Positioner på banen

Forside Fora Off-Topic Positioner på banen

Viser 14 svartråde
  • Forfatter
      jensa
      Bruger

I artiklen om Aage Rous død omtales han som innerwing (inderwing?) Er der nogen, der kunne tænke sig at komme med et lille indlæg om hvad de forskellige positioner og deres funktioner betyder?
      Inderwing, centrehalf osv. I samme omgang; sweeper og libero.

Det er godtnok ikke oplæg til debat. Men jeg synes lidt begrebsafklaring kunne være på sin plads.

Evt. nogen, der har links til emnet? Har ikke kunnet finde noget selv.

På forhånd tak

Alsgaard
      Bruger
      Valderrama
      Bruger

Hehe klasse indlæg:-)

De lidt oldschool begreber er jo mega fede og et fedt symbol på at angloficeringen i det danske sprog og i fodboldterminologien i særdeleshed går mange år tilbage:-)

Off-topic: Jeg synes AGF skal have en ny venstre yderwing og en ny højre fløjback. På både centerhalfback, centerback, innerwing og centerforward er vi dækket godt ind.

petersen100
      Bruger

Lars Olsen var vel sweeper i de gode gamle EM-dage..

zcml
      Bruger

petersen100 skrev:
      Lars Olsen var vel sweeper i de gode gamle EM-dage..

Jeg så godt nok semi-finalen og finalen, men jeg interesserede mig ikke ret meget for fodbold dengang, så det kan jeg ikke sige. Mener dog at Morten Olsen var sweeper, eller var det libero? Og hvad er forskellen?

Så vidt jeg husker, var en libero en spiller, der lå som bindeled mellem forsvar og midtbane, men jeg har også den forestilling, at sweeperen var en der lå lidt fremskudt for forsvaret, eller var det netop som bagerste oprydder inden målmanden?

mrvertigo
      Bruger

En sweeper ligger bag den øvrige backlinje for at tage sig af alt det som kommer igennem backlinjen. Typisk spiller man med en forstopper (som også er et herligt ord) foran. Forstopperen er som regel en stor grum klippert, der tager de hårde nærkampe, mens sweeperen er taktisk og teknisk bedre og organiserer forsvaret.

Ferdinand/Vidic i Man U. er en moderne udgave.

En libero har samme defensive rolle som en sweeper, men offensivt er det ham der fører bolden frem fra bagkæden og skaber dynamik og overtal i angrebet… Franz Beckenbauer er den eneste jeg kan komme på, som gjorde fantastisk.

Ceres
      Bruger

zcml skrev:
      Jeg så godt nok semi-finalen og finalen, men jeg interesserede mig ikke ret meget for fodbold dengang, så det kan jeg ikke sige. Mener dog at Morten Olsen var sweeper,
      eller var det libero? Og hvad er forskellen?

…ethvert barn ved da ellers hvad en libero er 😉

http://www.tena.dk/Documents/1_Global_files_and_Com/2_Images/9_Products/Libero%20Comfort%20fit%20XL/2007/Libero-XL-pb.jpg
      .

mrvertigo
      Bruger
      Maradona
      Bruger

–> mrvertigo
      Glimrende beskrivelse af sweeper, forstopper og libero.
      Jeg vil dog gerne tilføje lidt.
      Ligesom en sweeper kan bruges bag en forstopper i et 4-mands forsvar, bruges han også ofte som den miderste i et 3-mands forsvar, ligeledes bag de to andre.
      Som der fremgår af navnet, ligger en forstopper lidt længere fremme end en normal centerback.
      En libero er en playmaker, med udgangsposition om sweeper. Når der forsvares er han sweeper, når bolden erobres fører han den frem og agerer central eller offensiv midtbane når der angribes.

Mht. til dit man utd eksempel, er jeg uenig. Jeg ser ikke meget rugby/fodbold, men ud fra de kampe jeg har set med man utd, kan jeg gå med til Vidic som forstopper, men Ferdinand, kan jeg ikke se i nogen af de to positioner.
      (Desuden, mener jeg man utd spiller med pampers og ikke libero http://img287.imageshack.us/img287/718/pampers7it.jpg)
      Der er meget få sweepere tilbage, i mine øjne var de sidste ærketypiske sweepere Pablo Maldini og Roberto Ayala.
      Jeg mener Gerard Pique er det bedste eksempel på en forstopper i moderne fodbold.

Valderrama
      Bruger

Skal vi ikke hellere snakke GF? Vi har glimrende eksempler på gode sweepere i 80'erne og starten af 90'erne.
      John Stampe var en klassisk Sweeper og han blev efterfulgt af den sidste rigtige Sweeper i GF nemlig, Martin Nielsen.
      De sidste mange(ca.15) år har AGF og næsten alle andre hold i topfodbold spillet med en mere eller mindre flad fireback-kæde og derfor ikke med hverken sweeper eller libero.
      Jeg kan ikke mindes at GF har haft en decideret libero, men spillere som Mathias Sammer og Lothar Matheus spillede i dele af deres karierre libero.

Jorgensen
      Bruger

Maradona skrev:
      (Desuden, mener jeg man utd spiller med pampers og ikke libero http://img287.imageshack.us/img287/718/pampers7it.jpg)
      Der er meget få sweepere tilbage, i mine øjne var de sidste ærketypiske sweepere Pablo Maldini og Roberto Ayala.

Klasse billede!

Ang. Maldini husker jeg ikke at han har spillet sweeper. I hans unge dage husker jeg ham som venstreback, og senere i karrieren blev han flyttet ind i midterforsvaret grundet manglende hurtighed. Men nu begyndte han karrieren længe inden jeg startede med at se bold, så der kan han godt have spillet sweeper, men det troede jeg egentlig var overladt til Baresi.

Som som sagt tidligere er der ikke mange sweepere og liberoer tilbage i moderne topfodbold.

zcml
      Bruger

Ja, det lyder godt nok ikke som nogle roller, der rigtigt bliver brugt mere, men umiddelbart kunne Leon godt være bud på en moderne libero.
      Han er måske nok ikke den store playmaker, men han er god til at bringe bolden frem og selv deltage i det offensive spil. Og ville også fint kunne ligge sig på midtbanen i angrebene, eftersom han vel reelt er bedst på midtbanen.

Utzon
      Bruger

Det samme med Agger..
      Han er satme også god med bolden..

DKnielsen
      Bruger

Der er netop kommet en ny fodboldbog, der bl.a. beskriver de forskellige roller, der knytter sig til de mange positioner på en fodboldbane. Måske det kunne have nogens interesse? http://www.shop.frydenlund.dk/product.asp?product=934

bjalde
      Bruger

Hvis en innerwing ligger mellem wingen og angriberen, hvor ligger yderwingen så? Krammer han sidelinjen eller er han ude og købe en stadionplatte?

Viser 14 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.