Planen for mission "Oprykning"

Forside Fora AGF Planen for mission "Oprykning"

Viser 12 svartråde
  • Forfatter
      Keano
      Bruger

Mission "OPRYKNING"
      Århus Elite A/S er gået i tænkeboks for at lave planen for hvorledes AGF skal vende tilbage til SAS-ligaen hurtigst muligt, altså med andre ord – med det samme! Nedenfor er mit bud på hvorledes dette sikres:

Træneren
      Det er åbenlyst for enhver at Erik Rasmussen har fejlet , men er han den rette til at føre AGF op igen, jeg tror det ikke. De begrunder jeg med følgende argumenter:

– Han har mistet sin troværdighed overfor truppen, investorer, sponsorer og fans ved at tale truppen meget bedre end den er.
      – Holdet har åbenlyst manglet organisationen samt et klart koncept på dødbolde. Netop dødbolde kan ende med at blive et kæmpe problem i 1. division, for her vil de øvrige hold kunne score nemme mål og dermed true AGF's oprykningschancer væsentligt.
      – Erik Rasmussens stil har ikke medført offensiv og positiv fodbold som han ellers er kendt for og målene har været alt for få. Erik Rasmussen kendtegn har han ikke fået implementeret med succes i AGF.
      – Erik Rasmussen bruger meget tid på mandskabsbehandling og menneskelige værdier og det er lykkedes ham at få spillernes opbakning og skabt harmoni i truppen. Men der har været ytringer omkring uenighed med de taktiske beslutninger. Derudover tror jeg efter lidt overvejelse at hans mentalitet ikke passer AGF. Traditionelt har AGF været en klub med stærke personligheder og en træner i AGF skal kunne skære igennem og der skal ikke være tvivl om hvem der bestemmer. Det har Erik Rasmussen ikke formået.

Når det så ikke skal være Erik Rasmussen, hvem så? Mine bud i rangeret orden er:

– Carsten Broe, tidligere SønderjyskE-træner. Han er utrolig sympatisk, har vist han kan sikre oprykning, han arbejder ud fra en stærk organisation og så er han en stærk ledertype som bør sidde i trænersæddet i en klub som AGF. Han kan derudover skabe resultater med mindre profilerede spillere.
      – Kent Nielsen, tidligere AC Horsens-træner. Han har vist han kan få meget ud af lidt og har før sikret oprykning fra 1. division. Han er af den gamle skole og tillægger hårdt arbejde og taktisk kundskab stor vægt.

Begge trænere kender gamet i 1. division som er noget helt andet end SAS-ligaen og det kræver andre dyder at vinde 1. division.

Truppen
      Som udgangspunkt skal AGF forsøge at holde truppen intakt for de bærende kræfter, inden for de økonomiske rammer man får. De spillere som har sikret nedrykning skal have chancen for at sige, jeg vil kæmpe for klubben og bringe den tilbage og rette op på det jeg har været med til at ødelægge.

Det er åbenlyst for enhver at Jakob Poulsen og Benny Feilhaber, som de største salgsobjekter må sælges for at betale tabene ved en nedrykning. Jeg stiller mig tvivlsom overfor følgende spillere som måske også smutter:

– Dioh Williams, jeg ser ham gerne fortsætte på trods af hans måltørke. Han er stadig så god en spiller at han vil kunne være et stort aktiv for AGF. Grundet hans få mål vil han givet ikke kunne sælges for særligt meget.
      – Stephan Peterse, ser ligeledes ham gerne fortsætte, men motivationen kan mangle, da han med skiftet til AGF en sportslig fremgang.
      – Peter Graulund, vil for alt i verden gerne beholde klubbens yngling, men vil han selv blive?

AGF bør sikre kontrakt på Dennis Cagara som i et svært forår faktisk har spillet sig op hen af vejen. Han er allerede i klubben, han er billig og dette må være den bedste løsning frem for at benytte transferpenge på en ny. Mikkel Kierkeskov er ikke klar til at være fast mand, heller ikke i 1. division. Vi husker sidste gang i 1. division hvordan flere af de unge havde det svært med presset, og derfor skal det være mere rutinerede kræfter som bærer det tunge læs.

Generelt skal AGF dog have analyseret sig frem til hvilke spillere som åbenlyst ikke magter opgaven med 1. division, da de vil skabe mere splid end gavn. Der er i medierne allerede tvivl om Peter Graulund, med hans seneste udtalelse. Hvis Peter Graulund ikke har motivationen bør AGF skille sig af med ham, selv om det skær i mit hjerte at sige det.

Hvad så med tilgange, der har jeg følgende ønsker, som jeg nødvendigvis ikke kan sætte navne:

– En stor angriber som er stærk i hovedspillet og som kan presse modstandernes midterforsvar. Dette kunne være en Henrik Toift fra HB Køge. Han passer godt til 1. divison og har vist han kan score mange mål i netop denne række. Han vil komplementere en Peter Graulund, Dioh Williams eller Davit Devdariani godt.
      – En fysisk stærk midtbanespiller som er god i hovedspillet. AGF manger tyngde på midtbanen. Jerry Lucena, Kasper Povlse, Kasper Sloth, Martin Jørgensen vinder ikke mange nærkampe når bolden er oppe i luften og i mine øjne er de ikke stærke nok. En type som Kari Arnason vil her hjælpe utrolig godt.
      – Fløjspiller, når du Jakob Poulsen og Benny Feilhaber nok bliver solgt kommer AGF til at mangle en fløjspiller. Givet vender Davit Devdariani tilbage fra sin skade, men truppen er stadig ikke bred nok på disse pladser. Her kunne en Martin Svensson fra Silkeborg være en mulighed. Han har dog lige erklæret han vil kæmpe om pladsen i Silkeborg.

Men generelt afhænger det også af hvilke spillere AGF mister.

Den sportslige ledelse
      Dette kan gøres meget kort, Brian Steen Nielsen skal fortsætte som sportschef og sikre kontinuitet. derudover har han prøvet en nedrykning før og kan drage fordel af hans kendskab til situationen.

Det var mine bud på en plan for mission "OPRYKNING", hvad syntes i?

hinge88
      Bruger

Med et to-cifret million underskud, en nedrykning og formentlige kommende fyringer på div. poster anser jeg det som værende helt urealistisk at der overhovedet kommer spillere til klubben. Dernæst er det meget kritisk hvis vi går all-in på en hurtig tilbagevending – uden nogen økonomisk strategi for det går galt. Toft er i min verden urealistisk, ikke mindst fordi han har solgt sig selv godt i superligaen, hvorfor første div. ville være et skridt nedad…

Ja nu smutter de dyre drenge (JP, BF, NR og evt. andre) og så kan ydmyge spillere som har fået sin fodbold opvækst i GF tage tørnen en gang til f.eks Jens Gjessing der i mine øjne var den spiller der bragte os tilbage i tidernes morgen! Spillere der allerede nu har meldt ud at de ikke ved om de vil deltage i slagsmålet for et af landets mest traditionsrige fodboldflagskibe – de skal sendes ad helved til, magen til medløbere der graver et hul til os andre for derefter at skubbe os ned i det og stikke af, ja dem skal man satme lede med både lys og lygte efter, rigtig længe! Jeg elsker Graulund, han har aftjent sin værnepligt, men hans status falder til jorden hvis han smutter nu! Dan T har i mine øjne allerede lagt sig ud med hele det hvide fodboldhjerte! JP og BF er bare forretningsmænd og det er hårdt at høre på – men sådan er spillet.

Stephan Petersen og Cagara skal have mulighed for at smutte, de er nogen af de få der kan være deres indsats bekendt, at ødelægge deres karrier ved at trække dem med ned er ikke rimeligt, uanset hvor hårdt brug for dem vi har!

Mht. træneren… Ja jeg sætter min penge på Tøffe eller Broe, alt andet er også udenfor økonomisk rækkevidde. Erik er forhåbentlig mand nok til selv at gå, så han ikke skal koste klubben flere penge!!

Keano
      Bruger

@hinge88: Hvis vi mister 3-4 spillere må vi nødvendigvis også erstatte dem med nogen. Jovist skal der skæres økonomisk, men at sælge de dyre drenge og erstatte dem med mindre dyre må vel også betragtes som en nedskæring. AGF bliver nød til at satse på tilbagevenden med det samme, andet kan ikke forsvares overfor investorer, sponsorer eller fans. Ingen vil finde AGF attraktiv hvis målet ikke 100% på indad og udadtil er oprykning med det samme. Det bliver man nød til også for at holde truppen nogenlunde intakt.

Ays
      Bruger

Vi mister som minimum Jakob Poulsen, Benny, MJ (for dyr), Dan T, Stephan, Nando, Graulund, Dioh (hvis vi kan komme af med ham), Cagara (gider selvfølgelig ikke forlænge med 1. div.)

Meget enig Keano!

Vi skal sælge Poulsen og Feilhaber, som formentligt tilsammen bør kunne skaffe os omkring de 25 millioner, som det netop koster at rykke ned. Derudover skal vi blot forsøge at holde på truppen som den er.

Kan vi beholde den øvrige trup – i hvert fald i store træk, så mener jeg ikke, vi skal ud og finde andre spillere, selvom jeg altid bliver blød i knæene, når jeg hører Henrik Toft's navn blive nævnt – den mand er jo gået hen og blevet fantastisk!

Vi må holde på truppen og sikre en hurtig tilbagevenden – for kommer vi ikke op med det samme, så tror jeg desværre vi bliver dernede i pænt lang tid 🙁

Vi skal selvfølgelig skille os af med Erik Rasmussen – men beholde BSN. Han har udført et godt stykke arbejde med de betingelser der nu en gang har været!

Jeg synes egentlig, at Jan Christensen tackler situationen nogenlunde og venter med udmelding.

Til gengæld håber jeg, at han og betyrelsen bruger tiden på at finde frem til eskterne ressourcer, der kan komme ind i klubben. Fx økonomisk- og management-konsulentbistand, Østenkjær til det psykologiske og forhåbentlig Kent Nielsen (med Stig).

Brian Steen Nielsen er jeg virkelig i tvivl om. Han elsker uden tvivl klubben og har lavet nogle gode handler. På den anden side er den sportslige linie i klubben hans ansvarsområde.Spørgsmålet er nok snarere, hvem der skal/vil overtage han job? Gaxe, en agent, Aabrink (:)…

På spillersiden må vi vil bare vente lidt og se, hvad der sker. Egentlig er det for mig heller ikke det vigtigste. Det vigtigste er at få gjort op med 'GF-selvfedmen og det kan kun ske ved at hente eksterne ind.

Keano
      Bruger

@WiRykkerAldrigNed: Gaxe, det må være din joke, hvad har han præsteret på et niveau som kan bruges i AGF- ingenting overhovedet. Han passer fint til stilen i SønderjyskE, men ikke AGF.

playztation
      Bruger

Helt enig. Det vigtigste er at få gjort op med den urealistiske tilgang til AGF. Det er svært at definere, hvor den egentlig kommer fra. Dog synes jeg efterhånden, at AGF-fans er noget mere realistiske end spillere og ledelse i klubben. Det er som om, det er der, problemet stadig udspringer og kanaliserer sig fra. Økonomien er sandsynligvis så elendig, at det er svært at finde penge til løn snart, med mindre noget helt utroligt sker. Og så finde løn til en hel sæson 2011. Det er uden tvivl på grund af økonomi, at Jan C ikke melder ud. Er der overhovedet råd til at fyre en træner og ansætte en ny? Var der det, så var han sikkert fyret og så ville man så sikkert mene, at alt var løst. Måske er det her meget sundt. Det er man vel nødt til at finde trøst i, selv om det var nemmere sidste gang. Da gav nedrykningen mere mening. Men, jeg mener, det er fuldstændig urealistisk at tale om nye (gode spillere). Om de så skal spille som amatører hele bundtet, så kan det give mere mening på den lange bane i oprydningen. Alt det, vi skal op næste år. Lad os se. Prioriter benhårddt økonomien og håb på, at sponsorer, investorer, nye folk om nogle år vil finde AGF sympatisk og se Århus som et potentiale for at skabe noget. Tid og tålmodighed er nøgleordet nu. Ellers er det jo samme urealistiske fejl at begå, som at ævle om top-alt-muligt efter en halv kamp.

Anonym

Vi har ikke råd til at fyre ER. Vi kan måske få ham afsat til BIF – men vi kan ikke fyre ham. Det håber jeg heller ikke vi gør.

Mit drømme scenario:

Salg:
      Jakob Poulsen, BF, Steffen Rasmussen og Sorin.

Stop:
      Lindkvist, Kim Madsen.

Ind:
      Ny venstreback (Cagara ville være god), ny angriber (Hvis Graulund stopper – Toft ville være genial men har været rygtet til OB) og ny målmand.

Opsigelse:
      Jesper Sørensen. Magtede slet ikke dødboldesituationen!

Tilgang:
      Stig Tøfting som assistenter til ER.

ER fyring er dog en høj sandsynlighed.
      Alternative trænere:
      Johnny Mølby, Broe eller Thomasberg. Kent Nielsen ville også være godt Langtsigtet tror jeg mest Mølby ville kunne trække os længst. Broe er også spændende men det er svært at vurdere ham ud fra hans ene år i SønderjyskE i superligaen. Kent Nielsen har nogle dyder der er direkte modsat ER (ingen farvede støvler) – men på langt sigt er det nok svært at se ham som en toptræner. Thomasberg havde det svært i FCM, men har haft stor succes i Hobro. Kunne være spændende at se hvad han kunne i AGF.

hinge88
      Bruger

Keano jeg er ikke uenig i, at det ville være optimalt at erstatte dem.
      Men vi har et MEGET stort underskud, og vi er lige røget ned i første div. pt. har jeg svært ved at se hvor pengene til at dække bare en brøkdel af underskudet skal komme fra. I min verden er det helt urealistisk at regne med 20-25 mil. for Poulsen og Benny. VM bliver altafgørende i forhold til salg af dem. Jeg tør ikke tænke på hvad konsekvensen af at ledelsen allerede regner med pengene for de to, hvis de så ryger for det halve – som reelt set er deres værdi.

Vores økonomi kører i yderste spor uden nogen redningsliner, sponsorerne lukker snart i, vi var helt derude hvor kraverne vender og nede på knæ sidste gang der skulle penge på bordet. Tærring efter nærring, jeg ser ikke meget vits i at gå all-in hvis klubben grundet økonomi ikke eksistere om et år… Desuden er min pointe at hvis vi fortsætter vores GF-vanvid med at allerede tage det som en selvfølge at vi ryger op næste år, så ved vi alle at det er hvad der bliver budgetteret med i regnskaberne og hvor står vi så hvis det kikser? Jeg er ligeså klar på at vi skal hurtigt tilbage – også gerne for et par mil. men skyder vi flere penge vi ikke har af, i den nuværende situation og det fejler… Goddag til konkursen, investorerne har spottet det ikke er god forretning at invistere i AGF, dem der smed pengene for klubbens skyld er for længst løbet tør for de penge de havde til at bruge på den slags dårlige forretning – tiderne er ikke til dårlige investeringer

warnerbe
      Bruger

@slojder

Thomas Thomasberg er altså i FC Hjørring, som han er ved at føre op i 1. div. Er ikke sikker på, at han har kontrakt længere end til sommer.

Modsat dig håber jeg ikke Steffen ryger (og det er jo en laaaang diskussion), men er ellers ret enig.

@Hinge88

Enig i, at der altid skal være en plan B, men vi bør dog gå 100% efter oprykningen initielt, og plan B kan så diskuteres i vinterpausen, hvis det er relevant.

Keano
      Bruger

AGF skal rykke om næste år og det ved investorerne også godt. Derfor må de desværre til lommerne igen.

AGF skal af med de dyre spillere og erstatte dem med nye og disse spillere kan ikke findes i egne rækker alene. Vi skal ud og hente spillere som vil være stærke spillere i 1. division.

hinge88
      Bruger

Warnerbe, jeg tror jeg formulere mig forkert, jeg mener også man skal gå 110% efter den direkte oprykning – men hvis vi satser penge vi reelt set ikke har, på en oprykning som måske kikser, så kan man med rette kalde os fodboldens svar på Finn Nørbygård i stein bagger sagen. Vi ryger nu ned for anden gang på 4 år, de 7-8 år før det, hang vi med untagelse af (så vidt jeg husker det) en enkel gang med røven i vandskårpen. Mit bud er at hvis vi nogen sinde skal stabiliseres i superligaen igen, så er vi nød til at være ærlige omkring vores situation. Selvom mimt hvide hjerte forbyder mig at sige det, så ser jeg hellere vi bliver 2-3 år i første div. hvis det er det der skal til at få folk til at indse vores niveau. De sidste mange år han man sat overlæggeren for højt, dernæst har man når fiaskoen er indtruffet, erkendt i bagklogskabens lys, at man ikke havde pengen til det… Vores transferliste er nærmest uendelig lang de sidste mange år og ganske få af spillerne er blevet hentet af andre klubber fordi de var direkte interresante, de er nærmere røget som en konsekvens af manglende resultater i klubben. Jeg tror på at det i det lange løb er billigst og også mest forsvarligt at budgettere med at være en første divisionsklub. Og det er udelukkende fordi at jeg pt. ikke kan se hvordan vi skal komme ud af den elevator der kører os op og ned imellem 1.div. og superliga. Ligeså snart solen skinner over århus og vi vinder en kamp, så snakkes der allerede om at nu er skuden vendt og så rider alle med på bølgen og før vi får øjnene op, så er tæppet både økonomisk og spillemæssigt revet væk under os… AGF har ikke flyttet sig andet end 1 skridt frem og 1-2 tilbage de sidste 12 år – og det er sku faktum, hvad end der må sidde en med statistiker osv. der skulle vise noget andet!

Viser 12 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi søger frivillige - vil du med på holdet?