Romerlys… BIF – FCK

Forside Fora Off-Topic Romerlys… BIF – FCK

• Dette emne har 83 svar og 33 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år siden af Yalle.
Viser 83 svartråde
  • Forfatter
      hinge88
      Bruger

Jeg ser kampen imellem Brøndby og FCK og da FCK løber på banen, tændes der hvad jeg umiddelbart anslår til at være ca. 60-70 romerlys, ovre i FCK hjørnet, det tændes på den øvre tribune og da de skal af med dem, kastes der en stor del af dem lige ned i hovedet af neutrale Brøndby-fans.

Normalt er jeg meget stor fan af romerlys, de giver en fantastisk stemning og den her kaos effekt på tribunen som gør det rigtig fedt, MEN! her hørte alt hvad jeg har for romerlys op, det var fuldstændigt vanvitigt at se hvordan folk måtte løbe ned fra tribunen for ikke at blive ramt, og i værste fald blive forbrændt!
      Hvad jeg er blevet fortalt bliver romerlysene omkring 350-400 grader varme og de kan altså forårsage seriøse brandskader på mennesker, og det kan simpelthen bare ikke passe at man skal mærkes med ar for livet på grund af sådan nogle idioter!

Efter sådan en psykopat aktion mener jeg bare dommeren kort og kontant bør fløjte kampen af og BIF bør vinde med 3-0.

Hvad siger i?
      Jeg er sku shokeret over at man kan finde på at smide det efter almindelige mennesker.

Det er faktisk et godt spørgsmål, om hvem der i så fald skal tabe… Man kan sige det er Brøndby stadion, der har ansvaret for at sådant noget ikke sker. Jeg tror også Danmark var blevet dømt taber, hvis fodboldidioten havde været svensker.
      Hvordan FCK fans har koordineret så stor en aktion udenom kontrollen, gad jeg godt vide.
      Det ville også have en kedelig konsekvens hvis kampen fløjtes af på den måde. Jeg tror mange fans ville gå amok efterfølgende.

hinge88
      Bruger

Men hvor vi normalt ser nogen romerlys blive tændt og så egentlig ikke mere, så bliver folk jo her nærmest bombarderet med dem. Det er jo et decideret angreb efter som aktionen virker nøje planlagt.

Jeg mener FCK bør dømmes som taber, eller er det jo en "nem" måde at vinde på hver gang kan man sige, Hvis det er arrangøren af kampen der dømmes.

Men du har ret Joseph, det virker underligt at man kan få så mange romerlys med og at man kan smule så mange elefanthuer ind forstår jeg heller ikke, det må vække en smule mistanke?

Yalle
      Bruger

Synes ikke, der var nogen grund til at fløjte kampen af. Man kan heller ikke dømme FCK som tabere, da det er Brøndby, der er ansvarlig for afviklingen af kampen.

I øvrigt er det rimelig nemt at kordinere en aktion som FCK fansenes.

carpe_diem82
      Bruger

De burde smide alle ud, som stod i det afsnit, hvis de ikke vil udpege de hooligans, for det så da helt grotesk ud, da de smed alle de romerlys ned over BIF fansene [shock]

EmilBS
      Bruger

Jeg har det med romerlys, som jeg har det med fadøl..

Det er gode for fodbolden, sålænge man ikke smider med dem!

😉

Yalle
      Bruger

EmilBS skrev:
      Jeg har det med romerlys, som jeg har det med fadøl..

Det er gode for fodbolden, sålænge man ikke smider med dem!

😉

Ja, det havde jo faktisk været et sygt fedt lysshow, hvis der ikke blev kastet med dem.

hinge88 skrev:
      Men hvor vi normalt ser nogen romerlys blive tændt og så egentlig ikke mere, så bliver folk jo her nærmest bombarderet med dem. Det er jo et decideret angreb efter som aktionen virker nøje planlagt.

Jeg mener FCK bør dømmes som taber, eller er det jo en "nem" måde at vinde på hver gang kan man sige, Hvis det er arrangøren af kampen der dømmes.

Men du har ret Joseph, det virker underligt at man kan få så mange romerlys med og at man kan smule så mange elefanthuer ind forstår jeg heller ikke, det må vække en smule mistanke?

Enig i at det er en nem måde at vinde kampe på, hvis arrangøren dømmes taber. Men klubberne vælger ikke selv deres fans, og det vil heller ikke være urimeligt svært for nogle fans, at tage udeholdets trøje på, og te sig tåbeligt.

Det er ikke nemt at dømme en klub som taber. Fansne der gjorde det derimod er da 100% sikkert tabere.

hinge88
      Bruger

Nej men lad os antage at jeg smed et romerlys og mit hold tabte, ville jeg så gøre det igen? nej…

Havde de ramt dommeren var den sikkert blevet blæst af, nu angreb de tilfældige mennesker og det synes jeg bare er urimeligt.
      Og nej klubberne vælger ikke deres egne fans men hvis de er fans af klubben vil de nok ikke have holdet taber på deres egne dumhed.
      Og jeg tror aldrig det ville komme så langt ud at man ville iføre sig e modtsanders trøje for at lave ballade og så vinder ens eget hold på det.

er maskering ikke ulovligt? derfor burde man kunne arrestere alle dem med elefant huer og som formentligt også er de skyldige, eller hvad?

El Mundo
      Bruger

Der står på TTV at det var familietribunen der fik fornøjelsen af romerlysene. Velkommen til din første fodboldkamp Emma på syv år!

Dejligt at danske fodboldfans gør deres til at alle argumenter imod et hool-register bliver fejet af bordet.

gf-stuf
      Bruger

brøndbys romerlys show var fedt.
      fcks var noget lort!

Lylle
      Bruger

man kan aldrig dæmme op for romerlys til kampene.. det er simpelthen umuligt.. hvis man vil have dem ind.. så får man dem ind.. (og heldigvis for det)..

men at fck så vælger at smide dem mod uskyldige er bare så uforklarligt dumt .. det er sku ikke på den måde vi får legaliseret lys

fladmose
      Bruger

Klippet fra http://sporten.tv2.dk/fodbold/article.php/id-11619333.html?forside

[img]http://i2-images.tv2.dk/s/76/9110376-36797c9aade644c0c5c7b37a4f043889.jpeg[/img]

Kampen mellem Brøndby og FC København måtte søndag udsættes med et lille kvarter, blandt andet fordi tilhængere af FCK kastede indsmuglede romerlys mod familietribunen på Brøndby Stadion.

Ifølge B.T. flygtede folk i panik fra tribunen, der siden blev helt ryddet. Røgen lå herefter tæt over den del af banen, og kampstarten måtte udsættes.

En af FCK-tilhængerne fortæller B.T., at det ikke er svært at smugle romerlys ind på stadion, hvis de klæbes fast på indersiden af lårene. Så opdager kontrollørerne dem ikke.

Hold kæft nogle spassere, de skal fande tvinges til at betale erstatning til de ramte og livslang karantæne

hinge88
      Bruger

Jeg ved ikke om det er i alle sammenhæng at det er ulovligt at maskere sig, altså det er i hvert fald under demonstrationer men om det også gælder på tribunerne ved jeg ikke.
      Jeg synes sku godt nok bare det er for dårligt hvis ikke det får konsekvenser, det er altså ikke drengestreger når man smider sådan noget i hovedet på folk.

Alsgaard
      Bruger

Det er lige meget om de kastede efter banen, eller om de kastede efter en anden tribune. Det skjuler ikke det faktum, at det er fuldstændig idiotisk, at kaste med et romerlys/nødblus. Der kunne lige så godt stå en kontrollør ved linjen, som kunne blive ramt af dem.

Tåber. Smid de idioter af helvede til.

Fedt med romerlys, dog ikke at de kaster efter roligans..

Jeg kunne forstille mig de kastede romerlysene væk i forvirring, men stadig utilgiveligt 😐

carpe_diem82
      Bruger

@NyBruger

Det var da noget af det mest uintelligente jeg til dato har læst herinde?!

Det er da på ingen fedt at lave, når man ikke kan styrer sig, og så er jeg ligeglad med om det var meningen at ramme alle børnefamilierne, eller om det ikke var.
      For faktum er, at kameraerne filmene på det, og man så rigtig mange romerlys blive kastet ned over tilskuerne nedenunder, og det er sq på ingen måde fedt eller rart at se!

CocaCola
      Bruger

fladmose skrev:
      Klippet fra http://sporten.tv2.dk/fodbold/article.php/id-11619333.html?forside

[img]http://i2-images.tv2.dk/s/76/9110376-36797c9aade644c0c5c7b37a4f043889.jpeg[/img]

Kampen mellem Brøndby og FC København måtte søndag udsættes med et lille kvarter, blandt andet fordi tilhængere af FCK kastede indsmuglede romerlys mod familietribunen på Brøndby Stadion.

Ifølge B.T. flygtede folk i panik fra tribunen, der siden blev helt ryddet. Røgen lå herefter tæt over den del af banen, og kampstarten måtte udsættes.

En af FCK-tilhængerne fortæller B.T., at det ikke er svært at smugle romerlys ind på stadion, hvis de klæbes fast på indersiden af lårene. Så opdager kontrollørerne dem ikke.

Hold kæft nogle spassere, de skal fande tvinges til at betale erstatning til de ramte og livslang karantæne

Typisk dårlig journalistik af tv2, de skal liiiige få det til at være mere dramatisk end det er, ved at sige at det var pga fans at kampen blev forsinket, når Bif selv oplyste at det var pga et edb nedbrud som gjorde at folk ikke kunne komme ind.

Flot tv2.

Til episoden – Endnu engang viser politiet hvor magtesløse de er over for store grupper der laver ballade.

Denne gruppe har nu lært at der intet sker ved at kaste romerlys efter civile, super gået af politiet.
      De burde istedet have anholdt samtlige 100-150 i det pågældende udeafsnit.

appelsinen
      Bruger

Kan kun sige det kort..

JA TAK TIL HOOLIGANREGISTER og det kan kun gå for langsomt!!!

Alsgaard
      Bruger

Ja, det ser fedt ud. Men det er jo så nok tilladt at medbringe på stadion dernede. Jeg er dog ikke sikker på, at det er tilladt at kaste med det.

Vi lever altså – og ser fodbold – i Danmark, og der er det ikke tilladt. Lev nu efter loven, også selvom man mener den er forkert.

Og lad for guds skyld være med at udsætte andre folk for fare, blot fordi i gerne vil have en flot pyroteknisk tifo. Det er dumt.

carpe_diem82
      Bruger

@NyBruger

Undskyld, men mener du seriøst, at den video er fed, eller vil du bare vise, at der er hjernedøde idioter andre steder i verden?

Cander30
      Bruger

Kølige kontrolløre…. De står bare og kigger mens der det flyver rundt med romerlys om ørene på dem..

Håber ikke man sætter sådan en video ind fordi man gerne ser det i dansk fodbold..

Desuden skulle man have tomt hele det område hvor de idioter fra FCK stod. Den der påstår de ikke med vilje kastede det mod BIF området er sku blinde.. Det så man jo tydeligt..

FCK ultra fans er bare for fucked up i deres hjerne, eller mangel på samme !!

Lige til en orintering bliver spidsen af et romerlys (nødblus) omkring 800 grader varmt..

Den video er jo bare svaret på hvorfor vi stadig har en løbebane omkring fodboldbanen. Samtidig med det vil jeg da også lige sige hvor hovedløst er det at have familie tribynen så tæt på modstander afsnittet??? Er der ingen i dette land der kan huske hvordan grækerne engang smed med fyrværkeri ned på danske fans i en landskamp, hvorfor skulle fck´s , bif´s og andre fans være bedere end dem. Møske skulle Fck og Bif straffes med 5 kampe uden deres egne tilskurer.

CocaCola
      Bruger

NyBruger skrev:
      http://www.youtube.com/watch?v=BbCJYJFfOu0&feature=related

Ja det er flot, tag du derned, du ville ikke kunne klare en kamp ud.

El Mundo
      Bruger

Keep Playing GF skrev:
      Lige til en orintering bliver spidsen af et romerlys (nødblus) omkring 800 grader varmt..

http://ekstrabladet.dk/112/article1008905.ece

Hvilket en 14 årig gut angiveligt fik at mærke 😮

Lylle
      Bruger

http://ekstrabladet.dk/gallerier/sport/article1008934.ece#2

ser man isoleret på lysshow'et var det fandme fedt ..

Den video er jo bare svaret på hvorfor vi stadig har en løbebane omkring fodboldbanen.

arrrgh .. come on ?

du mener vel ikke seriøst at det er grunden til at vi stadig har løbebane i Århus ? .. og for det andet.. hvor tit er det lige vi oplever lys på stadion?

AstonVilla
      Bruger

Iflg. Jyllands-Posten (www.jp.dk/sport/fodbold/article1344969.ece) var det nøje planlagt med alle mand i sort tøj, og maskerne blev først taget på, da man var kommet ind og kunne gemme sig bag et banner.

Jeg mener ikke, det her handler om romerlys eller ikke romerlys på stadions. Loven er nu engang sådan, at de er forbudte, og det, som skete i dag i brøndby, er i hvert fald ikke medvirkede til, den lov ændres til fordel for tilhængerne af romerlys. Og så længe de er forbudte, må folk bare acceptere det, og vil de ikke det, må de blive væk.

Hvis jeg vil spille golf, må jeg overholde de regler omkring påklædning m.v., der er på mange golfbaner, og vil jeg ikke det, må jeg blive væk. Vil jeg arbejde som politibetjent, må jeg overholde de love, de arbejder efter og gå i den uniform, jeg får udleveret, og vil jeg ikke det, må jeg finde et andet job. Og vil jeg se live-fodbold i Danmark, må jeg overholde reglerne for det – bl.a. at romerlys ikke er tilladt – og vil jeg ikke det, må jeg sidde hjemme foran mit fjernsyn og brænde romerlys af.

Stod det til mig, gik vagterne ind og fjernede ALLE, som tænder et romerlys, lige meget hvad de så end gør med det, efter det er tændt, og vedkommende skal bare have livsvarig karantæne fra alle danske stadions, skrives i hooliganregistret og også gerne fængsles for vold, eller hvad man nu kan fængsle vedkommende for. Man ved, det er ulovligt, og overtræder man den bestemmelse alligevel, må man også være voksen nok til at tage konsekvensen.

hinge88
      Bruger

Jeg er glad for efter at have oprette tråden, at der er så bred enighed om at det er fuldstændigt vanvittigt det som FCK'erne har gjort.
      Jeg må også sige det er vildt der ikke er flere der kom til skade.

Mht. at politiet er passive, så er det så vidt jeg ved, sikkerheds chefen og hans korps på Brøndby stadion der er ansvarlige/ bør handle i sådan situationer.
      For det andet så kan jeg godt forstå politiet vælger IKKE at rydde den øvre tribune.
      I en kamp mellem FCK og Malmø i parken så vi konsekvenserne af at politiet skal arbejde på en tribune. De er i mindretal på lidt plads, de kan ikke skelne mellem hvem der er aggresive og hvem der bare står og råber "Rolig, jeg har ikke gjort noget osv."
      I en Uefacup kamp mellem FCM og et eller andet hold, kan ikke huske hvorfra, der ser man en urobetjent forsøge at rive en væk fra tribunen, desværre for betjenten kommer der en masse romerlys flyvende ned i hovedet på ham, han bliver blandt andet ramt i hovedet og trækker sig.

Politiet skal også i situationen vudere den risiko der er ved en evt. "aktion"

Lylle
      Bruger

http://ekstrabladet.dk/112/article1008905.ece

Hvilket en 14 årig gut angiveligt fik at mærke shock

sindsyg måde eb forklarer det på .. man frygter at knægten er blevet alvorligt såret af et lys (må gøre pænt nas) .. her er så den rigtige forklaring :

En tilskuer blev undervejs indlagt på Rigshospitalet med forbrændinger, men ifølge Brøndby IF's sikkerhedschef, Emil Bakkendorff, skyldes episoden en tabt kop varm kakao.

Tilskueren blev i aften udskrevet.

lidt mere mild skade forhåbentligt .. en cacao der gik amok

Nc
      Bruger

her kan man se det

CeresLover
      Bruger

Kontrollen i Herning i dag var god… der blev man virkelig tjekket og det bevirkede jo også at der ikke var nogen lys.

carpe_diem82
      Bruger

@Lylle

De her kommentarere er fra Bold.dk's debatforum:

Jeg så den dreng få det romerlys i hovedet og var dybt dybt rystet og at folk kan være så snot hamrende dumme og uintelligente fatter jeg virkelig ikke. Men det er vel sådan nogle idioter som dig der kunne finde på sådan noget.

Og

Ja efter kampen blev der også forbrændt en. Men inden kampstart hvor jeg sad 3 meter fra blev en lille dreng (vil skyde ham til en 5-6 år) ramt af et romerlys og blev kørt væk med ambulance.

http://www.bold.dk/snak/index.php?action=thread&id=598160&start=20&vis=

Luke2000
      Bruger

Dette lyder rigtig godt

http://www.fck.dk/index.php?pageid=754&newsid=8014

Ved i om GF har noget lignende? Det er da bare om at komme igang så man kan få de voldspsykopater væk fra stadionens, især det med at sidestille det med våben lyder rigtig fornuftigt i mine ører, det ville give den mulighed at man med det samme kan give dem en dom.

Kan slet ikke udtrykke min foragtfor folk der på den måde bringer folk i fare, og dem har vi jo også i GF, så sæt igang med nogen tiltag overfor dem.

Yalle
      Bruger

hinge88 skrev:
      Jeg er glad for efter at have oprette tråden, at der er så bred enighed om at det er fuldstændigt vanvittigt det som FCK'erne har gjort.
      Jeg må også sige det er vildt der ikke er flere der kom til skade.

Tror heller ikke, du finder særlig mange herinde, der synes det er fedt at kaste romerlys efter børnefamilier, hvilket selvfølgelig er vildt dårlig stil. Ligesom jeg også synes, det er dårlig stil at tæske en 56 årig, som nogle Brøndby hooligans gjorde.

hautho
      Bruger

Jeg skrev dette på EB's nationen:

Først og fremmest vil jeg gerne på det kraftigste tage afstand fra al brug af romerlys og vold og forsøg på at lave dårlig stemning til fodbold.

Jeg forstår ikke, at man ikke kan forhindre at romerlysene kommmer ind på diverse stadions, er kontrollørene ikke godt nok uddannede? Kan man ikke lave en slags detektor som kan afsløre dem når man går ind?

Jeg vil ikke forsvare uromagerne på nogen måde, men hvorfor placerer Brøndby Stadion udeholdets supportere et sted hvor det er muligt at kaste diverse objekter som romerlys, øl, lightere m.v. ned på andre afsnit af stadion.

Det er jo ikke et ukendt fænomen at der er nogen fjolser som kaster med ting.

Jeg er selv AGF supporter, og har gang på gang oplevet at der IKKE er nogen opdeling af Brøndby og AGF supportere inde på stadion, bare gå ned af trappen fra afsnittet og så er er alle blandede…………..Jeg ved selvfølgelig ikke om det også er tilfældet når andre klubber gæster Brøndby stadion.

http://jp.dk/sport/fodbold/article1344969.ece

nederst i artiklen står:

”Jeg vil nødigt kropsvisitere alle, da det er langsommeligt, men vi ender nok i den situation, at vi må være ligeglade med, om folk kommer ind til kampstart,” sagde Emil Bakkendorf.

Er det bare mig eller er det en meget lam holdning at have?

Jeg har aldrig oplevet ikke at blive kropsvisiteret, og jeg har trods alt besøgt 10-15 stadions i danmak.
      Jeg har aldrig oplavet det som et probem eller at folk ikke kunne nå at komme ind. Det kan selvfølgelig godt være jeg tilfældigt er blevet udvalgt hver eneste gang og at man i virkeligheden ikke kropsvisitere alle, men jeg kan ikke se hvorfor en pige på 160 cm skulle se mere farlig ud end andre?!?!?!

I to tilfælde har jeg været men en kammerat på Faxa tribunen hvor vi ikke blev kontrolleret og de bad mig heller ikke åbne min taske. Synes det er en virkelig dårlig form for sikkerhed (hvis man kan kalde det det).

Er det kun mig der er af den opfattelse at det kun er på Brøndby stadion man ikke mener at have tid til at kropsvisitere alle?

Er i øvrigt enig med de fleste om at der burde falde en form for straf/dom til alle der befandt sig i det afsnit.

abv
      Bruger

Jeg tror alle har fået et tryk på jakkelommen eller et kig i tasken. Men jeg kunne godt forestille mig en grundig afklapning af 20.000 tilskuere der kommer klokken 15 min før kampstart, kunne skabe en situation hvor folk ikke når at finde deres pladser

Kimmoer skrev:
      gad sku godt og vide hvordan de har fået så mange romerlys med ind for hvergang på udebane bliver jeg over visiteret så sent som idag i herning bad de mig og og tage skoen af så de kunne se hva der var i dem.

Veddet ikke men… kunne det være der var nogle der havde smit nogle penge under bordet???

Det kan godt være de har det, jeg ved bare at jeg selv har været der til to tidligere BIF-FCK kampe og at de hverken rørte mig eller bad mig åbne min taske.. jeg kunne ha haft hvad som helt med inde..

Jeg mener bare at folk på stadion må ta den tid det tager at tjekke folk, så må folk bare møde op tidligere.. Klubberne kunne jo evt. opforde til det inden en kamp hvor der forventes mange tilskuere..

Hvis det kan forhindre en oplevelse som i går tror jeg folk er villige til at komme det kvarter tidligere end de plejer..

Men det er bare min mening

Luke2000
      Bruger

men jeg kan ikke se hvorfor en pige på 160 cm skulle se mere farlig ud end andre?!?!?!

I to tilfælde har jeg været men en kammerat på Faxa tribunen hvor vi ikke blev kontrolleret og de bad mig heller ikke åbne min taske. Synes det er en virkelig dårlig form for sikkerhed (hvis man kan kalde det det).

Hvis det forgår som jeg tror er det piger der kontroller piger og mænd der kontroller mænd. Da der ca. er 1/20 piger i forhold til mænd, og der er ca. 1/3 kontrollør der er piger, vil det tage en del længerer tid at kontroller de mænd der er. Sikkert også derfor at piger "oftere" bliver kontrollet.

Så tror ikke på at man kan kontroller alle.

Er ofte blevet kontrolleret af mandlige kontrollører fordi der ikke har været kvindlige til stede.. Jeg har set alle mine kampe sammen med min far, hvis der er nogen der ser fredelig ud er det godt nok ham.. han er også blevet kontrollere hver eneste gang, på nær en enkelt gang på brøndby stadion..

El Mundo
      Bruger

rikkeoellgaard skrev:
      Det kan godt være de har det, jeg ved bare at jeg selv har været der til to tidligere BIF-FCK kampe og at de hverken rørte mig eller bad mig åbne min taske.. jeg kunne ha haft hvad som helt med inde..

Det er lige så slemt i Parken. Da jeg var derinde i torsdags for at se Viborg rykke ned og nyde skuffelsen i deres ansigter foregik det med en sportstaske fyldt med cykeltøj, spinnesko og vandflasker uden at de gad kigge i den.

Måske en kompliment om at jeg ikke ser farlig ud, men alligevel….

Det er utroligt man får lov.. Kan huske sidste år i fremad amager, der skulle jeg tømme lommerne for at vise det nu også var en mobiltelefon og penge jeg havde i lommerne :D..

men er alligevel ved at siger så hellere det.. jeg overlever nok at vise min mobiltelefon frem.. Hellere det end at blive svært forbrændt og skulle en tur på hospitalet :S

@NyBruger

hmm du er måske selv fan af romelys kast?

imo er romerlys noget af det fedeste og elsker når der er dem MEN

punkt 1: dem der står i nærheden skal være enig i det(er det på c2-c3 er de fleste vel positive over for det

punkt 1 de skal under INGEN omstændigheder kastes efter andre tilhængere/vagter/politi eller bare ned på banen,

hvis ikke én eneste af tosserne i går bliver fanget bliver jeg sku tosset. og håber virkelig at fck får en straf af en art, eventuel en advarsel om at næste gang det sker så ryger hjemmebanen!

blev vi egentlig ikke dømt som taber i en kamp i 96 eller sådan noget? pga. romerlys?

AstonVilla
      Bruger

rikkeoellgaard skrev:
      ”Jeg vil nødigt kropsvisitere alle, da det er langsommeligt, men vi ender nok i den situation, at vi må være ligeglade med, om folk kommer ind til kampstart,” sagde Emil Bakkendorf.

Er det bare mig eller er det en meget lam holdning at have?

Jeg er helt enig – det er en meget lam holdning. Windfeld har udtalt noget lignende, når der har været problemer i Århus; at det er umuligt at kropsvisitere alle tilskuere. Men nej, Windfeld, Don Ø, Bakkendorf og andre – hvis I virkelig vil problemerne til livs, må I bare ofre de nødvendige penge på kontrollører, så alle tilskuere kan visiteres. Det fungerer fint på flere tyske og engelske stadions, og som tilskuer må man bare bruge den tid ved indgangen, det nu tager at visitere alle.

DBU (www.dbu.dk/news/newsShow.aspx?id=246424) lægger op til, hele afsnit og evt. også hele stadions skal kunne ryddes ved brug af romerlys, og jeg kan godt følge dem, hvis ikke vi tilskuere snart lærer at opføre os ordentligt, lærer noget selvjustits og lærer at hjælpe kontrollører og politi i stedet for at modarbejde dem.

appelsinen
      Bruger

Romerlys skal straffes med bortvisning eller tomme tilskuerpladser

DBU overvejer kontant nul-tolerance overfor romerlys på stadioner: Ved afbrænding af romerlys, skal dommeren afbryde kampen, og den pågældende tilskuer eller hele tilskuerafsnittet tømmes. Først derefter skal kampen genoptages. Eller spilles helt uden tilskuere.

http://dbu.dk/news/newsShow.aspx?id=246424

[color=red]Havde ikke set dit indlæg Aston Villa
      sorry..[/color]

Romerlys hører hjemme på stadions, men ikke på bannen ikke som kasteskyts…

Jeg har en lidt blandet følelse med hensyn til det udspil DBU er kommet med.. Synes ideen er rigtig go, og det skal nok komme romerlysene til livs på et tidspunkt.. samtidig er det også ærgeligt hvis man sidder stille og roligt med familien og bliver nød til at forlade stadion pga en eller anden idiot der ikke kan finde ud af det..
      men mon ikke dem der gør det holder op med at synes det er sjovt når der er gået et par runder hvor de har fået hele stadions, klubber og pressen på nakken..

Så egentlig et okay foreslag, man skal bare være indstillet på at kunne gå glip af et par kampe i starten..

Lylle
      Bruger

Jeg forstår ikke, at man ikke kan forhindre at romerlysene kommmer ind på diverse stadions, er kontrollørene ikke godt nok uddannede? Kan man ikke lave en slags detektor som kan afsløre dem når man går ind?

hvis man vil have dem ind, kan man altid få dem ind .. i fck-tilfældet havde de jo tapet dem fast til kroppen og sat pap uden på. på den måde var det umuligt for vagterne at mærke noget. man kan også putte dem i underbukserne hvis man ikke er kræsen [lol] ..

Alsgaard
      Bruger

abv skrev:
      Jeg tror alle har fået et tryk på jakkelommen eller et kig i tasken. Men jeg kunne godt forestille mig en grundig afklapning af 20.000 tilskuere der kommer klokken 15 min før kampstart, kunne skabe en situation hvor folk ikke når at finde deres pladser

Så må man jo bare komme i god tid, længere er den ikke. Det vil jeg nu hellere have, end at sikkerheden for normale fans trues af hjernedøde psykopater, som lige skal udstille deres manglende IQ.

hinge88
      Bruger

Hvad synes folk om DBU's udmelding om at rydde hele afsnit?
      Nu er jeg ikke selv typen der kaster med hverken øl eller romerlys, men hvis jeg bliver hevet ud fordi en dum tåbe kaster med romerlys, så vil jeg da nok desværre for vagterne i første omgang forsøge at løbe hen til et andet afsnit, jeg mener ikke man kan vælge at smide 1200 mennesker ud fordi en flok iblandt dem kaster med noget. Så må man gå linen ud og sige at så stopper kampen eller noget i den stil.

hinge88
      Bruger

Hvis folk lige leger lidt med på det jeg tænker… Hvordan kommer det hele så til at se ud hvis vi nu bare lige for hyggens skyld, forstiller os, at en enkel mand er skyld i at stadionet bliver ryttet og der spilles for tomme tribuner, og f.eks AGF så mister alt omsætningen af pølser og øl, hvor mange sager alá ham fra parken kommer vi så lige til at stå med?

carpe_diem82
      Bruger

@hinge88

Jeg synes det er helt i orden, hvis folk ikke vil pege hooliganene ud, så må alle i det område forlade stadion, og hvis det er så voldsomt som man så i Bif-Fck kampen, så fortjener ingen af holdenes tilskuere at se bold de næste kampe, når de ikke vil pege bøllerne ud.

AstonVilla
      Bruger

Jeg synes, DBU's idé er okay. Selvfølgelig skal man ikke rydde hele Speakers Corner, hvis der tændes et enkelt romerlys i C2, men sådan tror jeg heller ikke, det bliver.

Jeg forestiller mig, hvis der tændes en masse romerlys, som vi så i går, så stoppes kampen i første omgang, mens kontrollører og politi forsøger at finde de skyldige og få dem ud. Lykkes det ikke rimelig hurtigt, kan man så rydde hele afsnittet og spille videre. Og så har resten af stadion forhåbentlig forstået, hvad det handler om, så der ikke er flere, som lige skal lege med…..

Tændes der 10-15 romerlys i eksempelvis C2, og man står i det område og ikke vil smides ud, må man jo hjælpe kontrollørerne med at udpege de skyldige. Dækker man over hinanden, er man i mine øjne medskyldig, og så må man tage konsekvensen. Ser jeg en, som tænder et romerlys, og jeg er 100% sikker på, hvem der gør det, vil jeg ikke tøve ét sekund med at gå til en kontrollør og melde ham, så han kan blive smidt ud og få karantæne.

Så fra min side er der opbakning til DBU's idé, men jeg har også for længst droppet de afsnit/områder, hvor der [i]kan[/i] være romerlys, og hvor der er størst risiko for ølkast, generende flag m.v.

gfaarhus
      Bruger

Som omtalt på DR1 eller TV2 så er der her dagen derpå kø ved
      håndvasken – alle har travlt med at vaske hænder eller/og komme med dårlige undskyldninger.

1. Bøffen Emil siger at man ikke kan kropsvisitere alle. Det er noget sludder – hvad med at åbne dørene lidt før og så gå ligeså nøjagtigt til værks på man gjorde i Herning igår.
      Dernæst kan det undre at så mange får huer og elefanthuer med ind uden nogen opdager det og ligger to og to sammen.

2. Don Ø nedsætter en arbejdsgruppe og udsteder livslange karantæner. Det lyder sgu godt med en arbejdsgruppe der skal hvad ? Holde møder med disse utilpasede unge mennesker og fortælle at sådan noget er forbudt. Det virker ikke.
      Omvendt tror jeg ikke på livslange karantæner da disse "fans" så intet har at miste. Det Don Ø gør er at please befolkningen og aktionærene med at "nedsætte" en arbejdsgruppe og dernæst udstede karantæner, og dermed kan han sige at man fra FCK's side har gjordt noget.

3. DBU kaster hurtigt aben videre til klubberne og varsler bål og brand. Men der er altså noget her der ikke stemmer. Hvem skal rydde stadionafsnittet ??? Jeg vil godt se hvilket vagtkorps der vil gå op og fjerne 100 urostiftere. I så fald bliver det politiets opgave men politiet har ændret arbejdsprocedurene og ønsker ikke længere at være synlige på stadions men de vil selvfølgelig stadig være tilstede ( se bare brøndby kampen i Århus – hvor kom de betjente lige fra ).
      Og belært af tidligere erfaringerne, blandt andet FCK-Malmö, så er det en sprængfarlig cocktail at lave en direkte konfrontation på stadions.

4. FANS – Vi sidder med nøglen til det hele. Alt kan blive løst hvis alle respektere og OVERHOLDER det forbud der idag eksistere mod romerlys, men der er alt for mange der stadig ikke fatter hvad det her drejer sig om. Det er igen et fåtal af fans der ødelægger det for de fleste.
      Og lad nu være med alt jeres helligdom. Senest i Esbjerg fyrede AGF fans romerlys af under dække af røg tifoen. Dette er i den grad med til at ødelægge fan kulturen. Mon vi næste gang vi kommer til esbjerg får lov til at lave en røg tifo – NÆPPE. Hvem er det så lige der ødelægger hvad for hvem ??? Så lang tid vi ikke selv holder orden i egne rækker så strammer klubberne grebet mht. bannere, flag og lignende. Det skal retfærdigvis siges at romerlys idag er stort set ikke eksisterende i SC, men det ændrer ikke ved det faktum at vi mange steder på udebane ser romerlys og det er altså disse der ender med at ødelægge det hele.

Er fremtidens udebaneture kun noget der finder sted for specielt "godkendte" fans der skal vise legitimation og stå på en i forvejen nummeret plads ?
      Er fremtidens stemning kun sang uden flag bannere med mere ?

Romerlysene er måske den største "nøgle" til friere stadionforhold.

Vi er nødt til – også i Århus – at kigge indad og give hinanden håndslag på at Romerlys blandt AGF Fans hører fortiden til også på udebane.

Jerg er vildt overrasket over jeres holdning til romerlys, og det i siger, der skal gøres efterfølgende, hvis et romerlys tændes. Jeg kan kun sige, jeg er langt fra enige med jer..

Jeg synes romerlys skal legaliseres :p

Ann
      Bruger

Jeg er enig med alle i af det var fuldstændig vanitigt hvad der skete i KBH i går.. At så mange kan gå hen og blive sindsyge er ikke helt til at forstå 😐

Og jeg kan da godt se, at når man ser billeder og videoer fra tribuner hvor der er mange tænte romerlys så ser det fedt ud, men jeg er sq selv skide træt af at være tæt hvis flere lys bliver tænt, man går glip af dele af kampen, pga. røg og jeg er først og fremmest på stadion for at se fodbold ikke for at skabe stemning… Syntes sq der er flere og flere der mener at stemningen er vigtiger end at følge med i selve kampen, hvilket jeg virkelig ikke forstår!!
      Selvfølgelig er stemningen vigtig, men den skal ikke hindre folk i at følge med i kampen… Også en hentydning til de kæmpe store flag som der åbenbart er nogen der mener skal viftes med under hele kampen, så de skærper udsynet til banen for en stor del af dem der står for tæt på!

Yalle
      Bruger

Jeg er fuldstændig i chok over, at DBU kan udarbejde så håbløst og desperat et forslag, som de gjorde i går. For hold da kæft noget kaos der må komme, hvis et helt afsnit skal ryddes. Hvis DBU vil gøre op med balladen til fodboldkampe, skal de nok lige lade pulsen falde lidt, inden de begynder at komme med diverse tiltag. Dette forslag kan da ikke andet end at skabe mere ballade, og er fuldstændig chokeret over at DBU ikke selv kan se det.

Kan sagtens forstå at folk er vrede over episoden i søndags. Jeg er selv vred over det, da FCK fansene på 1 minut har skudt romerlysdebatten 10 år tilbage. Men hvor tit er det lige, at folk kaster romerlys efter hinanden på tribunen?

Knut
      Bruger

Det er det mest tåbelige jeg længe har set, det FCK'erne havde gang i søndag.

Romerlys er farlige på tribunerne, specielt når de er flyvende og desvære har der været en tendens på det sidste til at de har fået vinger.

Aab i Parken kastede et romerlys.
      BIF i Århus kastede romerlys (godtnok kun med risiko for deres egne)
      FCK i BIF gik skridtet videre og kastede efter modstandere…

3 sager som desværre viser at folk ikke kan styre det…

Yalle
      Bruger

TH skrev:
      http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-11643550.html?forside

Nå, så nu vil man undskylde "aktionen"???[think]

Jeg kan ikke se hvorfor vores fans skal undskylde den hjerneblødning de drenge fik der…Slet, slet ikke, faktisk!!!
      Jeg kan godt undvære romerlys når man har set det smaske ned mellem uskyldige der panikker og bare skal væk.
      Vil sgu hellere have lågerne rundt omkring Stadion åbnet lidt før så vi kan blive gramset lidt på af bamsefar forklædt som vagt. Jeg har ikke noget at skjule.

"Hold lys og mentalitet på tribunerne! – Danmarks Ultras"

"Vores passion skal ikke ramme uskyldige."

Synes mere det lyder som en afstandstagen fremfor en undskyldning.

Dio
      Bruger

Der er ikke tale om en undskyldning, men som Yalle ganske rigtigt skriver, lægges der op til en samlet afstandtagen fra uofficielle grupperinger landet over.

Der er faktisk stor harme fra samtlige uofficielle grupper, og som der også her i tråden bliver skrevet, er selv UC pinlige over episoden.

Flere herinde har nok også spottet rigtigt, når de skriver at legaliseringen af romelys affyret under kontrollerede forhold, nok er drømmetænkning efter dette.

Vi fra Galehuset har altid været (og er stadigvæk) for romerlys, så længe de er affyret under kontrollerede forhold, men jeg skal da ærligt indrømme at det er sværere at argumentere for dette, efter episoden i Brøndby.

Jeg synes dog det er hyklerisk, når DBU kommer med en så tåbelig og urealistisk udmelding, som den seneste vi har fået fra dem.

Endvidere finder jeg det hyklerisk at påstå at affyring af romerlys på den måde som det foregik i f.eks Esbjerg og Aalborg, er indirekte grund til at forholdene for fans forværres landet over. Der har jo længe været en form for stille accept af et enkelt romerlys affyret i midten af klacken, hvilket der også bør være.

Og det er næppe de få romerlys der er blevet fyret af i denne sæson, der ligger til grund for at vi i denne sæson er blevet nægtet adgang med vores røg, flag, megafon m.v.

Episoden i Brøndby var ikke bare snotdum, den var og ER katastrofal for alle fans landet over. Derfor er der behov for at andre uofficielle grupperinger tager afstand, og gør klart, at det altså ikke er sådan vi mener romerlys og stemning skal pryde de danske stadions.

Walk on
      Bruger

Romerlys er fedt hvis det bliver afviklet under sikre og kontrolerede forhold!

som f.eks her:

kan huske en ligende tifo på stadion for nogle år siden, den blev retr berømt og klubben fik vist en mega bøde for det, men faktum var at den blev afviklet sikkert og forsvarligt.

gfaarhus
      Bruger

@ Dio – Jeg er stort set enig med dig i dine betragtninger. Dog er der
      to forhold som jeg må kommentere:

Indtil i søndags var jeg ohså tilhænger af romerlys under ordnede
      forhold. MEN romerlys kan ikke gradbøjes det viser
      søndagens pinlige episode med al tydelighed. Det er ganske enkelt
      ikke muligt for alle at håndetere en given frihed under ansvar politik,
      som f.eks. ja til romerlys under ordnede forhold.
      SØRGELIGT men SANDT.

Jeg kan ikke se det hykleriske i at mene, at vi med romerlys på
      fanscenen skader os selv. Det jeg mener er, at hvis vi får tilladelse til
      bannere og røg tifo og lignende af sikkerhedschefen – og vi under
      brug af dette udnytter situationen og fyrer et par romerlys af – ja så
      misbruger vi i virkeligheden den tillid vi er blevet vist. Det betyder at
      vi måske næste gang ikke får lov at benytte flag og bannere.

Romerlys er forbudt og der er ingen tvivl om at de er et irritationsmoment for vagter, sikkerhedschefer m.fl.

Iøvrigt skal jeg for god ordens skyld gøre opmærksom på, at jeg ikke sidestiller vores romerlys i Esbjerg med FCK lystifo i Brøndby.
      Jeg gør blot opmærksom på, at vi selv er med til at skærpe vilkårene
      ved fortsat at overtræde loven.

at rydde det afsnit hvor der bliver tændt romerlys,
      nytter ikke, da det giver en magt til de "hooligans"
      der iikke interesserer sig for fodbold,
      kan ødelægge en kamp for alle andre omkring dem,
      og det er jo ikke specielt fedt..

Lylle
      Bruger

at rydde det afsnit hvor der bliver tændt romerlys,
      nytter ikke, da det giver en magt til de "hooligans"
      der iikke interesserer sig for fodbold,
      kan ødelægge en kamp for alle andre omkring dem,
      og det er jo ikke specielt fedt..

haha, du har da vist set for meget tv2 (og hørt på diverse "hooliganeksperter" – hvordan fanden bliver man det?) ..

mener du virkeligt seriøst at man er en hooligan vis man tænder et romerlys? så tror jeg ikke du ved hvad termen betyder..
      selvfølgelig var det hjernedødt det fck'erne lavede på vilfort park, men at kalde dem hooligans er helt forkert. vil du mene at de gf fans der fyrer lys af på stadion (folk der holder dem i hånden, og ikke kaster dem) er hooligans?

vis man legaliserede romerlys ville folk (selvfølgelig er der altid nogle idioter der kaster dem – det vil der være selvom man ikke legaliserer dem)
      ikke se nogen grund til at kaste med dem. så behøver man ikke længere frygte for registret og kan derimod holde dem i hånden. hvor de hører hjemme

Anders K
      Bruger

Fandt denne har på youtube ang. en stoppet kamp pga romerlys:

abv
      Bruger

@lylle. "vis man legaliserede romerlys ville folk (selvfølgelig er der altid nogle idioter der kaster dem – det vil der være selvom man ikke legaliserer dem)
      ikke se nogen grund til at kaste med dem. så behøver man ikke længere frygte for registret og kan derimod holde dem i hånden. hvor de hører hjemme".
      Så fordi at de er ulovlige er der en grund til at kaste med dem+ hvordan skal vagterne kontrollere hvem der har lys med ind til at holde i hånden, og hvem der vil kaste med dem. Selvfølgelig skal nødblus være ulovlige på stadion, de kan være farlige og der er ingen logisk grund til at have dem på sig, som der er med eks. mønter og nøgler. Og alle ved sgu hvad der sker når der går 2-3 bajere indenbords og man lige skal lave noget sejt fordi der er scoret…. Stemning på sradion ja tak, uansvarlighed på stadion nej tak

Dio skrev:

Og det er næppe de få romerlys der er blevet fyret af i denne sæson, der ligger til grund for at vi i denne sæson er blevet nægtet adgang med vores røg, flag, megafon m.v.

Har vi fået nægtet det på stadion???

Dio
      Bruger

@gfaarhus

Men enhver kan jo affyre et sådan romerlys, hvadend der bliver set igennem fingre med det eller ej. Det er jo oplagt at fyre sit romerlys af, når der i forvejen er så meget kaos på tribunen, at ingen kan se hvor det kommer fra – samtidigt med at det også er der det ser allermest fedt ud.

Det er utopi at tro, at man kan lovgive sig ud af romerlys på stadions. Og helt ærligt, problemet bliver jo blæst fuldstændig ud af proportioner, fordi vi allesammen har UC's hjerneblødning i baghovedet.

Jeg kan ikke nævne én gang i denne sæson, hvor AGF fans har fyret romerlys af, under uforsvarlige omstændigheder. Det har foregået i stemningskernen, og uden noget kasteri.

Og igen… Det er altså svært at gemme romerlys bag et almindeligt flag, eller en megafon – hvilket vi sjovt nok ved flere lejligheder ikke har fået lov til at få med ind. Der er altså ikke udelukkende tale om en hård linie overfor fans – fordi vi opfører os dårligt.

@TH

Så du vil altså ikke give nogen undskyldning for noget Københavnerne har gjort, men du mener samtidigt at det er retfærdigt at vi skal holde romerlys væk, fordi DE ikke kan styre sig?

Det finder jeg altså en anelse dobbeltmoralsk.

Forresten er du slet ikke inviteret til banneraktionen. Det er noget de forskellige uofficielle grupper koordinerer, for at gøre klart at man altså ikke nødvendigvis er lige så stor psykopat som dem der kaster romerlys efter små børn, bare fordi man synes romerlys hører til på stadion som stemningsskabende middel.

Derfor kan du også med ro i sindet give penge til AGF Tifo, som intet har med den her banneraktion at gøre.

Dio
      Bruger

Keep Playing GF skrev:

Ikke på hjemmebane nej, men på flere andre stadions – ja.

Hvorfor tror du ellers jeg skriver det?

Dio skrev:

Keep Playing GF skrev:

Ikke på hjemmebane nej, men på flere andre stadions – ja.

Hvorfor tror du ellers jeg skriver det?

okai.. mærkeligt hvorfor gør man det??

skulle bare være sikker på jeg forstod det rigtig.. og fordi jeg ikke kunne forstå hvorfor man ikke må have det emd ind!

gfaarhus
      Bruger

@ Dio
      Min illussion om romerlys under kontrollerede former fik desværre
      dødsstødet i søndags.
      Jeg er bestemt ikke uenig i at problemet bliver blæst helt ud af
      proportioner, men omvendt så tror jeg heller ikke at Romerlys
      under kontrollerede former ( ala den vi så på løbebanen for år
      tilbage ) fjerner lysene fra tibunerne. Men det er jo heller ikke sådan
      man ønsker lysene. Man ønsker dem på tribunen. Men så lang tid
      folk ikke forstår hvad frihed under ansvar betyder så hører lysene
      ikke hjemme på tribunen.

100 % enig i at AGF fans ikke kaster med romerlys – de ligger
      eller smider dem på jorden.

Nu tror jeg omvendt også at det er det massive opbud af romerlys
      fra andre fan fraktioner ( BØF & FCK med flere ) som får
      sikkerhedschefer rundt om i landet til at forbyde bannere og
      lignende. Vi AGF fans er ikke dem der fyrer flest af.

Mht. nægtet adgang af megafon så skyldes det at der ikke
      er søgt tilladelse, hvilket visse stadions kræver. At man skal søge
      tilladelse til at have megafon med er for mig komplet uforståeligt.
      Men det er så en helt anden diskussion, men det kan undrer at det
      specielt er vores nærmeste "venner" både mod syd og nord som er
      de værste. Var der nogen der sagde protektionisme af egne fans og
      jalousi over storebrors fortsatte store størrelse på fanscenen ?

Diskussionen om for og imod Romerlys vil for altid fortsætte, men vi skal bare alle tænke over om vi ikke i virkeligheden skaber negativ fokus på os selv ved fortsat ikke at overholde loven.

Nu skal der fokus på lørdagens kamp og ikke mere romerlys snak.
      At der ikke er noget at spille om er lodret løgn – der er ÆREN.

Yalle
      Bruger

TH skrev:

Dio skrev:

@gfaarhus

Men enhver kan jo affyre et sådan romerlys, hvadend der bliver set igennem fingre med det eller ej. Det er jo oplagt at fyre sit romerlys af, når der i forvejen er så meget kaos på tribunen, at ingen kan se hvor det kommer fra – samtidigt med at det også er der det ser allermest fedt ud.

Det er utopi at tro, at man kan lovgive sig ud af romerlys på stadions. Og helt ærligt, problemet bliver jo blæst fuldstændig ud af proportioner, fordi vi allesammen har UC's hjerneblødning i baghovedet.

Jeg kan ikke nævne én gang i denne sæson, hvor AGF fans har fyret romerlys af, under uforsvarlige omstændigheder. Det har foregået i stemningskernen, og uden noget kasteri.

Og igen… Det er altså svært at gemme romerlys bag et almindeligt flag, eller en megafon – hvilket vi sjovt nok ved flere lejligheder ikke har fået lov til at få med ind. Der er altså ikke udelukkende tale om en hård linie overfor fans – fordi vi opfører os dårligt.

@TH

Så du vil altså ikke give nogen undskyldning for noget Københavnerne har gjort, men du mener samtidigt at det er retfærdigt at vi skal holde romerlys væk, fordi DE ikke kan styre sig?

Det finder jeg altså en anelse dobbeltmoralsk.

Forresten er du slet ikke inviteret til banneraktionen. Det er noget de forskellige uofficielle grupper koordinerer, for at gøre klart at man altså ikke nødvendigvis er lige så stor psykopat som dem der kaster romerlys efter små børn, bare fordi man synes romerlys hører til på stadion som stemningsskabende middel.

Derfor kan du også med ro i sindet give penge til AGF Tifo, som intet har med den her banneraktion at gøre.

Ja jeg vil IKKE undskylde den sindsyge handling der foregik, jeg var ikke med, jeg var der ikke, jeg synes det var dybt psykopatisk, det kan ikke forsvares i min verden!!!!!!!!!!!!
      Ja det kan ikke retfærdiggøre jeres romerlys at "det er jo er de andre der ikke kan styre sig" Jeg kan ikke forstå hvordan eller hvorfor jeres romerlys er mere tilladt end dem vi så på tv???(Hvem sagde dobbeltmoral??) Så sent som i Esbjerg "tabte" i et lys ind på banen ind i straffesparksfeltet……http://www.youtube.com/watch?v=3jaryK9URUk
      (Bemærk 1.27 inde i denne temmelig dårlige video)

Mht min tifo støtte vil jeg så henvise til dit udsagn om at tifo ikke har noget jeres banner at gøre næsten gang jeg vælger IKKE at støtte indsamlingen, og kommer jeg -tilfældigvis- til at stå under banneret kan min bilnøgle sgu nok alligevel skære den op…..(Nej bare rolig det skal jeg nok lade være med hvis og hvis…)
      OG når jeg så mener at romerlys IKKE hører til på stadion som stemningsskabende middel så vil jeg forøvrigt have have lov til at være uenig med dem der gør

Som sagt så er der ikke tale om en undskyldning fra fraktionerne i Aarhus' side, men derimod en afstandstagen, hvor man gør det klart, at selvom man ønsker legalisering af romerlys, ønsker man ikke, at det skal skade tilfældige. Håber da du kan stå inde for en afstandstagen til vanvidet på Brøndby stadion, som alle uofficielle grupper i Danmark tager afstand fra? [think]

Hvis der er nogen, der skal undskylde, så er det da uden tvivl Urban Crew + venner.

Dio
      Bruger

@TH

Jeg ved ikke om det er mig den er gal med, men jeg fatter altså ikke din logik.

Pkt 1.

Der er (som jeg nu har skrevet 2 gange) ikke tale om nogen undskyldning. Der er derimod tale om en afstandtagen, hvilket jeg ganske enkelt ikke fatter at du kan være imod, eftersom du jo lige nu og her sidder og tager afstand fra det.

Pkt 2.

Jeg så ikke omtalte romerlys i Esbjerg, så derfor kan jeg ikke sige hvor det kom fra. Det ligner ikke umiddelbart noget der er kastet fra vores tribune, men er det det, er det naturligvis dumt – dog slet ikke at sidestille med det der skete i Brøndby.

Forskellen er, at de romerlys der bliver tændt af de stemningsskabende krafter i Århus, har til formål at skabe stemning, hvorimod dem UC tændte havde til formål at skade uskyldige tilskuere.

Jeg har efterhånden fanget at du ikke mener romelys hører til på tribunen overhovedet, men det er ikke desto mindre forskellen.

Pkt 3.

Så du boykotter altså alligevel tifo indsamling, selvom jeg fortæller dig at der ingen sammenhæng er mellem et eventuelt banner på lørdag, og AGF Tifo?

Tjah, det står dig naturligvis frit for, men igen forstår jeg ikke din logik.

Og lad hellere være med at skære i et banner folk har produceret, det tror jeg sgu de bliver sure over.

Dio
      Bruger

Jeg ved som sagt ikke hvor det lys kom fra i Esbjerg. Hvis du har set det kom fra os, så har det nok gjort det.

Ordlyden på banneret går som sagt ikke på at sige undskyld, eller tage afstand fra romerlys. Det går på at tage afstand fra det der skete i Brøndby. Intet andet.

Handlingsplaner? Tjah, en almindelig forståelse for at romerlys godt kan bruges på en god og ordentlig måde, burde være nok. Ølkastere straffes, men det gør øldrikkere ikke. Ligeledes burde det være iorden at tænde et romerlys i stemningskernen hvor folk omkring én er klar over at det er der, hvorimod der bør slåes hårdt ned på enhver form for kastning med fyrvkærkeri.

Jeg er da udemærket klar over at det er drømmetænkning, især efter UC's stunt, men ikke desto mindre er det sådan det bør være efter min mening.

Yalle
      Bruger

TH skrev:
      Re pkt. 3
      Min pointe var blot at JEG personligt på ingen måde ønsker at støtte et sådant banner hverken fysisk eller økonomisk og at det ville jeg gøre opmærksom på.

Der er blevet skrevet flere gange, at du hverken kommer til at støtte banneret økononisk, da det ikke bliver finanseret med AGF Tifo hjælpemidler, ellers fysisk da folk der har lavet det, nok selv skal sørge for at få det op uden hjælp fra andre.

Så få nu pulsen ned og tæl til 10.

Dio skrev:
      Handlingsplaner? Tjah, en almindelig forståelse for at romerlys godt kan bruges på en god og ordentlig måde, burde være nok. Ølkastere straffes, men det gør øldrikkere ikke. Ligeledes burde det være iorden at tænde et romerlys i stemningskernen hvor folk omkring én er klar over at det er der, hvorimod der bør slåes hårdt ned på enhver form for kastning med fyrvkærkeri.

Kunne ikke have skrevet det bedre selv. Kan ikke forstå den harme folk, der aldrig har stået mere end 5 meter fra et affyret romerlys, har over affyring af disse elementer. Det kan da f.eks. heller ikke på nogen måder gøre mig pigesur at se folk gå over for rødt. Kommer politiet får vedkommende en bøde på 500 kr. Så har vedkommende fået sin straf. Det samme gælder for affyring af romerlys. Der bliver skam slået ned på det, når det bliver opdaget. Folk kan ene og alene takke alle de inkompetente vagter fra diverse stadions, for at det kan lade sig gøre at smugle romerlys ind og fyre dem af på stadion.

Der er overhovedet ikke brug for nultollernce overfor romerlys, rydning af afsnit, tomme stadions til højrisiko kampe osv. Det eneste der er brug for, er vagter der er bedre til at visitere folk og holde øje med klacken. Så kommer resten af sig selv, da folk efterhånden finder ud af, at det ikke kan betale sig at prøve på at smugle romerlys ind til kampen, da det er en sten sikker karantæne.

Yalle
      Bruger

TH skrev:
      Forklar mig lige almindelig forståelse for lys på en god og ordentlig måde, der er jeg ikke med, tak??

Tænd lyset. Hold lyset over hovedet i strakt arm. Når lyset er udbrændt, lig da håndtåget ned på jorden. Træd evt. de resterende flammer ud med dine sko.

Sådan fyrer man et romerlys af på en god og ordenlig måde. Da det i dag desværre ikke kan lade sig gøre at fyrer det af på den måde, da det vil være en sten sikker karantæne, kan man evt. ligge lyset ned på jorden og lade det brænde ud der. Sådan foregår det primært i dag, og folk der befinder sig de steder, hvor det sker (stemningskernen), er som regel klar over, at affyring af romerlys kan forekomme og er derfor opmærksomme på det.

Efter min mening bliver det først et problem, når der sker det, der skete på Brøndby stadion i søndags. Og hvor tit er det lige det sker? Ud af alle de gange der er blevet fyret romerlys af i Danmark indenfor de sidste 10 år, er det vel under 5%, hvor lysene er blevet kastet efter andre tilskuere.

Nu kunne jeg forestille mig, at du er typen, der står i C3, eller ude i siderne på udebane. Derfor skal du ikke frygte, at der lige pludselig ligger et brændende romerlys foran dig.

Mht. til vores forståelse af ordensreglementet, så er denne overtrædelse vel ikke større end, hvis folk går over for rødt, pisser på gaden i en brandert, downloader musik fra internettet, eller hvis folk finder en fontæne fra nytårsaften og fyrer den af i juni måned.

Hvis disse lovovertrædelser også kan sætte dit pis i kog, hvilket affyring af romerlys åbenbart kan, så bliver vi sgu aldrig enige om noget som helst.

soborr
      Bruger

Jeg tror heller ikke på at det DBU ligger op til kan gennemføres forsvarligt, jeg tror det vil komme til åbne kampe mellem fans og Kontrollører/politiet på stadion, og det er vel ikke i nogens interesse..

Jeg synes faktisk tit man ser det er udebane tilhængere der er problemer med, sådan har det ihvertfald været på Essex park, vil her samtidig gerne rose AGF tilhængerne for at skabe god stemning i god ro og orden, det kunne mange lære af…

Men back to topic…

Jeg tror det desværre kan ende med at mange klubber simpelthen vil sige at hvis det her galskab fortsætter, så vil vi ikke have gæstende tilskuere på vort stadion…

Det kunne måske være vejen frem jeg ved det ikke, mener ihvertfald ikke det ville fremme fodbolden…

Men igen jge synes det er urimeligt at der skal laves sådanne tiltag for at få folk til at forstå at de skal opføre sig ordentligt.

Jeg stemmer for det hooliganregister, jeg var meget i tvivl men episoden på brøndby stadion har på en måde truffet min beslutning om det..

Til sidst vil jeg sige at jeg håber at alle klubber og deres fans kan finde ud af en form for samarbejde mod tåberne på tværs af klubfarver…

Mener det er situationer som denne vi alle bør stå sammen og sige STOP……

Bare min mening…..

Yalle
      Bruger

soborr skrev:
      Jeg stemmer for det hooliganregister, jeg var meget i tvivl men episoden på brøndby stadion har på en måde truffet min beslutning om det..

Jeg tror ikke, at et fanregister vil ændre på så meget mht. til det vi så på Brøndby stadion sidst søndags. Der er sgu ikke andet end at få udpeget tumperne, der kaster med romerlys efter børnefamilier, få dem smidt på porten og giv dem en lang karantæne. Dette kan sagtens udføres uden et register 😉

Ifølge Lene Espersen er formålet ved et fanregister at stoppe den organiseret vold, der finder sted i forbindelse med fodboldkampe. At jeg så bare er overbevist om, at vi kommer til at opleve en masse registrering fra starten, og at tonsvis af normale fans havner i det register, er en anden sag.

Jeg er klart imod et register!

agfgas
      Bruger

Indrømmet jeg går ind for Romerlys, masser af romerlys, men ALDRIG som på den måde som fuckerne kastede med dem !!

Det har da givet et indtryk siden der ikke var romerlys i går da vi scorede???

Yalle
      Bruger

Keep Playing GF skrev:
      Det har da givet et indtryk siden der ikke var romerlys i går da vi scorede???

Nu har det altid været sådan, at der sjældent bliver fyret romerlys af, når vi spiller på hjemmebane.

Viser 83 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi søger frivillige - vil du med på holdet?