Pisser AGF i bukserne for at holde varmen?

Forside Fora AGF Pisser AGF i bukserne for at holde varmen?

Viser 19 svartråde
  • Forfatter
      Emilfu
      Bruger

Som overskriften antyder er jeg en smule bekymret.

Med tilgangene af rutinerede og efterhånden snart pensionsmodne spillere som Martin Jørgensen, Søren Berg og senest Atle Roar Håland har AGF efterhånden en mildt sagt rutineret flokspillere.

Udover de første 3, har klubben så også Peter Graulund der desværre også snart er ved at være gammel, og nok ikke kan blive ved med at levere så højt et niveau.

Ovenstående 4 spillere må betegnes som værende absolutte nøglespillere på det nuværende AGF hold, og forventes at starte hver eneste kamp de er i stand til at spille.

Det betyder at 4 ud af de 11 startende har en alder på omkring de 35.

Hvilket så igen betyder at der i løbet af de næste få sæsoner vil være 4 af de bærende spillere der stopper karrieren.

Hvem ialverden skal overtage deres pladser i truppen, og hvordan skal AGF få råd til at hente 4 markante erstatninger?

Til sammenligning har:

FCN 1 spiller over 34 – Nicolai Stokholm
      AAB 1 spiller over 34 – Kjetil Wæhler
      HBK 1 spiller over 34 – Fabinho
      LBK 1 spiller over 34 – Jacob Bresemann
      ACH 1 spiller over 34 – Søren Jochumsen
      SIF 1 spiller over 34 – Henrik "Tømrer" Pedersen
      BIF 2 spillere over 34 – Max Von Schlebrügge, Thomas Rasmussen
      OB 2 spillere over 34 – Anders Møller Christensen – Chris Sørensen

FCM, FCK og SJE er ikke nævnt herover, da de ikke har spillere der helt har ramt alderen.

JA; jeg er godt klar over at man kan spille fodbold efter 34, men da det er den alder hvor størstedelen af de Europæiske spillere stopper deres karriere, har jeg taget udgangspunkt i den.

Igen…. Jeg er bekymret.

Ja, og sidste sæson havde OB 3 spillere over 34 med Atle, og de vandt sølv!!! Vi har satset på unge talenter og "fremtidsspillere" længe nok… Og hvad har det ført til??? NOTHING!

Nu må der rutinerede kræfter til. Rutinerede spillere der ikke har "off-days" såsom unge knejter! SLUT PUNKTUM!

Og med "ja", mener jeg selvfølgelig ikke at vi pisser i bukserne! Tværtimod… Vi skal spille os fast i ligaen nu og her, og ikke som det før har været kotume at tænke på hvilke spillere der kan gøre det godt nu OG spille os til guld i fremtiden!!!!

Atle bliver utroligt vigtig for os i den kommende sæson, og holder han stilen (læs: undgår skader) så kan jeg ikke se hvordan han ikke skal blive en succes!

kAze
      Bruger

Ser man et hold som AC Milan har de vel ikke en spiller under 45 ? 😀

Emilfu skrev:
      Som overskriften antyder er jeg en smule bekymret.

Som AGF fan skal man være bekymret, det hører med i pakken.

Hvem ialverden skal overtage deres pladser i truppen, og hvordan skal AGF få råd til at hente 4 markante erstatninger?

Det bliver nok nemmere at hente yngre kræfter til vinter når AGF igen får udbetalt tv-penge og man forhåbentlig har fundet en hovedsponsor.

Jeg tror at den nuværende trup kan holde AGF på den rigtige side af nedrykningsstregen, jeg har ikke højere forventninger til denne sæson.

Hvis BSN formår at hive en angriber i Rafael eller Duncan klassen hjem tør jeg godt løfte forventningerne til 8-9 pladsen.

Thomas K
      Bruger

Jeg er enig i, at bundniveauet hos rutinerede spillere er markant højere end hos talenter. Det er naturligt, og perfekt for unge spillere, at have én at læne sig opad.

Mht. Atle Roar Håland, så synes jeg man skal se på hvad man bytter ud. Dan Thomassen havde 1 år tilbage af sin kontrakt, og var under alle omstændigheder væk derefter. Dan Thomassen var 30 år gammel, og nu har man byttet ham ud med en spiller, der efter min vurdering er på et højere niveau, og på en kontrakt der er 1 år længere.

Derudover, så mener jeg også, at AGF på nogle af pladserne er, eller bliver, fremtidssikret. Martin Jørgensen kommer nok til, at spille den centrale midt med Kasper Povlsen, og forhåbentlig bliver Hjalte Bo klar til forårssæsonen 2012 og så har man en yngre men stadig rutineret erstatning til ham. Det tror jeg f.eks. også kommer til, at ske på kanten, hvor AGF forhåbentlig henter en spiller til venstrekant, der dermed gør Søren Berg til reserve.

Slutteligt er jeg ikke helt enig i din måde, at stille det op på! Jeg har ikke gået i dybden med det, men hos Brøndby alene er både Thomas Rasmussen og Max von Schleebrügge over 34 – så det er forkert. Dertil kommer, at Mikael Nilsson er 33 år. Dertil kommer f.eks. OB der har 2 over 34 år, og så Andreas Johansson, Hans Henrik Andreasen og Stefan Wessels der alle er 32 år eller over.

Jeg ser stadig det her marked, som købers marked de kommende sæsoner. Der er ikke mange klubber der har råd til store transfers, og derfor kan gode spillere hentes på fri transfer i hvert vindue de kommende år. Derfor også vigtigt med lidt fleksibilitet mht., at kunne sige farvel til løntunge spillere, når der kommer nye muligheder op.

Emilfu
      Bruger

@Thomas K.

Det har du natuligvis ret i, Thomas Rasmussen er rettet.

Nilsson er lige blevet 33 lige præcist idag, og når derfor ikke at blive 34 i den kommende sæson. (Derfor var han udeladt)

@Generelt.

Jeg er for så vidst enig i at Håland er en forstærkning fremfor Dan Thomassen LIGE NU – Og den kommende sæson. Men jeg kan personligt ikke forene mig med ideen om at købe 34 årige spillere – Jeg tror personligt ikke at det kan gå godt på lang sigt.

Den næste sæson, skal nok gå hen at blive godkendt.

grind88
      Bruger

Så er det jo bare naturligt, at det herfra er på disse pladser, at man kigger efter nye spillere. Meget mere kompliceret behøver det vel ik være.

martinf
      Bruger

Milan vandt i 2007 Champions League med en gennemsnits alder 31 år. De havde faktisk en 6-7 spillere på 34 eller over. Så længe vi ikke spenderer enorme transfersumme på en gammel spiller, så er jeg sgu ligeglad med hvor gamle de er, så længe at de spiller god bold. Og det gjorde de alle fire sidste sæson.

Hvorfra ved du at det har været dyrt for AGF at "købe" Håland? Som jeg har forstået det, så er han kommet hertil for en mindre eller ingen kompensation..! Og sammenlignet med den hyre som Dan T. fik, så er det som minimum penge der går lige op, og mere til. Vi får altså en spiller der er bedre for os i minimum en sæson, og så flere penge tilovers… Jeg kan på INGEN måde se det negative..!?

Emilfu
      Bruger

Hvorfra ved du at det har været dyrt for AGF at "købe" Håland?

Hvis det var henvendt til mig, må du da gerne lige pege på det punkt hvor jeg har skrevet at han har været dyr.

M7
      Bruger

Det kan jeg heller ikke umiddelbart… Ikke hvis man kigger på vores økonomiske formåen, hvem vi havde på pladsen før (Dan T) og hvad vores mission for den kommende sæson er: Overlevelse.

Jeg tror han bliver en konge signing for os! Selvfølgelig en relativ kortvarig en af slagsen, men det kan jeg nu sagtens leve med.

… Men når det er sagt så håber jeg da på et par yderligere signinger af lidt yngre karakter. 🙂

chilli
      Bruger

Jeg er heller ikke det mindste nervøs over den signing.

Fint med nogle rutinerede kræfter i alle kæderne, men selvfølgelig skal
      holdet ikke kun bestå af ældre spillere.

Jeg tror 99,9% af brugerne herinde vil være enig i af AGF ved sidste nedrykning kunne være reddet af en af de "ældre" spillere nemlig Graulund!

Emilfu, jeg kommenterede på, at du skrev "køber" istedet for "overtager". Reelt overtager vi Atle.

Men hovedpointen var faktisk, at det både er økonomisk og sportsligt en gevinst. Så jeg ser ikke problemet i det hele. That is all!

Ceres
      Bruger

Det er blevet nye tider i Superligaen, siden vi var der sidst… Nu henter OB f.eks. en (også aldrende) Morten Skoubo til "kun" omkring de 200k om måneden, så lønniveauet er kraftigt dalet, specielt for profilerne, præcis som det er sket i det meste af Europa i forlængelse af finanskrisen.

…og hvor vil jeg så hen med det ?…. jo, vi har nu helt bevidst afskibet vores 5 mest løntunge spillere fra sidst vi var i Superligaen (Poulsen, Nando, Dioh, Feilhaber og Dan T), til fordel for nogle mindre løntunge spillere af sammenlignelig kaliber (Hjalte, Håland, Berg ), med et par profiler yderligere på vej, inden transfervinduet lukker. Men samlet set bliver det til væsentligt mindre i løn, så der bliver bedre sammenhæng mellem indtægter og udgifter i budgettet.

At de aldrende og ikke alt for løntunge profiler, så har en kortere "holdbarhedsdato", er nok ikke helt tilfældigt, da det giver PS og BSN mulighed for yderligere, at opgraderer truppen med større profiler inden for en rimelig kort tidshorisont, når vi til den tid forhåbentligt også har fået flere og større sponsorater i hus (især et større hovedsponsorat), og dermed også flere penge til nye spillerindkøb og større lønninger.
      .

letager
      Bruger

Man skal vel også se på hvilket signal en mand som Atle sender?
      Jeg synes da at det viser at manden gerne vil spille fodbold når han skifter nærmest i samme øjeblik at OB henter Regiussen! Det viser da at han har lysten og ikke bare gider sidde på bænken. Det kan jeg da godt lide..

BergMania
      Bruger

men, hvis nu, HVIS nu, at vi ender top 5, top 3, så kommer der mange penge ind.. og grundet vores erfarne folk har vi da fået penge til at finde nye spillere, der koster penge.. Og så kan vi få købt spillere mellem 24 og 30 der har klasse, og vi kan score penge på ved videresalg

Ceres
      Bruger

BergMania skrev:
      … og vi kan score penge på ved videresalg

På grund af følgevirkningerne efter finanskrisen, vil der nok gå nogle år, hvor det bliver vanskeligt at sælge spillere til en fornuftig pris, hvilket også gør det mere fornuftigt, at satse på nogle billigere aldrende profiler i en periode…

Vi så det jo med Feilhaber, som på trods af et pænt CV, en god VM slutrunde og den rigtige alder, alligevel nærmest var usælgelig… OB har lige hentet en 25-årig landsholdsaktuel Tore Reginiussen i Schalke for sølle 1,5 mio. kr. og FCM fik kun 2,2 mio. kr. for salget af Ken Ilsø til Fortuna Düsseldorf…. Der er bare ikke rigtigt de samme penge at hente på en typisk Superligaprofil, som der måske var for nogle år siden…. Der skal virkeligt være tale om et exceptionelt ungt talent, hvis man skal have rigtige penge i kassen, med mindre man hedder FCK og kan vise sine spillere frem i Champions League.
      .

Jorgensen
      Bruger

martinf skrev:
      Milan vandt i 2007 Champions League med en gennemsnits alder 31 år. De havde faktisk en 6-7 spillere på 34 eller over. Så længe vi ikke spenderer enorme transfersumme på en gammel spiller, så er jeg sgu ligeglad med hvor gamle de er, så længe at de spiller god bold. Og det gjorde de alle fire sidste sæson.

Tror ikke lige det er Milan vi skal sammenligne og med! Det ville dog i gøre noget hvis vi kom op den klasse.

Men netop Milan er kendt for at have nogle af de bedste træningsfaciliteter, MilanLab. Hvilket gør at Milan er gode til at behandle/forebygge skader, ikke noget vi just imponerer med i AGF… Spillerne er så i stand til at have en længere karriere. Og bliver en tidligere Milan spiller skadet, kan han altid vende tilbage til MilanLab og få behandlet skaden. Og hvis jeg husker korrekt, har Thomas Helveg gjort brug af den mulighed, da han spillede i OB.

Ontopic:
      I dette transfervindue ser jeg ingen problemer i at hente mere etablerede spillere. I år skal vi bare overleve. Dog skal specielt Graulunds afløser snart findes… og gerne i dette transfervindue. Tør ikke tænke på hvad der sker hvis Graulund bliver langtidsskadet i denne sæson.

Men tilgengæld bliver vinteres og næste sommers transfervindue meget vigtige, for så skal der hentes yngre spillere til klubben.

Steen6372
      Bruger

Man kan vel også betragte det på den måde, at vi de seneste sæsoner har haft for mange unge spillere på holdet, og at PS bevidst har ønsket sig nogle flere rutinerede spillere i truppen. Søren Berg og Håland er jo direkte spillere som PS har ønsket sig højt.

Og de som kritiserer Graulund er jo useriøse. Hvilken 20-25-årig i superligaen er bedre end ham? Kig nu på hvad spillerne tilfører holdet i stedet for deres dåbsattest!

Viser 19 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi søger frivillige - vil du med på holdet?