Systemskifte?

Forside Fora AGF Systemskifte?

Viser 33 svartråde
  • Forfatter
      Stev
      Bruger

Jeg kunne godt tænke mig, at vi tog en debat om det nuværende system, og om hvorvidt det eventuelt ville gavne vores spil, hvis vi ændrede det.

Ingen tvivl om, at 4-1-4-1 systemet reddede vores røv i foråret, i hvert fald var det en af grundende til det, da vi kunne få plads til Martin i en Pirlo-rolle bag midtbanen, og vi fik sat Søren Larsen i scene via indlæg fra kanter samt backs.

Jeg synes dog, at vi i denne sæson, trods acceptable resultater, ikke har spillet specielt godt i hovedparten af kampene. Vi har skrabet mange points sammen, men jeg ser absolut ikke en positiv udvikling i spillet.

Jeg hæfter mig ved, at vi i Aron-dagene, spillede rigtig flot fodbold i en 4-4-1-1 opstilling med Skhirtladze bagved Aron. Nu ser jeg ikke umiddelbart Davit som aktuel til en start 11'er, men var det ikke en ide at starte med Larsen OG Lange oppe foran i en to-mandsangreb? På den måde kunne man veksle mellem indlæg fra kanter og backs til Larsen, mens Lange (eller Mate) kunne true bagrummet? Jeg synes det ville give og langt flere strenge at spille på i kampene.

Hvad siger i? Er der fremtid i en 4-1-4-1, eller skal vi kunne på en ændring, fx den jeg foreslår eller en helt anden?

4-1-4-1 har vist sig som en dødssejler, som både svigter forsvaret ved modstandernes omstillinger og som ikke producerer målchancer.
      Den absolut mest vigtige grund til at skille sig af med den sportslige ledelse, før spillestilen indføres på alle AGF's hold.

Sloth
      Bruger

Den der 4-1-4-1 er fjendsk – Ja det redede os i 2 gode kampe i efteråret, og det har Peter Sørensen så faldet på halen over og kørt videre i den stil.

Men systemet har stort set ikke fungeret i andet end SønderjyskE kampen, og det har langt fra givet den dominans vi kunne have håbet på midtbanen, eller beskyttelse af forsvaret – Snarer tværtimod, det sejler og det skyldes som jeg ser det at vi ikke får lagt et ordentlig pres fremme, hvor vi især er i problemet hvis vi kun har Søren Larsen fremme – Han er ikke presspiller.

Og ang. vores angribere, det er jo grotesk vi henter Lange – En spiller der er så vildt afhængig af at have en makker, men han ligger helt alene i front og i går var han overmatchet i 65 min – Søren Larsen er i øvrigt også bedst syntes jeg når han har en angriber til at løbe omkring sig.

Og snart er Vadzadse klar igen, og hvad har vi så tænkt os? Han er heller ikke synderlig god til at ligge alene.

Desuden så mener jeg også at Jønson bør få chancen centralt på midtbanen – Han minder rigtig meget om Leon Andreasen i spillestil, kontant og med masser af løbevillighed – Jeg tror på han kunne være en perfekt felt-til-felt spiller for os, og så må det altså gå ud over Kasper Povlsen der intet bidrager med i løbet af en kamp.

Så ja tak til 4-4-2 eller 4-4-1-1

chilli
      Bruger

Det er jo komplet ligemeget, hvilket opstilling man køre, hvis spillerne ikke gider spille?

Jeg har hørt fra folk på stadion i søndags, at det allerede var tydeligt under opvarmningen, at BIF var langt mere tændte end AGF'erne. De daskede bare lidt rundt i mellem hindanden, hvor BIF knoklede løs, og virkelig viste vilje.

Som jeg sagde inden BIF kampen, så troede jeg vi ville tabe den kamp, og det har jeg også gættet på med de næste 2. Så ligger vi vel på en 9-10 plads, og så bliver det endnu et rigtig spændende forår vi går i møde. Foråret ved alle jo, at AGF er ekstre ordinær ringe, så det tegner "i min verden" til en ny tur i 1. div. , hvis man da ikke hiver BS. Christiansen ind for at få noget vildskab, og tro på egne evner ind i holdet.

Men hey – det er AGF, så det gør man bare ikke!

Steen6372
      Bruger

Jeg ved ikke om 4-1-4-1 specielt reddede os. Det var jo ikke sådan, at vi havde haft muligheden for at spille 4-4-2 med Martin J. og Søren L. i andre roller. Det var bare et par vigtige rutinerede spillere, som endelig blev klar.

Det der vores problem, er vel at vi har manglet stabilitet bagude og farlighed fremad. PS har naturligt nok forsøgt at prøve at få basis på plads, ved at styrke vores defensiv ved hjælp af en ekstra defensiv midtbane. Derfor er det lidt foruroligende, at vi ikke oftere har været i stand til at hulle nullet. Jeg synes det peger lidt i retning af at Pasanen ikke er den forsvarsgeneral vi har brug for. Det går for langsomt og der er for mange små misforståelser. Konsekvensen må derfor være, at vi ikke bare skal prøve at forsvare os til point.

Offensivt har vi især lidt under, at vi har haft en skadet profil og et skadet stortalent. Det har givet PS meget få muligheder, når nu hverken Skhirtladze eller Lange er rigtige målscorertyper.

Jeg forventer at vi snart igen kommer til at se en konstellation med to angribere, hvor den ene måske nok mere er en spilstation eller arbejdshest (Davit S eller Lange), mens den anden vil være den mere målsøgende type (Vatsadze med Larsen som backup).

Stev
      Bruger

Hvis vi skal tilbage til den tidligere så succesfulde 4-4-1-1, åbner tilgangen af Danny Olsen jo op for en mulighed for at bruge enten ham eller Sloth i en rolle lige bag en dybdesøgende angriber. Hvis det skal være en Aron type, snakker vi nok her Lange eller primært Mate. Det er der også lidt fremtidsperspektiv i. Har Larsen ikke kontraktudløb til sommer?

wc-kenno
      Bruger

Jeg er enig i mange af de betragtninger omkring netop Lange. Han har nemlig brug for en angriber omkring sig. Og gerne en stor en af slagsen, som kan vinde nogle hovedstødsdueller og sende Lange afsted. Nej, stop lige engang VENT. Sådan en spiller har vi mindsandten! Jeg kan simpelthen IKKE få ind i mit hovede, at PS ikke prøver med både Lange og Larsen i front!!! Det kan da i hvert fald ikke skade at prøve at tænke en smule mere anderledes, når det nu ikke kører vanvittigt godt.

af2420
      Bruger

jeg ville så gerne se noget 4-3-3 og især på hjemmebane.. Lange, Larsen og Vatsadze i front..

cv
      Bruger

For mig at se så spiller vi allerede 4-4-1-1. Og når spilleren lige bag angriberen er en midtbanespiller, så synes jeg ikke vi når nok ud af det. Jeg håber at vi snart får en opstilling med to angribere.

don marisco
      Bruger

Jeg er fuldstaendig enig i at vi burde forsoege at spille 4-4-2, med Lange/Vatsadze i front.
      Problemet i de foerste mange kampe er at vi ikke har haft en angriber som kunne klare 90 min. og derfor har vaeret noedt til at spille med 1 mand i front.

JEg tror godt vi kan konkludere at nuvaerende 4-1-4-1 ikke er nogen succes, og sikkert héller ikke bliver det.

gffan17
      Bruger

af2420 Hvordan i al helvede ser en 4-3-3 med 3 frontangriber ud? Normalt består en 4-3-3 af 1 frontangriber og så 2 offensive wings der har fart og kreativitet…

I forhold til om vi skal til at skifte system så hænger jeg stadig min hat på at PS ved hvad han gør !

Langt hen af vejen mener jeg holdet falder igennem fordi vi ikke har en kvalitets angriber. Lange kæmper som besat, men besidder hverken teknik eller afslutningsevnerne til at det rigtig bliver farligt. Søren Larsen giver jeg ikke to potter pis for, hold nu kæft hvor er han bare ringe til ALT, han kan fandme ikke engang bruges som spilstation, da han hverken kan tæmme en bold eller heade en præcis aflevering videre.
      In Mate we trust, ham tror jeg på bliver drøn farlig når først han kommer igang, men det er han ikke endnu 🙁 Men når han bliver klar kommer spillet til at køre meget bedre, da modstanderen konstant skal have øje på ham og hans dans med offside linjen i bedste Inzaghi stil.

Stephan P falder også totalt igennem for tiden, på trods af en enkelt god kamp i ny og næ, forhåbentlig kan Danny Olsen skubbe ham ud på bænken, så han kan koncentre sig om at lave nogen gode indhop når vi mangler fart.

Når vi pt gerne vil være boldbesiddenede er der en mening med galskaben. PS har over flere omgange udtalt hvor imponeret han er af tysk fodbold (Dortmund modellen) hvor man har lynhurtige angribere/fløje der er klar på kontra muligheder, men samtidig evner at spille bolden rundt når modstanderen ikke tillader/åbner op for kontrastød. Vi så første implementering af modellen i PS første sæsoner hvor vi spillede hurtig kontra bold og nu er vi mere boldbesiddende og snart er truppen (som ikke har haft store udskiftniger) klar til at spille varieret som vi ser det i Tyskland.

af2420
      Bruger

gffan17

Stod der noget om at det skulle være en "normal" opstilling da ?

Nye tanker skal der umiddelbart til det bevidner de to sidste kampe vel også.

gffan17
      Bruger

af2420 Nej det har du da fuldstændig ret i.

Vi kunne jo også skrive med Chris Chrisstoffersen indefra Bakken Bears og så have ham alene på toppen, mens de 10 andre spillerer (inklusiv Staff) kunne ligge på fløjene og lægge indlæg hele dagen lang, til det 218 cm høje bæst Chris C er…

Kom nu ind i kampen , vi skal squ da ikke til at spille fodbold som ingen i verdenshistorien nogensinde har gjort det…

af2420
      Bruger

gffan17

Så gik du lige ned på konfirmand stadie, godt gået.

Folk som dig gør jo tit at men ikke gider debattere eller i det mindste prøve at komme med forslag..

gffan17
      Bruger

af2420 styr din brandert, din fodbold inkompetence kommer til udtryk i et fuldstændigt latterligt indlæg hvor du foreslår noget der kun burde komme fra et børnehavebarn.

Jeg påpeger bare at dit indlæg/forslag er komplet latterligt. Og jeg er træt af folk der syntes PS er en klovn og han laver mærkelige beslutninger, når i selv kommer med fuldstændigt absurde forslag.

hallum11
      Bruger

vi skal have 2 mand fremme, og der skal være en bevæglig angriber (Lange) ellers gå alt i stå på den sidste 1/3 af banen.

Steen6372
      Bruger

af2420: I en tid hvor færre og færre hold tør tillade sig den luksus at spille med to angribere, er det nok lidt frisk at lave en opstilling med 3 angribere. Som det også er nævnt, er det system man kalder 4-3-3 (Morten Olsens) ret identisk med det vi selv kalder 4-5-1. Men det er jo en smagssag, om man gerne vil have to meget offensive fløje og en kompakt midtbane eller man heller vil have en mere offensiv central midtbanespiller, hvorefter systemet nærmere kan kaldes 4-4-1-1.

Dit forslag om 3 rene angribere på banen er sådan noget man kan praktisere i slutminutterne af en kamp, hvis man er bagud og modstanderne kun orienterer sig defensivt. Til gengæld er det da en lækker mulighed at have i de situationer. Som taktisk oplæg til en hel kamp ligner det derimod selvmord.

FedtStensDyr
      Bruger

Jeg synes bare vi skal have flere personangreb og skænderier herinde generelt.

af2420
      Bruger

FedtStensDyr

Ha Ha Ha ja..Nemlig 😉

gffan17

Whatever, fortsæt du bare med din "jeg ved mere end dig snak"

Superlist
      Bruger

Jeg føler stadig at vi skal stille med Larsen oppe foran. Dog så føler jeg også at Vat/Lange skal spille ved siden af. Med Ozzy og SP på kanterne, så SKAL vi have noget at ramme inde foran. Med "kun" Vat-Lange oppe foran, så bliver vi sku lidt ufarlige i hovedspillet…. Eller hva?!

don marisco
      Bruger

Jeg er ogsaa tilhaenger af at spille med to angribere.

Larsen med enten Vatsadze eller Lange ligger ligefor. Dog kunne jeg ogsaa se muligheder i Lange – Vatsatze opstilling. Vi vil maaske ikke vaere saa farlige i hovedspilllet, men vil have et meget bevaegeligt angreb.

Dog kan jeg have svaert ved at se Ozzy, Sloth, Stephan P, Larsen og Lange i samme opstilling. Med to aggresivve backs i Kierkeskov og AJA, saa kan balancen paa holdet i omstillingsfacen give store problemer.

grind88
      Bruger

Ja 2 angribere. Og blæs nu til angreb PS. Du spiller så afventende og fedtet. Dødssygt at følge med i.

gffan17
      Bruger

af2420

Jamen det vil jeg da gøre så længe du som min modpart kan være den lallende tosse der for mig til at se klog ud 😉

Guffe
      Bruger

Efter aftenens præstation, håber jeg at Lange får lidt tid hos reserverne. Han var jo helt væk. Til gengæld håber jeg snart Mate er klar.
      I øvrigt synes jeg at det er tydeligt at Sloth og Larsen slet ikke har noget "feel" for hinanden eller gør hinanden bedre. Det er ærgerligt.

Steen6372
      Bruger

Superlist skrev:
      Med "kun" Vat-Lange oppe foran, så bliver vi sku lidt ufarlige i hovedspillet…. Eller hva?!

Jeg synes egentlig at Vatsadze er en type som både er farlig med fødder og hoved. Se f.eks. målene fra EL sidste år http://www.youtube.com/watch?v=5BNSx8aaSQs

Jeg husker også ret smerteligt Jesper Langes hovedstødsmål mod os tilbage fra marts måned http://www.youtube.com/watch?v=4UREmw5FwDQ

Stev
      Bruger

Suk, dagens kamp, hvor vi ikke skabte én eneste chance, sætter vel bare en fed streg under behovet for et systemskifte. Elendig kamp. Positivt var det dog, at vi holdt nullet, men hvad hjælper det, når vi ikke skabte det der lignede en chance?

B52
      Bruger

Synes sloth bliver brugt forkert i vores 4-4-1-1 system. Når vi har bolden ligger han som en central midtbanespiller, og når modstanderen har bolden ligger han som angriber. Han gør derfor ingen nytte som angriber, og vi ville få meget mere ud af ham som central midt, som vi så sidste år.

Mikael_10
      Bruger

Enig med B52. Og mener faktisk, at da vi var bedst sidste efterår, da spillede Sloth og Hjalte på den centrale midte. Hjalte som den rutinerede balancespiller, der også arbejder godt, og Sloth som den optimistiske spilskabende 8'er. Balancen var der, fordi Hjalte netop holdt igen. Kasper P og Sloth kunne måske også gøre det, men Povlsen har ikke samme overblik som Hjalte.
      Da spillede Davit (den unge) også godt som hængende angriber, og idet der var to fremadrettede typer midt på, kom spillet også længere frem på banen. Jeg ved godt, vi havde Aron der, som virkeligt var god, men jeg tror, Davit og Sloth var gode for hinanden derinde. Lige i øjeblikket er det så måske Devdariani der skal have chancen, evt. med Mate fremme, hvis denne løsning skal praktiseres, men hvor jeg dog glæder mig til DO kommer. Perfekt mand som hængende angriber. Stabilitet, målfarlighed og bare generel klasse.

Thomas K
      Bruger

Jeg er enig i, at med de spillere vi spiller med lige nu i vores 4-1-4-1 eller 4-5-1, der har vi tre for ens midtbanespillere. Vi mangler spilleren der løber med ind i feltet, som f.eks. (og uden sammenligning i øvrigt) Jon Dahl Thomasson, Siem de Jong og lignende typer. Casper Sloth er ikke målfarlig nok til, at spille 10'eren.

Fordelen med en mere overbefolket midtbane med 3 centrale er, at vi kan forsvare os med bolden og dermed tage lidt af presset af vores midterforsvar. Ligeledes bør vores to kanter også få mere tid til, at spille offensivt, hvor deres styrker ligger, fremfor – som i en 4-4-2 – at bruge mange kræfter defensivt.

Jeg tror nøgle til en god pointhøst i efteråret er, at vi bliver ved med at spille 4-5-1, at vi spiller med et forsvar bestående af AJA – Petri – Kure – Kirkeskov stort set hver gang. Derefter må vi håber at enten Sloth, Mate eller Søren Larsen får gang i målscoringen.

Skal vi spille samme system fremadrettet, så er det vigtigt, at vores 10'er bliver mere målfarlig og vores kanter kommer mere med i feltet når bolden er i den modsatte side. Jeg ved ikke helt om Danny Olsen er målfarlig nok til pladsen, men er ihvertfald mere offensiv end Casper Sloth. Ligeledes skal klubben overveje om de to kanter, specielt Stephan Petersen, er målfarlige nok.

mrvertigo
      Bruger

Thomas K skrev:
      Jeg er enig i, at med de spillere vi spiller med lige nu i vores 4-1-4-1 eller 4-5-1, der har vi tre for ens midtbanespillere. Vi mangler spilleren der løber med ind i feltet, som f.eks. (og uden sammenligning i øvrigt) Jon Dahl Thomasson, Siem de Jong og lignende typer. Casper Sloth er ikke målfarlig nok til, at spille 10'eren.

Fordelen med en mere overbefolket midtbane med 3 centrale er, at vi kan forsvare os med bolden og dermed tage lidt af presset af vores midterforsvar. Ligeledes bør vores to kanter også få mere tid til, at spille offensivt, hvor deres styrker ligger, fremfor – som i en 4-4-2 – at bruge mange kræfter defensivt.

Jeg tror nøgle til en god pointhøst i efteråret er, at vi bliver ved med at spille 4-5-1, at vi spiller med et forsvar bestående af AJA – Petri – Kure – Kirkeskov stort set hver gang. Derefter må vi håber at enten Sloth, Mate eller Søren Larsen får gang i målscoringen.

Skal vi spille samme system fremadrettet, så er det vigtigt, at vores 10'er bliver mere målfarlig og vores kanter kommer mere med i feltet når bolden er i den modsatte side. Jeg ved ikke helt om Danny Olsen er målfarlig nok til pladsen, men er ihvertfald mere offensiv end Casper Sloth. Ligeledes skal klubben overveje om de to kanter, specielt Stephan Petersen, er målfarlige nok.

Jeg er meget enig med dig i dine betragtninger omkring de 3 centrale midtbanespillere, der giver noget tyngde på midtbanen. Jeg synes dog Casper Sloth i år har vist sig målfarlig nok med 4 scoringer til at spille den offensive midt. Og det samme kan siges om Osama.

For mig peger pilen på Stephan Petersen og de øvrige midtbanespillere, som skal være meget bedre til at komme i boksen og søge afslutninger.

Sloth
      Bruger

jeg vil næsten sige at Casper Sloth har forvandlet sig mere til at være en 8´er end en 10´er over det sidste års tid – Desuden syntes jeg også at Sloth er bedre til at bringe bolden op længere tilbage på banen, end at ligge som "mellemrumsspiller" mellem midtbane og angreb.

Tror næppe vi får PS til at skifte system nu, derfor er det som det også er påpeget hamrende vigtigt at vi får gjort noget ved de kanter NU!!!
      Osama trækker notorisk meget ind i banen, og det er en fin dimension at have i spillet, men Stephan P i modsatte side er jo stort set ikke med i kampene, derfor har vi ikke haft noget kantspil i snart et lille års tid og det er et kæmpe problem.

Hvis ikke Oduro får chancen snart, en spiller jeg ser kan komme ind med noget opportunisme, så skal vi "opfinde" en der kan spille der – ved ikke om det kunne være Skirtladse, men ellers kunne det måske være Eckersley…..under alle omstændigheder kan en ny mand på højre kant kun betyde fremgang.

Thomas K
      Bruger

@mrvertigo

Jeg er helt enig i, at pilen – hovedsageligt – peger på Stephan Petersen. Han er 187 cm høj, til sammenligning er Morten 'Ducan' Rasmussen 185 cm høj, og er rimelig fysisk stærk. Alligevel er han ikke farlig når f.eks. Osama Akharraz eller Mikkel Kirkeskov slår indlæggene fra den modsatte fløj. Han kommer ikke aggressivt nok ind i feltet.

Med hensyn Casper Sloth, så er det helt korrket, at han er mere farlig i år, men oftest fra distancen. Mål er selvfølgelig mål. Det jeg savner er en typen der løber ind i feltet fra midtbanen og dermed giver mere plads til vores enlige angriber. Det er alt for svært for Søren Larsen eller hvem der nu spiller, at være farlig når man er alene i feltet mod 2 eller 3 mand. Det er lettere når kanten og midtbanespilleren søger med ind i feltet.

Jeg er dog meget fornøjet med Sloth, og stod det til mig, så så vores opstilling i det nye år således ud.

[center]AJA – Petri – Kure – Kirkekskov[/center]

[center]Hjalte – Sloth[/center]

[center]Stephan – Danny O – Osama[/center]

[center]Mate [/center]

petersen100
      Bruger

Jeg synes at mange ting halter:
      – Stephan P. præsterer generelt alt for svagt, der er meget langt mellem gode kampe fra ham. Danny Olsen napper den plads!

– Søren Larsen spilles ikke som han skal – manden var/er super skarp i boksen, men hvor tit får han indlæg fra kanterne ??? Det er meget sjældent.

– Lange alene på toppen fungerer ikke – han skal have en makker.

– Mod de svagere hold vil det være spændende med en 4-4-2 med f.eks. Larsen/Lange på toppen.
      Den nuværende opstilling kan bruges mod topholdene, hvor vi skal være mere kompakte.

Jeg ved ikke om folk som kritiserer Stephan Petersen rent faktisk ved at han har været ved at omlægge hans spil i samarbejde med PS:

http://jyllands-posten.dk/aarhus/agf/ECE5901551/floejens-jagt-pa-mere-selvtillid/

I al ubemærkethed har Stephan Petersen lagt sit eget spil en anelse om i de seneste kampe.

»Jeg har endnu ikke haft et skud på mål i denne sæson. Så tænker man lidt over det, for der er langt igen, hvis man ikke kommer til chancer. Jeg har brugt meget energi på at forsvare. De seneste to kampe har jeg været mere passiv i det defensive arbejde. Jeg er ikke løbet så meget med tilbage, som jeg burde gøre. Jeg har været nødt til at prøve noget nyt, så derfor satser jeg mere offensivt,« siger han.

Når PS gerne vil spille til 0 kunne man godt få den tanke at han bad Stephan om at påtage sig nogle defensive opgaver og hjalp Sorin med undgå at højre back pladsen blev et åben hus hvor alle kunne løbe lige gennem.

Viser 33 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi søger frivillige - vil du med på holdet?