inde i nogle kampe med fraværet af Arnason og overhalet Gjesing som egentlig gjorde det godt på positionen sidste år.
      Jeg ved godt han ikke gjorde det optimalt, men det er en 18-19 årig knægt i han debutkamp, hvor det egentlig var en rigtig hård kamp at spille.
      Synes det er flot af en knægt som ham at gøre det fint i sådan en debut, uden at lave de helt store fejl.

Niels Kristensen, han skal heller ikke afskrives helt endnu.
      Han har haft en meget langtids skade som har kostet meget i hans udvikling, men han har viljen til at komme igen.
      Hvis han er heldig og får gang i sig selv og hans udvikling kan han stadig blive en god superligaspiller.

Emil Lyng, han er en noget atypisk kantspiller da han er så stor som han er.
      Han har været med i truppen til førsteholdet og er kun 18 år.
      Jeg ser ham som et ret stort talent, hvorfor skulle AGF ellers hente ham til fra Kolding?.

Højmark, han er en mulig stor talent på målmandsfronten.
      Han er stadig noget ung, men det lover godt når han er inde omkring de u-landshold som han er.
      Han bliver forhåbentlig en rigtig stor spiller.

Derudover er der flere mindre talenter som med en rigtig hurtig og god udvikling kan blive aktuelle: Vester, Syberg, Mikkelsen, Thorsen, Schultz, Salifu, Beck Andersen.

Ellers er der flere unge talenter på vej på både ynglinge og længere nede.

Jeg synes det ser lovende ud for AGF og blandt de klart bedste talenter grupper i DK med hård konkurrence af BIF og FCM (de kaprer jo så mange), herefter mener jeg AGF kommer som nr. 3.

Det blev alligevel langt.

Ceres
      Bruger

Jeg må sige at jeg er delvis uenig med din analyse af Lumb… Han har det talent både defensivt og offensivt der så absolut en gang i fremtiden vil gøre ham til en meget bedre venstre back for Danmark end Niclas Jensen… hvilket jo er sammenlignings grundlaget når vi taler om landsholds potentiale..

Med hensyn til Krabbe, så er jeg enig. Han er god i defensiven, men mangler fuldstændigt det der er nødvendigt frem ad banen, hvis han skal være en stamspiller på et hold der ønsker at se sig selv i toppen af Superligaen… Så desværre kan vi kun bruge ham på højre back så længe vi er en bundklub, vi må så håbe for ham at han vil få en lysere fremtid i det centrale forsvar.

Kure: har talent nok til Superliga niveau, men han er og bliver aldrig noget talent på niveau med "Zanka" eller Simon Kjær … Spørgsmålet er om vi vil kunne bruge ham hvis vi skal nå top 5 i Superligaen.

Med hensyn til Gjesing, så er jeg uening med både dig og tilsynelandene også OP… Gjesing er og bliver en central defensiv midt og skal derfor heller ikke bedømmes på de kampe han har spillet som højre kant. På den centrale defensive midt er det helt normalt at man skal være en 25-26 år før man rigtigt blomstre for alvor, hvilket en spiller som Tobias Linderoth er et helt tydeligt bevis på.

Rent faktisk ser jeg mange lighedspunkter mellem Gjesing og Linderoth da de var omkring den samme alder og jeg mener det har været en absolut ulykke at udskifte en ung stamspiller som Gjesing der trods sin alder gjorde det godt defensivt, og var målfarlig, som du også skriver, med en mere rutineret men også mere middelmådig udelandsk talent som som Árnason. Ok, vi havde brug for rutine i en oprykningskamp, men Árnason bliver aldrig nogen Linderoth og er også klart blevet overhalet af BIFs Stefán Gíslason og sat af et ellers rimeligt ringe Islandsk landshold. Hvor han ikke engang regnes for god nok til at sidde på bænken.

Når man tager alderen i betragtning så har Gjesing efter min mening et langt større potentiale en Árnason. Så det vil være fuldstændigt håbløst at afskrive ham på nuværende tidspunkt. Desværre har Gjesing, lige som det var tilfældet med Linderoth, brug for at være fast mand i startopstillingen, hvis han skal have en chance for at udvikle sig.. Så måske skifter han til en anden klub og bliver den store Stjerne der "slap væk"…

Jesper Blicher: Har allerede vist sig at være en bedre venstre wing for AGF end Valencia. Det siger så måske også en hel del om Valencias dårlige spil for AGF, men han har trods alt været 'årets Tippeliga spiller' i Norge og på A- landsholdet flere gange, så det er stadigvæk godt gået at han kan blive bænket af et kun 19 årig talent som Blicher der uden tvivl har et stort potentiale.

Høegh: Stadigvæk for ung og urutineret til at jeg vil udtale mig om fremtiden, men som du også skriver, så har han et stort potentiale. det samme kan man sige om Martin Mikkelsen og flere andre af de unge talenter.

LuckyStrike
      Bruger

http://www.agf.co.dk/docs/aktuelt/Indhold_detaljeret.asp?id=5448

Er der nogen som kender noget til denne knægt(Viktor Fischer), er desværre ikke så godt kendt med vores u-16 hold. Er han et stort talent? Fordi han burde da spille på u14 eller hvad.

niels1984
      Bruger

LuckyStrike skrev:
      http://www.agf.co.dk/docs/aktuelt/Indhold_detaljeret.asp?id=5448

Er der nogen som kender noget til denne knægt(Viktor Fischer), er desværre ikke så godt kendt med vores u-16 hold. Er han et stort talent? Fordi han burde da spille på u14 eller hvad.

Viktor Fischer – af rigtig mange fodboldkyndige folk er han blevet betegnet som et af de største angrebstalenter i DK meget længe. Allerede som første års drengespiller var han de fleste overlegne. Og i år som 2. års drengespiller er en derfor, så overlegn, at man fra klubbens side har erkendt, at han ikke udvikler sig som drengespiller og har derfor rykket ham op som U16 (junior). Hvor han eftersigende sagtens kan være med.

Ceres
      Bruger

Nu vi har talent-tråden fremme og i nævner Viktor Fischer, så kom jeg lige i tanke om den her kamp for et pr år siden :

http://www.tipsbladet.dk/index.php/news/show/id=10587
      .

LuckyStrike
      Bruger

uhh… Jamen det lyder jo lovende. Så må vi jo håbe at han fortsætter sin udvikling.:k

Torbentop
      Bruger

Lumb:
      Det er bestemt ikke for sjov at han er så interessant i udlandet pt. Han er utrolig langt fremme i forhold til sin alder, og at sammenligne ham med Pedersen og Søren Jensen er virkelig at undervurdere Lumb's potientiale. Han er dem overlegen på så mange punkter…

Høegh:
      Han er det største talent i sin årgang i DK, ingen tvivl om det. Han kan drive det så langt som han selv ønsker – han er komplet, han kan score mål, lægge op til mål, sætte folk af osv.

Fisher:
      KÆMPE KÆMPE talent, som virkelig ved hvor målet står, han scorede langt over 100 mål som lilleputspiller, ligesom han scorer efter behag nu. Han er ikke desto mindre en super afslutter, med en fantastisk teknik og et godt hovede som kan bringe ham meget langt.

Udover disse kan endvidere nævnes:
      Nicolai Christensen, Casper Sloth, Nichlas Lawal, Andreas Wind, Anders Hansen….

Det lover særdeles godt for talentmassen i AGF, og Ja jeg mener vi er blandt de bedste på dette område.

De eneste som kan siges at være på samme niveau er vel: BIF, KB, og FCM…

tommygf1206
      Bruger

Ja og så har vi meget muligt lige solgt Lyng for 3 millioner, det kan da også nævnes.. (:

stolteAGF
      Bruger

Nu kender jeg Viktror Fisher personlig, og han bliver han klasse spiller for AGF. han scorer mål på samle bånd og har på det sidste spillet kampe på u-16 hvorhan også bliver ved med at scorer mål. Og der er spillere som Jens Jønson og Niklas Lawal bliver gode.

Så har vi en Alexander Jackson går godt for ham, han spiller på U-19 landsholdet, hvor han tit bliver banens bedste. I AGf spiller han U-18 liga hvor dr os er spillere som Sanel Kapadzic og Viktror Palsson som os nok skal blive til noget.

Morten Beck Andersen er ualmindelig ringe, tror ikke han bliver det store, Michal Vester, det ser ud som om Ove ikke vil bruge ham, men han skulle da være et stort talent Emil Lyng ryger nok for 3 mil. som jeg synes er et godt salg. Kasper Povlsen har jeg ikke den store fidus til må jeg indrømme ser ikke så meget i ham. Krabbe, Lumb og Gjesing har jo fået spillet sig nogenlunde fast på superligaholdet og de er da alle tre gode talenter. :k

buhl
      Bruger

Hej alle ..

Jeg er rigtig glad for at i husker at nævne Viktor Fischer.
      grunden: jeg var ude og se ham spille da de spillede i VB, da nogle af mine venner og min fætter spiller i VB. der var spillet ca. 16 sek så kom VB foran 1-0, og de så sort ud for AGF men så begyndte han at få bolden mere og mere Viktor Fischer og så gik det stærkt, de kunne intet stille op i mod ham, og kampen endte 4-1 til AGF, og det kunne de takke Viktor for !

alt i alt Viktor Fischer er et kæmpe talent, håber virkelig han fortsætter sin udvikling, for jeg har sjældent set så gode spillere i den alder:k

/Mikkel Buhl

buhl
      Bruger

Jeg mente så god en spiller i den alder 🙂

SeeS
      Bruger

Hvorfor har klubben ikke offentliggjort salget af Lyng endnu?

Den korte version – Lyng er ikke solgt til Lille.

Snurre Snup
      Bruger

@stolteAGF

Jeg er meget uenig med dig ang. Kasper Povlsen. Jeg ser ham som et kæmpe talent. Kan ikke huske, hvornår jeg har set en så dygtig pasningsspiller som ham i AGF. På ungdomsniveau lavede han meget sjældent fejl. Jeg synes samtidig, at han har en høj fodboldintelligens. Det han mangler er fysik, hviket efter min mening er årsagen til, at han kan se skidt ud i kampene. Vi må huske på, at han kun er 18 år og derfor lige skal vænne sig til seniorfodbold, mens hans fysik også vil udvikles de næste år.

Ang. Viktor Fischer er jeg enig i, at han for at fortsætte sin udvikling måtte rykkes op. Jeg kan ikke huske at have set en så overlegen spiller i en kamp på dette niveau. Som spillertype minder han efter min vurdering meget om Nicklas Bendtner, da han er stor, men samtidig med rigtig teknik og driblinger. Han afslutter med begge ben og har et fantastisk spark. Da jeg så ham sparkede han lige over midten bolden via overlæggeren og i mål… Han er fra 94, men er der nogen der ved hvornår på året?

Ps. Som bonus info kan nævnes, at Viktors morfar spillede på landsholdet og var en fænomenmal dribler. Jeg er altså ikke så gammel, at jeg selv kan huske det, men fik det at vide af en af trænerne på Fredensvang. Havde faktisk hørt om spilleren, men anede ikke, at det var Viktors morfar…

Ceres skrev:
      Kure: har talent nok til Superliga niveau, men han er og bliver aldrig noget talent på niveau med "Zanka" eller Simon Kjær … Spørgsmålet er om vi vil kunne bruge ham hvis vi skal nå top 5 i Superligaen.

Eftersom top-5 ligger mindst et par år ude i fremtiden, kan vi sagtens bruge ham endnu.

I øvrigt er det en udtalt misforståelse, at samtlige vores spillere er transferobjekter på linie med f.eks. Simon Kjær i FC Midtjylland. Efter kampen mod Brøndby fremgik det klart, at Kure er AGF'er i hjerte. Han bankede kassen ind, løb over til publikum som det første, og gav et kæmpe knus til en tilfældig AGF-tilskuer. Lidt ligesom da storebror Kasper efter sin scoring imod mægtige FCK i Parken i 2005 løb over til AGF-tilskuerne og kyssede AGF-mærket på trøjen. Smukt…

I min egen lille verden sidder jeg og forestiller mig lige netop Anders Kure som vores svar på Brøndbys Per Nielsen (ja, kønt lyder det ikke). En klubmand, som giver sig 100 % for klubben og ikke har nogen ønsker om eventyr i fremmede ligaer. At enkelte debattører er klar til at dømme ham ude oven på et forår, hvor han var solid ankermand i forsvaret, gør mig endnu en gang tryg, at de ikke bestemmer den sportslige administration i AGF.

Dktobiasdk
      Bruger

En spiller som J BLICHER syntes jeg er en del bedre en Lars P

kevinrvh
      Bruger

Jeg synes personligt at Bobby Brix er et stort talent, jeg tror med tiden at han overtager venstrebackpladsen, altså hvis han forsætter sin udvikling

Dktobiasdk.. At sige at Blicher er bedre end Lars P er noget værre VRØVL.

LP er uden tvivl den mest undervurdere spiller AGF har.

Stig AKA Frank Heskjaer skrev:
      Dktobiasdk.. At sige at Blicher er bedre end Lars P er noget værre VRØVL.

LP er uden tvivl den mest undervurdere spiller AGF har.

Det værste er, at Pleidrup selv spiller, som om han ved, at han er den mest undervurderede spiller i truppen.

Steen6372
      Bruger

Jeg synes at flere, bl.a. JFen har en lidt underlig indstilling til hvad et talent er. For mig behøver et talent altså ikke nødvendigvis have potentiale til nogen stor landsholdskarriere eller udlandseventyr.

At vi har så mange spillere der befinder sig på eller lige i periferien af et superligahold, er jo ganske enkelt imponerende! Og at man kan "afskrive" spillere som Kure (nærmest fast mand) og Gjesing (U-landsholdsspiller) er jo vanvittigt. De kan da meget vel blive stærke superligaspillere i løbet af bare få år.

Det geniale er jo at vores økonomi kommer til at hænge langt bedre sammen, hvis vi er i stand til at fodre 1. holdet fra vores egen ungdomsafdeling. Og kan vi så skyde et ekstraordinært stort talent af til udlandet engang imellem, er det kun en bonus.

Viser 22 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi søger frivillige - vil du med på holdet?