Nando Rafael – ham savner jeg!

Forside Fora AGF Nando Rafael – ham savner jeg!

Viser 21 svartråde
  • Forfatter
      petersen100
      Bruger

Jeg synes efterhånden det er meget tydeligt, hvor meget vi egentlig mangler Nandos kvaliteter på banen. Han var altid spilbar og kunne holde fast i bolden og spille den videre 9 ud af 10 gange.

Det har været en stor fejl at slippe ham. Dioh når ham ikke sokkeholderne – ham havde jeg hellere set udlejet.

Sloth
      Bruger

enig i at det var den "forkerte" neger vi skilte os af med – Som Per Frimann udtalte så gav Nando AGF et touch af Star Quality.

Steen6372
      Bruger

Ja, eller også mangler vi bare Graulund. I hvert fald mangler vi en målfarlig angriber.

Sloth
      Bruger

som jeg også skrev i kommentarboxen, er det så helt umuligt at skaffe en transferfri angriber???

Det kunne være fedt med nogle flere alternativer til angrebet, for dem vi har er ganske enkelt ikke gode nok.

FHT176
      Bruger

Nando ender med at blive vores redningsmand i denne sæson!

Vi vandt kampe og han var blandt de bedste hver gang i starten af sæsonen, indtil Erik bænkede ham, tappede ham for selvtillid, sendte ham til Tyskland og satsede på andre spillere. Ret skal være ret, ingen havde set Graulunds skade, men alligevel; Dioh er en lottokupon og kan ikke skyde på mål, David kan ligeledes ikke score, og Sanel har ikke klassen endnu. Så med Nandos udlejning stod man tilbage med EN reel målscorer i PG, og han er væk nu, måske for altid – og Nando ser vi heller ikke i AGF igen…

chilli
      Bruger

Nando, Dioh eller Davit er ikke den (de) rigtige typer af spillere til AGF's hold. Med de typer af midtbane spillere vi har, er det typer ala graulund, og måske Sanel som vi skal have. De 3 første, holder alt for meget på bolden, og sænker vores angrebdsspil, og det er vores helt store problem lige nu og her. Modstanderen når at komme ned, og stå med 5-6-7 mand hver gang, og så er det satme svært at score.

jepske
      Bruger

Folks hukommelse er dælme ikke særligt god…
      Kan I huske hvor udskældt Nando var i efteråret?
      De første måske 5 kampe, spillede han helt fantastisk!! Der kunne man virkelig følge Per Frimanns "Starquality" tanker! Personligt tænkte jeg i den periode virkelig at Nando var manden der kunne få os med helt op i toppen af suppen, og at han nu var kommet igang for alvor!
      Men hvis I nu husker efter…så løb han efterfølgende ind i småskader og lavede HELT VILDT mange frispark og dårlige beslutninger. Det var derfor han røg på bænken – og han gjorde det sandt for dyden ikke ret godt som indhopper, og i de kampe han fik fra start…

Mht. Dioh er jeg helt enig i at det har set rigtigt skidt ud her i foråret! rigtigt rigtigt skidt! Men kan I huske hvordan han spillede inden han blev skadet? Folk var helt vilde med ham – og det mål han lavede mod Vejle, er absolut et af de bedste mål jeg har set i mange år i Suppen. Som jeg ser det, var han på det tidspunkt et af de absolut største salgsemner i truppen.
      Jeg er enig i, at der er meget langt til det gamle Dioh niveau lige nu – men at påstå at Dioh ikke har væktøjerne til igen at blive en klasseangriber, og at han er direkte uduelig, er måske lige at stramme den…

Da vi nærmede os forårssæsonen havde vi 3 rigtigt dygtige angribere i truppen. Da Erik samtidig engang imellem bytter rundt, og spiller med forskellige angribertyper, kunne han ikke garantere, at Nando spillede fra start hver gang. Det var grunden til at Nando søgte væk!!
      Samtidig skal man jo ikke glemme, at Nando selv for nylig har udtalt, at ingen troede på, at han skulle opfylde sin kontrakt med AGF, og at Augsburg kunne være et skridt på vejen væk…

jepske
      Bruger

Det korte og det lange er, at jeg personligt ikke tror vi får Nando at se igen. Men at det ikke udelukkende er en beslutning AGF har truffet. Nando var selv interesseret i at komme væk – og en demotiveret angriber ville vi ikke have kunne brugt til ret meget…

FHT176
      Bruger

Nando så selvfølgelig AGF som et spring på vejen, og enig i at han til tider ikke præsterede det man kunne forvente, men det er da underligt at han starter i de første 10 kampe denne sæson, scorer 5 mål, holder sig fit og er blandt de to-tre bedste spillere på holdet hver gang, hvorefter han ryger på bænken mod Sønderjyske i starten af oktober og kun spiller en enkelt kamp fra start herefter. Erik ville satse på andre spillere og så havde hverken AGF eller Nando råd til ikke at skilles…

Asskicker
      Bruger

jeg er helt enig i folk glemmer alt for hurtigt.. Jeg har fanme set nando brænde større chancer end dem dioh løber og skyder væk.. Man kan altid være bagklog, og jeg tror da alle gerne ville have en Nando på holdet pt. men det har vi ikke, og så må man agere ud fra det man har

c_bayand
      Bruger

Problemet for Dioh er vel ogs at han kommer til at stå og slås med modstanderen når han modtager bolden. Jeg mener han var bedst da han spillede lidt bag Nando så han ikke skulle stå inde med midterforsvarerne. Nando var i den sammenhæng god til at holde midterforsvaret beskæftiget og skabte masser af plads til Dioh i rummet lige bag ham.

OvePstyrer
      Bruger

@c-bayand: Præcist – det er lige netop det, som har været problemet siden ER bænkede Nando. Vi mangler simpelthen boksspilleren til at holde forsvaret beskæftiget og til at knalde til nogle indlæg. Nando skabte masser af plads til Graulund og de andre offensive spillere.
      Vi får ikke Nando at se igen – det er jeg ret sikker på. Derfor skal vi hurtigst muligt have lejet en ordentlig boksspiller.
      Jeg er dog klar over, at ER hellere vil spille med en masse kreative og hurtige spillere i front. Derfor tror jeg, at Tommy Bechmann er på vej.

petersen100
      Bruger

Det sidste der bliver nævnt er jo netop vores problem lige nu. Dioh skal have en stærk makker oppe foran, det samme med Sanel og Graulund.
      Men korrekt at Nando brændte chancer, men han har nogle redskaber som vi ikke længere har i truppen. Tilbage har vi kun små vævre angribere. Ikke optimalt.

RasmusKr
      Bruger

Jeg var ked af at skille mig af med Nando. Vi havde ikke andre angribere med samme fysik, og det gav mulighed for at slå indlæg og mere plads til hurtige folk som Graulund og David.

Når det er sagt var Nando løntung og havde en del kampe hvor han virkede umotiveret og ikke fik så meget ud af det. Så skulle vi af med en løntung var det bedre at skille sig af med ham end Jakob P og Feilhaber, som stort set altid præsterer. At de så blev skadet havde vi jo heller ikke set komme.

grind88
      Bruger

De bedste og mest gennemspillede angreb, vi havde i efterårssæsonen var efter min mening, når Feilhaber, JP, Nando og Graulund havde det hurtige ping-pong spil op ad banen. Det er primært det, jeg savner i den første del af forårssæsonen.

Anonym

Nando var og er genial men lad os se det i øjnene. Hovedårsagen til at vi sagde farvel til Nando var at vi ikke har råd til hans løn. AGF er en udviklingsklub og derfor vurderede man at man ville satse på David og Dioh i stedet – for at tjene penge på disse spillere. Samtidig fik man mulighed for at Nando kunne vise sig i Tyskland mhp. slag – men hovedårsagen at Nando ikke er her mere er mere økonomisk end sportsligt!

almdal
      Bruger

Er jeg den eneste der ikke fatter hvordan man kan hente Nando til klubben, give ham 250.000 kr i løn om måneden, hvorefter man finder ud af at man da også lige render rundt og har et underskud på 40 mill så man er nød til at leje manden ud igen? Havde der været styr på tingene på direktionsgangen, og var der lavet et realistisk budget, havde man jo aldrig tilknyttet Nondo i første omgang. Jeg er fuldt ud klar over at andre dele af forretningen står for en stor del af underskuddet, men come on, der må sgu da være nogle uddannede mennesker i AGF der kan gennemskue om et budget holder bare nogenlunde. Jeg er enig i at Nando uikke virkede topmotiveret for at blive i klubben, og derfor var det fint at udleje ham – på den anden side havde man vel aldrig lejet en klasseangriber ud, hvis økonomien havde været i orden.

jepske
      Bruger

@Almdal – Det kaldes ved forretning? Man henter en gratis (bortset fra Sign on og løn) angriber, som man håber på kan skyde gang i karrieren, og som efterfølgende kan sælges dyrt…Hvis man tror på, at spilleren har hvad der skal til for at kunne blive solgt, er man jo nødt til at investere i lønkroner.
      Det er præcis det samme man gjorde med Benny. Ham hentede man "gratis" i Derby, fordi man har vurderet, at han havde potentiale og mulighed for at slå igennem i SAS ligaen, der som bekendt er en lidt svagere liga end i England, Tyskland osv. hvor han indtil han kom til os, mest sad på bænken. Tanken med at hente Benny er utvivlsomt ligeledes at lave en god skilling på ham, ved at sende ham videre, når han forhåbentligt har vist sit potentiale.
      Indtil nu går det jo sådan set meget godt. Benny har været rygtet til div. spanske klubber, og fortsætter Nando med at lave kasser i Tyskland, skal der nok være en Bundesliga klub, der er villige til at satse på ham for f.eks. de 5 mio der har været nævnt.

Som SAS liga klub har man, som jeg ser det, 3 mulige måder at agere på.
      1) Man kan købe etablerede "stjerner", hvis man har råd til det. Indtil for nylig, var det kun FCK herhjemme der havde den mulighed.
      2) Man kan satse på egner talenter – som f.eks. Esbjerg gør det
      3) Man kan købe "lottokuponer" og satse på at spillerne udvikler sig og derefter kan sælges dyrt. Specielt OB har succes med dette (Djemba Djemba, Djiby Fall og Utaka), men også Aab har forsøgt (Andreas Johansson, Ståle osv).

Og så er der naturligvis kombinationerne af ovenstående. I AGF har man vurderet, at man som udgangspunkt skal satse på egne talenter, krydret med enkelte "Stjerner" som Jakob P, Benny og Nando. Alle sammen spillere man har hentet relativt billigt, og håber at kunne sælge videre.
      Som sagt ser den strategi ud til at virke. I hvert fald hvis Benny, Jakob og Nando sælges for tilsammen måske 35 mio (22 for Jakob, 5 for Nando og 8 for Benny). For at forretningen skal udvikle sig yderligere, og strategien skal føres videre, er det dog nødvendigt at tiltrække "nye stjerner" når de gamle ryger – og naturligvis at have en konstant strøm af talenter fra egne rækker…
      Men mon ikke BSN har en kanin eller to i hatten, hvis profilerne ryger? Jeg tror på det 🙂

almdal
      Bruger

Ja, forretning er jo en god ting at ha talent for – desværre synes jeg ikke der er mange fodboldklubber, herunder vores egen, der viser de store evner til at tjene penge. Javel, markedet er svært, det er finanskrise mv mv mv… men jeg giver sgu ikke meget for det totale mangel på evne til at styre budgetterne man ser i div. danske og udenlandske klubber. Senest kommer Aab med et regnskab på mere end 80 mill i minus – hvad fanden sker der for det, det er jo den totale håbløshed? Det kunne være sjovt at vende bøtten på hovedet – satse ene og alene på udvikling og salg af egne talenter, som ikke skal have store lønninger, sign on fees osv. jeg er udemærket klar over at det på kort sigt ville gi nogle gevaldige lag tæsk, men tænk sig hvad det ville betyde for en klub at kunne fremvise et positivt regnskab år efter år, udvikle og sælge egne spillere løbende og hente de største talenter ind fra omegnsklubberne som udviklingsspillere. Langsomt men sikkert kunne man skabe et klub, der både kunne klare sig i suppen, og som havde økonomien til at lave langsigtede løsninger når det var nødvendigt.

jepske
      Bruger

Jeg kan bestemt godt følge dine tanker! Og det kunne dælm være iorden, at være DK´s førende klub indenfor talentudvikling. Der er bare nogle problemer eller udfordringer ved dit oplæg:
      TV pengene i dansk fodbold bliver større og større, og det er en ubetinget nødvendighed for at få del i disse, at man befinder sig i den bedste liga. Ved den satsning du omtaler her, risikerer man i den grad, en nedrykning. Specielt set i lyset af hvor tæt ligaen er i år (bortset fra de to nederste), og at de klubber der rykker op, satser forholdsvist voldsomt på at skaffe et hold, der kan blive oppe – og etablere sig. I øjeblikket spiller Viborg, Vejle, Horsens osv. i 1. div – alle med erklærede ambitioner om at rykke op, nye stadions osv. Dertil kommer, at Randers formodentlig rykker ned, hvilket giver endnu en "stor" klub, der gerne vil rykke op igen. Med andre ord, er det altså en super risikabel strategi du nævner her – idet man i yderste konsekvens havner i den næstbedste liga, uden spillerne til at rykke op…
      Derudover er der sponsorerne der smider rigtigt mange penge i en fodboldklub. De forventer resultater af deres investering i form af positiv omtale, gode resultater osv. Hvor vil du skaffe en sponsor, der er villig til at smide pengene, på trods af en forventning om en række mavre år som følge af en omlægning af klubbens strategi og målsætning? Og en potentiel nedrykning?
      Derudover er der i de børsnoterede klubber (inkl. vores egen) en række aktionærer der jo helt grundlæggende ønsker et positivt afkast af deres investeringer. Der er nok ikke ret mange investorer, der har lyst til at smide deres penge i en klub med en så risikabel strategi.
      Sidst men ikke mindst satser rigtigt mange klubber i DK på talentarbejde. Aab, FCM, Vejle, FCK, BIF osv osv. og naturligvis os selv, har akademier, talent skoler etc. For at kapre de unge talenter.
      Det gør, at de unge spillere tidligere end før kommer på kontrakt hos de store klubber (jeg ved godt grænsen er ved 15 el. 16 år) – og at konkurrencen allerede nu er afsindig hård.

Jeg kan som sagt godt lide dine tanker – men spørgsmålet er om det er muligt…

Og så lige en kommentar vedr. regnskaberne…Både FCK og Aab, har været tvunget til at nedskrive en del af deres aktivers værdi…Underskudene er ikke genereret udelukkende via fodboldforretningerne!
      Jeg skal ikke tage diverse ledelser og bestyrelser i forsvar, men det er satme et svært marked at agere på lige pt. Man har været tvunget til at være forudseende, og bygge trupperne op, med spillere på længerevarende kontrakter (3-5 år) – da disse ellers vil søge et andet sted hen. Det betyder, at man har en masse spillere på kontrakt, til lønninger der matchede markedet på det tidspunkt da de blev indgået. Siden har man ramt en finanskrise, der betyder at sponsorerne i høj grad forsvinder, eller i hvert fald smider færre penge i klubberne end tidligere. Problemet er jo så bare, at man stadig har de samme udgifter…Det er ikke et nemt udgangspunkt:)
      Jeg mener dog først, at ledelserne osv. er uduelige, hvis de ikke reagerer på regnskaberne – og får nedbragt lønninger osv osv.
      (f.eks. det vi selv er igang med, ved at skille os af med Kim Madsen, Ulrik L osv…)

Notler
      Bruger

skal vi ikk lave et brev, der bliver sendt til Nando, hvor vi tigger ham om at blive i AGF, når han vender tilbage til sommer!

petersen100
      Bruger

Jeg fatter simpelthen ikke hvad de tænkte på da man udlejede ham.

Man vidste at Dioh ikke er nogen målsluger og at Graulund ikke er 20 år længere. Man udlejede den forkerte spiller uden at have afløserne klar.

Katastrofe!

Viser 21 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.