Niveauet i dansk fodbold

Forside Fora AGF Niveauet i dansk fodbold

Viser 8 svartråde
  • Forfatter
      MTAC.nu
      Bruger

http://www.bolddk.com/nyt/?vis=59437

Efter at have læst denne nyhed fra bold.dk kan jeg kun erklære mig enig med Erik Rasmussen og Troels Bech, i at niveauet i SAS:ligaen ikke bør benyttes som undskyldning for den manglende internationale succes.

Et par argumenter:

1) Da Brøndby i sin tid kom i semifinalen mod Roma og tabte, der var den bedste danske fodboldrække meget længere bagud med udviklingen.

2) FCK har spillet i Royal League i to år num og mødt de bedste hold fra Skandinavien og sejret begge gange. Hold som Rosenborg har aldrig været så stærke som FCK er nu, men alligevel har de været med i Champions League i flere omgange.

3) Den andre udenlandske klubber møder også svagere modstandere, som nævnt i nyheden møder Chelsea også West Bromwich og Sunderland, mens de kun et fåtal møder hold på deres eget niveau.

4) Dynamo Kiev har også formået at kvalificere sig til Champions League, selv om de på papiret vel spiller i en række som kan måle sig med den danske. Der er flere lande som kunnes bruges som eksempel: Den israelske, den slovakiske, den tjekkiske osv.

Alt i alt er min påstand at FCK og Brøndby de seneste år har væert uheldige med deres lodtrækning og i de afgørende situationer ikke slået til. Mod Glasgow havde man mulighederne med tabte til sidst. Mod Ajax var de på hælene i første halvleg og burde have føret. Mod Lazio havde man en hjemmesejr med på udebane, men man formåede ikke at holde niveau.

FCK og Brøndby skulle måske prøve at kigge indad i stedet for udaf. Desuden har Brøndby vist at de slet ikke kan måle sig i Skandinavien, da de to år i træk ikke er gået videre fra puljespillet 😀

Tror i det er niveauet som er skyld i de manglende internationale præstationer for danske klubhold?

Allanamin
      Bruger

Jeg ved egentlig ikke hvad jeg skal sige, ud over at jeg faktisk er enig med dig. Det er lidt tyndt at skyde skylden på de andre klubber i ligaen for at forklare egne mangler.

Jarx Furmore
      Bruger

/sarcasm on/ Skær superligaen ned til 2 hold, så er der kvalitet for alle pengene.
      /Sarcasm off/
      Er det ikke det de altid plæderer for ? færre hold i suppen (hvor kedeligt ville det ikke være).

whatslife
      Bruger

@Jarx
      helt enig den holdning med færre hold er kun for at der er færre at dele pengene med og på det nærmeste skabe skotske tilstande
      4 hold mere i suppen så er der flere der har "råd" til en dårlig sæson
      samtidig med at flere talenter ville få spilletid på et højere niveau der efterfølgene vil hæve bundniveauet for resten da der alt i alt vil være flere timer i benene 🙂

MTAC.nu
      Bruger

Nu vil jeg lige bringe denne tråd frem igen….

Efter som FCk nu er i Champions League, kan vi så konkludere at SAS-ligaens niveau er tilfredsstillende.

Nej, vel. Det er jo som nat og dag…… SAS-ligaens niveau er som det er og deltagelse i Champions League handler om at få stablet et fornuftigt hold på benene, krydret med et par internationale klassespillere som Grønkjær og Allbäck. Derudover er der en vigtig detalje mere, nemlig held i de afgørende situationer. Det har FCk ikke haft tidligere år mod Lazio og Rangers, men nu klappede det mod Ajax.

Som den undskyldning med at det er SAS-ligaens niveau der er for dårligt holder ikke en meter.

[i]"FCK lad værre med at gemme jer bag dårlige undskyldninger og lad værre med at sende aben videre. De andre SAS-ligahold kunne heller aldrig finde på at tage noget at æren for jeres Champions League kvalifikation, vel!"[/i].

AGF-4LIFE
      Bruger

På en måde så har Don Ø jo faktisk ret.
      Niveuet i dansk superliga-fodbold, ER ikke så højt som det måske burde være.
      Men jeg er ikke det at skærer ligaen ned til de "bedste", efter som det kan nå at ændre sig en del i løbet af kun én seson.
      FCK kan jo fks få en masse skader, Bundby gå konkurs pga dårlige indkøb, som sider ude med… ja skader.
      Men måske kan man fra DBU's side "forære" lidt ekstra pengene til klubberne til at købe flere gode spilere udlandet, som kunne hjælpe med at løfte niveuet i ligaen…

Jarx Furmore
      Bruger

Og hvad er så niveauet vi "burde"være på ? Og hvem skal betale lønningerne til stjernerne ? Don Ø ? Eller erhvervslivet ? Det offentlige ? Billetpriserne ?

Kan vi alle have landsholdspillere på holdet ? På næsten alle pladser ? Hvor skal de dog komme fra ? Skal der indføres fuldtidsprofessionel fodbold i 1. og 2. division ?

Det er så let at sige, at niveauet ikke er godt nok, når man har støvsuget KBH og omegn for sponsorkroner og derudover har et centralt beliggende stadion (med kongresfaciliteter m.m.m.), hvor der kan laves penge. Don Ø har gjort det godt, men der er andre klubber der har betalt prisen. Der er nu engang et begrænset antal kroner til bold her i landet. Langt de fleste går til FCK og til dels Brøndby.

Man kunne jo overveje den amerikanske model (i amr. fodbold) Et lønloft. Hver klub må max bruge x antal $ på lønninger. Det giver større spænding, fordi indkøbene så bliver meget vigtige, eftersom stjernerne jo skal have mere end de andre (ligesom herhjemme jo ;))

K-man
      Bruger

Der er ingen tvivl om, at hvis bundniveauet i suppen bliver for lavt, vil det også gå ud topniveauet. Når det er sagt, mener jeg ikke suppen skal skæres ned. Jeg mener ikke bundniveauet er så slemt igen. Lige meget hvor meget vi barberer suppen ned til, vil de 2 oprykkere trække ligaen nedad. Sådan har det altid været og sådan vil det blive ved med være.

@AGF4LIFE
      : Bundby gå konkurs? Øhhh deres økonomi fejler vist ikke noget, og efter indsatsen af deres "ynglingespillere" i går, har de vist ikke så meget at frygte. Kan dog godt undre mig over, at de ligesom Viborg har holdt udsalg, uden at handle tilsvarende ind.
      DBU forære ekstra penge er en meget dårlig ide. DBU skal fokusere på udviklingen af danske talenter – ikke kaste penge mod spillere udenfor DK.

Jenz
      Bruger

Noget, der spiller ind er også rutine med internationale kampe. Med mange kampe på fremmed græs, bliver man bedre og bedre rustet til at gribe sådan en situation an. På den måde har Royal League klart været et plus for de klubber i norden, der har været med dér.

Viser 8 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.