Indsamling til nyt stadion i Aarhus

Forside Fora AGF Indsamling til nyt stadion i Aarhus

Viser 13 svartråde
  • Forfatter
      DD
      Bruger

Hej MTAC.

Nu har stadiondebatten raset i flere år og det ser ud til, at man både fra AGF og fra Aarhus’ side er begyndt at mene det for alvor’. AGF-fansene mener det også – hvorfor så ikke påbegynde en indsamling, hvor både investorerer og private personer kan spytte penge i projektet?

Entreprenørfirmaet MT Højgaard har vurderet at et stadion med 18.000 tilskuere vil koste omkring 300 millioner kroner. Vi er klar over, at vi nok ikke kan indsamle alle 300 millioner kroner, men bare det at der kan blive vist interesse fra byen vil være et skridt i den rigtige retning!

Aftalen med Atletionen udløber om fire år – så hvis vi vil have et nyt stadion inden 2020 må vi begynde at indsamle de første millioner nu!

Henze05
      Bruger

Jeg kan virkelig godt lide ideen, selvom vi aldrig nogensinde vil komme i nærheden af et stort nok beløb, men som du selv nævner, så vil det være med til at sætte mere pres på, især når politikkerne/erhvervsfolk kan se, hvor meget vi virkelig mener det, når vi siger, at vi har brug for et nyt stadion.

Det vil dog kræve, at en kan starte en indsamling, en der har mulighed for at holde på de midler, og hvad skal der ske, hvis der eks. kommer 20.000 kr. i puljen. – Hvor længe skal de stå på kontoen? – Hvem skal de gå til ?

Der skal hvertfald laves en plan for, hvad de penge skal bruges til, hvis IKKE det bliver brugt på et nyt stadion, da der bliver alt for meget administrativt, hvis man skal sende retur til div. bidragsydere (Ved ikke om div. crowdfundingtjenester automatisk kan dette)?

Ideen er dog god!

letager
      Bruger

Indsamling til et nyt stadion er, efter min mening, ikke nogen dårlig ide. Jeg mener dog at det kræver at man kan få tilkendegivelser, fra steder, som ville kunne lægge større beløb i puljen. Hvis vi fx “kun” indsamler 20.000,00 kroner er signalværdien ikke så stor, men snakker vi at der fra dag et for indsamlingen ligger større beløb, eller garantier, fra større virksomheder, så vil der være rigtig god mening i at oprette en indsamling.

Helt praktisk synes jeg at man skal koble indsamlingen på en forening, hvis eneste formål er at støtte op om et nyt fodboldstadion til Aarhus. Ingen firmaer og velhavende personer, vil give penge til et projekt der er støttet af en hjemmeside. Men en forening med forankrede vedtægter ville være nemmere at give penge til. Det kunne jo fx være en bestyrelse bestående af medlemmer fra den allerede oprettede facebookgruppe “AGF – Nyt stadion til Aarhus”, som måske kunne få hjælp og rådgivning fra Trustfonden? Jeg ved det ikke, jeg ved bare at hvis det skal sættes op, så skal det være ordentlig, for at blive taget seriøst.

Mathis
      Bruger

Spændende tanke, men det skal helt klart sættes op som en forening, og nok kobles til en advokat/revisor type, som skal styre det.
      Det er næppe en god idé, hvis der oprettes en privat konto, og der så pludselig står 1 mio.. både en stor fristelse, men sikkert også et problem i forhold til SKAT osv.

Men tanken er fed, og man kunne da sagtens forestille sig, at nogle feks oprettede en fast overførsel på 50 kr hver måned, hvis man ikke lige har råd til at smide et større beløb i kassen.
      Kunne være fedt, hvis der så var en tæller her på siden, der kunne vise saldoen.

Claus Struck
      Bruger

Der er virkeligt fokus på stadion-debatten nu. Tiden kan vel ikke være mere perfekt til at starte en indsamling! Måske et projekt for Fan Trust Aarhus??

Et realistisk mål for en indsamling, der også omfattede nogle større aktører, kunne være 500.000 kr. til 1 million kroner til en seriøs arkitektkonkurrence, hvor kommunen også går ind og skaber et nogenlunde planlægningsgrundlag for nogle placeringer. Nogle gode visionære skuffeprojekter kunne måske give bid.

AstonVilla
      Bruger

Jeg forstår ikke prisen på 300 mio., når man i Silkeborg kan bygge et helt nyt stadion for ca. 120 mio. Det er så godt nok kun til 10.000 tilskuere, men det er vel selve opstarten/fundamentet, der er dyrt, og ikke om stadion er til 10 eller 15.000 tilskuere… men det er en anden diskussion.

Da planerne for det nye stadion i Silkeborg var færdige, solgte klubben sæder til private. Her kunne man for 6.000 kr. på en konkret måde støtte byggeriet, fordi klubben samlede penge ind til deres andel af byggeriet, og så købte man sit eget sæde på stadion i de første fem år efter åbningen – vist endda med navn på! Denne model kan dog først bruges, når der er konkrete byggeplaner, og det er vel mere AGF selv, der skal føre den ud i livet.

Men der findes en gruppe (Silkeborg står sammen), vist kun på Facebook, hvor private for 100 kr. kan blive medlem. Konceptet er lidt som i denne tråd – at indsamle penge til byggeriet. Gruppen får så løbende fat i præmier, der enten bliver trukket lod om blandt medlemmerne eller bliver solgt på auktion, så der kommer flere penge i kassen. Det kan være trøjer fra tidligere spillere, VIP-billetter til en hjemmekamp m.v., og så har Lars Lilholt også givet en lille, intim koncert på et tidspunkt, hvor der blev solgt eller trukket lod om billetter til.

Hvordan denne gruppe fungerer rent administrativt med revisor, bankkonto osv., aner jeg ikke, men måske kan man kontakte dem og høre, hvordan de rent praktisk kører det. Der er jo ingen grund til at opfinde det hele selv, hvis man kan låne og kopiere noget, det allerede kører i en anden klub.

agf-dresen
      Bruger

Flot indlæg. Kommunen vil aldrig gå videre med planer om et nyt stadion, hvis der ikke er folkelig opbakning bag det. Derfor er det vigtigt, at vi som AGF-fans står sammen om det. Hvis folk taler det ned og har den hvide trøje på, er det gift for os.

Men det er svært at få enighed om, hvad man skal bakke op omkring.
      – Hal med fodboldbane eller ren fodboldbane?
      – Nuværende placering, placering aftalt og tilpasset kommunen eller barmarksprojekt privat finansieret?
      – Tilskuerkapacitet som DBU kan bruge til EM slutrunde eller ej?

Jeg tror aldrig man bliver enige, og bliver man det er det nok måske igen det efter min mening ringeste projekt, nemlig modernisering af det nuværende, som vil betyde.
      – Periode på 1-2 år hvor AGF skal spille i en anden by Horsens/Silkeborg/Randers
      – Spildte udgifter på at opføre atletikstadion et andet sted
      – Måske endda også spildte udgifter på at flytte travbanen
      – Ekstra udgifter til uforudsete som altid sker ved ombygning
      – Manglende opdatering af forfaldne dele grundet spareøvelser

Norden
      Bruger

I silkeborg kunne de bygge på et øde mark mere eller mindre. Ombygning af stadion kræver, at man dels river det nuværende ned, sikrer de fredede bygninger inden man begynder at bygge.

Når det er sagt, så er der behov for folkelig opbakning og private investorer.

MilanoGF
      Bruger

Det er en skide god ide! Ift. hvem der skal administrere dette, bliver der nævnt facebooksiden “AGF – Nyt stadion til Aarhus” hvilket ville være oplagt hvis de stod for dette. Ellers kunne man selvfølgelig skrive en e-mail til Jacob Nielsen, og høre hans ideer for, hvordan dette skal udføres, for noget siger mig, at han nok skal svare tilbage.

Jeg ville i hvert fald gerne smide nogle penge i hver måned, da jeg selv pt. er studerende, men Aarhus har brug for et nyt stadion.

Mht. selve stadion er det vigtigt at betegnelsen hedder “Fodboldstadion”. Derved opnår man størst enighed omkring projektet, også længe man får opført et intimt, moderne stadion, så tror jeg langt størstedelen er tilfredse! Hvem der skulle skrive en mail til Jacob, såfremt dette skulle blive en mulighed, jamen det synes jeg næsten Henze05 skulle stå for, i og med han repræsentere MTAC og har fået rigtig positiv opmærksomhed omkring Japaneren der kom til Aarhus!

Mvh. Jesper

Superskurk
      Bruger

Man kunne måske argumentere for, at lave et sporgcampus ala Gigangium i Aalborg, med Skøjtehal, svømmehal og multihal?

Svømmehallerne i Aarhus er noget brækværk, udover Svømmestadion, så det ku måske være givet godt ud, at man måske slog et stort brød op, og fik Svømmefolk (og måske mange børnefamilier) med på et svømme- og vandland? Ligeledes måske tænke Håndbold, Basket og Ishockey (aner intet om Hockey i Århus, men der kunne måske væfe et potentiale??)

Og så naturligvis et fodboldstadion som kronen på værket 😉 Jeg tænker bare – kunne et forslag om et samlet idrætstilbud få hele byen med?

axelaxel
      Bruger

Jeg kunne tænke mig, at GF øremærkede halvdelen af de penge, der kom ind fra sæsonkort til nyt stadion og gav sæsonkortholdere en “folkeaktie”, så man følte, at man havde bidraget. Mon ikke det ville få antallet at sæsonkortholdere op?

Alpo
      Bruger

Sad og tænke lidt over alle de penge der skal bruges på et nyt stadion i Århus.

Kommunen har ikke råd, og der er ingen firmaer der vil skyde så mange penge i et stadion, uden og skal have dem alle retur inden for en rimelig kort tid igen.

Så var det jeg kom til og tænke på noget. HVIS det var muligt at lave et samarbejde med flere at vores sponsorer. OK kunne hæve prisen med 5 øre pr. liter benzin og diesel i Århus området, de 5 åre ville gå til et nyt stadion. NRGI kunne hæve prisen med 1 øre på kWh.

Sådan kunne man forsætte, så er alle med til og støtte et nyt stadion, uden at folk bliver sure over det.

Jeg ved ikke om det er muligt, men det var et forslag.

Viser 13 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi søger frivillige - vil du med på holdet?