fbpx

Nyt Aarhus stadion anno 2020

Forside Fora AGF Nyt Aarhus stadion anno 2020

Dette emne indeholder 10 svar, har 8 brugere og blev senest opdateret af  Alpo 1 måned siden.

• Forfatter

geer92
    Bruger

Først og fremmest, jeg ved godt vi lige skal tage det stille og roligt – Mén vi er enig om at man gerne må drømme og have lidt stiv diller over sig selv.

Hvad er drømmen om det mest realistiske stadion til Aarhus? Hvordan skal det se ud? har vi nogle eksempler rundt om i verdenen vi burde følge?

Jeg kan selv starte.

Eden Arena

Slavia Prag’s hjemmebane, uden tvivl (efter min mening) et af de mest vellykket stadion projekter i Europa de seneste 10 år.
    Der er plads til 21.000 og med ende tribuner der ikke er opdelt. Det er selvfølgelig helt lukket hele vejen rundt, og har fået indbygget en “bag tribune” Hvor der i forskellige butiksmuligheder (Oplagt med bar/pub og fan-shop)
    kan desuden godt lide at tribunerne er semi stejle dette synes jeg personligt giver noget kompakthed og dermed noget intimt.
    Som en lille detalje er taget i min optik vanvittigt fedt, det er belagt med træ, det gør sgu at jeg synes det ser lidt mere ekslusivt ud.

Hvad tænker i? – Hvordan burde det mest ideelle stadion se ud i Aarhus? Og skal det være for enden af Stadion Allé?

JarlSmart
    Bruger

Havde aldrig hørt om det stadion før. Men kæft, det er fedt!
    Link: https://us.soccerway.com/teams/czech-republic/sk-slavia-praha/533/venue/

Bent
    Bruger

Hva’ koster’d…?

Som jeg tidligere har givet udtryk for i stadionindlæg, så hælder jeg til princippet om en multihal som f.eks. http://www.gelredome.nl/nl

Det gør jeg ud fra et kommercielt synspunkt, da stedet i princippet kan tjene penge hver eneste dag året rundt.

Placeringsmæssigt kunne det ligge et sted fra Lokesvej til Genvejen. Udgiftsmæssigt koster det desværre nok 1 mia. kr., så det skal være en investorgruppe der tænker stort og langsigtet.

Thomas K
    Bruger

Jeg synes, først of fremmest, at et nyt stadion bør ligge for enden af Stadion Allé. Stolte som få, om med traditioner flere generationer tilbage, vil et “motorvejs stadion” være en kold spand vand i hovedet.

Jeg er ikke den store ekspert i stadions, men er da enig i at Slavia Prags stadion ser fedt ud, hvilket jeg også synes Debrecens gør.

Derudover er der ingen tvivl om, at det skal være et UEFA kategori 4 stadion. Jeg er – personligt – ikke i tvivl om, at Skandinavien på et tidspunkt byder ind på et Europa Mesterskab, og så skal Aarhus simpelthen kunne være vært for et par kampe. Ligeledes tror jeg sagtens DBU kan finde på, at placerer deres DBU museum i Aarhus, og det kan ligeledes betyder relativt store venskabskampe i Aarhus. Det spændende i den nye aftale mellem DBU og spillerforeningen er jo, at spillerne får et fast træningsanlæg tilknyttet i vest Danmark, så det kan også betyde at vi ser de sidste optaktskampe før en slutrunde blive spillet i Aarhus.

Når det kommer til størrelse, så synes jeg noget af det der gør stemningen fed er, når man synes der virker udsolgt eller tæt på udsolgt. Så et stadion på f.eks. 25.000, er i min optik for stort. Jeg synes nærmere en kapacitet omkring den nuværende, eller måske endda en sjat mindre ikke vil gøre noget. Det kunne også være fedt, at det blev lidt selvforstærkende, at når der var solgt 13.000 billetter, så købte man selv billetter af frygt for der var udsolgt. Realistisk, så tror jeg ikke på et gennemsnit over 12-13.000 selv i de bedste sæsoner.

Jeg synes den ene af de løsninger der er præsenteret, med en mobil endetribunde, således stadion kan bruges til koncerter ser meget interessant ud.

Slutteligt så synes prisen er rigtig vigtig. AGF skal være medejer af stadion, og det skal være medfinanseret af investorer, og gælden skal ikke være alt for stor. Klubben skal ikke ende i en situation, hvor stadion har været så dyrt, at kampe med f.eks. 10.000 tilskuere er en underskudsforretning. Det nye stadion skal være med til at booste klubbens økonomi, og ikke være en byrde.

Bedre stadion – Flere tilskuere – Bedre økonomi – Bedre trup.

Agger
      Bruger

Hvis Århus skal kunne afholde EM-kampe kræver det lige mindst 30.000 pladser 😉

Thomas K
    Bruger

@agger.

Ikke helt korrekt.

Det skal være et kategori 4 stadion. Det er dog korrekt, at det mindste stadion – i en periode siden 2006 mener jeg – har været ca. 30.000. Omvendt er turneringen også vokset, så måske flere spillesteder betyder mindre krav

https://da.m.wikipedia.org/wiki/UEFA_stadionkategori

Agger
      Bruger

@thomas K

De officielle krav ved budrunden til EM 2024 hed 10 stadions:
      3 med mindst 50.000 sæder (det ene helst med mindst 60.000), 3 med mindst 40.000 og 4 med mindst 30.000

geer92
    Bruger

Synes bestemt ikke at AGF skal gøre noget for at tilfredsstille andre end sig selv når det kommer til stadion projektet.

Et alt for stort stadion er tit og ofte håbløst for stemningen, så ville det uden tvivl være mere attraktivt at have et stadion hvor der “kun” er plads til 18-20.000 også kunne fylde det ofte.
    Jeg tror lagt de fleste af os er enige om at hvis man får et nyt stadion vil det tiltrække flere folk til kampene.

For at svare på hvad prisen er på Stadion Eden (Slavia Prag) så er det ca. 300 millioner.
    Hvilket nok er i den billige ende, hvis man tænker på at materialer, arbejdskræft og udviklingen til at lave projektet uden tvivl billigere i øst europa!

Men synes dog at det er noget i den dur A’la Stadion Eden AGF skal sigte imod at have.
    Ellers skal man tage udgangspunkt i de stadions som FCM og FCN har, synes de er sluppet virkelig godt afsted med deres projekter, dog kan vi godt blive enige om at AGF skal have et stadion hvor kapaciteten er en tand større.

Mathis
    Bruger

Hvis man Googler lidt, kan man se, at stadions i Herning og Vejle kostede ca 80-90 mio.
    Esbjerg ca 105 mio, Silkeborg ca 120 mio

Så for 200 mio burde vi kunne få et rigtigt fint stadion i en passende størrelse

Alpo
    Bruger

Jeg kunne godt tænke mig, at det var muligt og overdække det hele, gerne at det også var muligt og kunne “køre” græsset ud, så man har en fast gulv når græsset er “kørt” ud. Ved og have et fast gul, er det muligt og bruge det til alt muligt andet (når man også kan skyde et tag over det hele.

JA det koster sindsyg mange penge, men vi slipper for og skal have ny græs til tider.

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

Morethanaclub.dk logo

Vind et AGF sæsonkort

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og deltag i konkurrencen om et AGF sæsonkort
Tilmeld dig
close-link