Hvor god er truppen?

Dette emne indeholder 14 svar, har 13 stemmer og blev senest opdateret af  ulricht 1 år, 2 måneder siden.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

ulricht
    Participant

Efter al håbløsheden i aftes fortsætter snakken, om Glen skal fyres, og/eller om hans trup er for dårlig. For at sætte lidt struktur på diskussionen og komme med min mening, er her en vinkel på flere ting.

Taktik: Glen har fået skældud for at holde fast i 4-5-1. I aftes mod Silkeborg skiftede han til 4-4-2, men det betød, at vi blev totalt domineret på midtbanen, af et Silkeborg hold, der også spillede 4-4-2. Taktikken gik vel på, at vi skulle dominere kampen, hvilket vi også gjorde de første 12 minutter. Men så koksede forsvaret, og Silkeborg voksede med opgaven. Derefter ville en 4-5-1 have været bedre til at stoppe blødningen.

Målmand: Jovanovic er ung og lovende. Han er i gang med at vokse med opgaven. Staff har gjort det godt som indskifter. Forhåbentlig får Hagelskjær snart lov til at komme tættere på holdet. Vi er ok besat på målmandsposten især i forhold til fremtiden, når de unge har mere erfaring.

Forsvaret: I de fleste kampe har vi haft folk, der er købt til back-pladserne til at spille i midterforsvaret. Er Djamal ikke købt til at spille venstre back? Er Alexander Juul ikke det til højre side? Mikkel Rask kom fra Viborg, der var det hold, der lukkede flest mål ind i efteråret. Han skal være general, når nu Backman er skadet. Backman der i øvrigt har spillet i mange kampe uden at være med til at spille til 0. Juelsgaards udvikling gik i stå, nærmest før han kom til Brøndby. Man savner Lumb eller lignende talent på v back. Og i aftes fik vi så en nysignet dansk fyr på banen, der for øvrigt ligner noget af det bedste, vi har lige pt. Djamal er meget ung og fejlplaceret på midten. Han kan blive god, hvis han udvikler sig rigtigt. Mikanovic og Alexander Juul er et helt ok par til at dække højre back. Resten er i et lunkent sammenrend er mellemklasse. Vi mangler desperat talent og fart i det midterforsvar. Hvad kan Emil Christensen?

Midtbanen: I aftes blev forsvaret dog groft svigtet af midtbanen, hvor SIF konstant fik lov til at kontrollere bolden og ugeneret hælde bolde indover til fremadstormende angribere. Det var elendigt. På 6’er posisitionen har Daniel A et ok talent, men han er fortsat ung og havde en off dag i aftes. Bjørn Sverrison virker ikke til at blive et navn, nogen vil huske. Han har ikke klassen til fremtiden. Martin Spellmann burde i min bog være 6’er. Hvad skulle han dog ellers være? På 8’er positionen har vi vel Danny O, der spiller på sine sidste år. Han er en god indskifter. Amini er vores stjernespiller.. Eller det er vist kun i vores øjne, han er en stjerne. For alle andre er han en nobody. Forhåbentlig kan han blive god. Han fylder ikke så meget og svinger i sine præstationer. En topspiller er han ikke. Bjarnason er på sine gode dage en god superligaspiller. Men han svinger også meget. På kanterne kan Ikonomidis og de andre også lave gode ting, men det er jo ikke spillere, som andre klubber misunder os. Er Bundu midtbane eller angriber? Han har noget særligt, men han er meget ung. Spelmann…?! Hvad berettiger ham udover en hård arbejdsindsats til at være så vigtig en spiller på holdkortet? Hvad kan han skabe på egen hånd? Er man en top- eller bare midterklub, hvis Spelmann og Amini er kreatørerne, man har at sætte på midten? Hvad kan mon Hvidt, Zacho og Gribenco? De ser interessante ud. Alt i alt er vores midtbane til en plads i bunden i Superligaen.

Angrebet: Duncan er farlig i feltet men bevæger sig for meget rundt. I aftes vandt han dårlig nok en hovedstødsduel. Bundu skaber røre og kan nogle spændende tekniske ting. Kasper Junker har noget x-factor. Han kan minde lidt om en Aron Johansson udvikling. At Spelmann og Stephan P har været i angrebet i sæsonen er kun et udtryk for, at truppen deroppe er for smal. Kan Duncan holde skarpheden, og vil Bundu og Junker fortsætte deres udvikling, og kan alle tre holde sig fra skader, så går det an også til en plads højere oppe end nu.

Alt i alt..:

Delvist på målmandsposten, på højre back og i angrebet er kvaliteten god nok. Resten af håbet binder sig til de unge – til tider meget unge – spillere herunder med god vilje Djamal.

Resten er ikke til top 6 i DK. Det er den trup i mine øjne, som Glen har at arbejde med.

Overvejelser:

Vi vil gerne have både Junker, Duncan og Bundu på banen, men hvordan skal det kunne lade sig gøre? Det kan det kun, hvis Bundu eller Junker spiller kant. Jeg ved ikke helt, om det er fornuftigt. Egentlig så jeg gerne, at både Duncan og Spelmann blev sat på bænken, men det er nok svært, at lave om nu. Men skal Spelmann spille, bør det være i en 4-5-1 opstilling. Spil kedeligt – med 2 6’ere om nødvendigt, og spil så på omstillinger. Mere er vores trup ikke til på kort sigte. Opgiv alle tanker om at kunne dominere en kamp med kreativt spil. Dertil er Amini og Danny ikke stærke nok i de kampe, vi spiller her i mellemrunden. Måske kan vi blive nødt til at forsøge det, hvis vi skal spille på hjemmebane med Roskilde eller Skive.

På langt sigte skal der skiftes meget i truppen. Især forsvaret skal have tilført en masse nyt. Men giv nu de unge chancen! Sats på Hvidt, Gribenco, Hagelskjær, Junker og andre. Næste sæson (helst i Superligaen) bliver alligevel noget skidt. Så giv de unge muligheden for at vokse. For vi kan ikke købe os til det. Kun derigennem kan AGF – om 2-4 år blive noget i den danske bedste række.

Glen?: Truppen er ikke god nok, og han lader sig presse til at skifte taktik for at blive mere spildominerende + for at benytte Bundu’s uforudsigelighed. Han forsøger. Han bør fortsat have chancen, for det er ikke hans skyld, at truppen er for dårlig.

• Dette emne blev ændret 1 år, 2 måneder siden af  ulricht.
    • Dette emne blev ændret 1 år, 2 måneder siden af  ulricht.

Norden
    Participant

Nej truppen er ikke god nok og den er sammensat helt helt forkert.

Målmænd
    1 Steffen Rasmussen
    26 Aleksandar Jovanovic
    31 Thomas Hagelskjær

Jeg synes det var fornuftigt med en afløser til Staff. Jeg kan bare ikke se det store Lys i Jovanovic. Når man investerer i en ny spiller, skal det gerne være fordi vedkommende er bedre end det man har. Det synes jeg samlet set ikke at Jovanovic er. Det er ikke sådan at jeg tænker, at vi er blevet styrket på den position. Målmandsspillet er andet end tv redninger. Det er styring, presence og arrogance. Ingen af delene bisidder Jovanovic.

Forsvarsspillere

2 Dino Mikanović (Ok back, men stadig får dårlig defensivt. Står alt for ofte og kigger fodbold)
    3 Niklas Backman (Den eneste spiller der har lidt styrmand over sig, men han er desværre skadet)
    5 Alexander Juel Andersen (En fin breddespiller, men jo ikke nogen man vil bygge et midterforsvar op omkring i nogen klubber)
    15 Mikkel Rask (Elendig)
    17 Oskar Buur (UB)
    18 Jesper Juelsgård (Pivringe i næsten alt han foretager sig. Fejlkøb!)
    21 Thomas Juel-Nielsen (meh)
    24 Emil Christensen (Kender ham ikke)
    28 Dzhamaldin Khodzhaniiazov (Pivhamrende ringe. Er usikker i alt han foretager sag og det spreder sig som ringe i vandet)

Midtbanespillere

4 Daniel A. Pedersen (Habil spiller, men han har slet ikke udviklet sig som håbet)
    6 Björn Daniel Sverrisson (Fejlkøb. Han er ikke rigtig god til noget faktisk.)
    7 Stephan Petersen (Intet slutprodukt og det er et kæmpe problem, men taktisk god)
    8 Mustafa Amini (Som han spiller i går var han en skændsel. Dræber bolden, vender tilbage i banen og spiller baglæns. Trækker dog op at han af og til laver et mål)
    10 Martin Spelmann (Kæmper, men laver frispark og gule kort. Der kommer intet kreativt eller farligt fra hans fod. Fejlkøb)
    11 Danny Olsen (Han har lidt fodbold i sig. Sparker på mål, men han har det svært over 90 min.
    14 Jens Stage (Hvorfor ikke spille med ham i stedet for BDS?)
    16 Christopher Ikonomidis (Elendig fejlinvestering)
    19 Mustapha Bundu (Uskolet talent. Han kan noget, men i går ender det hele i forkerte beslutninger)
    20 Elmar Bjarnason (Bliver til alt for lidt det han leverer)
    22 Benjamin Hvidt (UB)
    27 Michael Zacho (UB)
    34 Nimo Gribenco (UB)

Alt i alt er det utroligt at vi har SÅ mange midtbanespillere, men ingen der rigtig skiller sig ud, som værende markant bedre end de andre. Og hvorfor hente Spelmann og BDS ind når Stage eksempelvis ikke er meget ringere og tilmed meget billigere og fra Aarhus)?

Angribere

9 Kasper Junker (God, men svingende!)
    13 Morten ‘Duncan’ Rasmussen (Meget langsom pt. Bidrager negativt til spillet når han ikke har løb omkring sig)

Henze05
    Participant

Jeg synes, at når man kigger på holdet spiller for spiller, så er de langt bedre, end de har været som “hold”.

De helt unge: Hagelskjær, Buur, Emil Christensen, Stage, Hvidt, Zacho og Gribenco vælger jeg at udelade.

Jovanovic er stadig piv-ung, og “ny” i truppen. Han har allerede fået debut for A-landsholdet for Serbien, og den serbiske landstræner, bør være mere kompetente end os. At han ikke leverer, ligesom Staff heller ikke gjorde, ser jeg fortsat ikke som værende målmandens skyld, men at vi ikke har haft et godt svar i virkelig mange år.

“Steffen haderne” mente, at Staff gjorde forsvaret dårligt, jeg mener, at vores forsvar gør keeperne dårlige, og har gjort det i rigtig mange år.

En spiller som Djamal er stadig ung og i en rivende udvikling, men timingen og de spillere ved siden af ham, passer bare slet ikke. Han har i løbet af de sidste par kampe haft et komplet nyt forsvar, hvor især makkeren ved siden af ham i løbet af hele sæsonen har været fem forskellige.

Havde vi haft et stabilt forsvar, der kontinuerligt kunne spille, tror jeg især, at vi havde set Djamal med en anden ro, eks. kontinuerlige kampe ved siden af Backman. Men pludselig står han i et centralt forsvar (Hvilket ikke var hans fortrukne plads), og samtidig er han den af de centrale, der har spillet mest. Jeg ser stadig et kæmpe lys for Djamal, men slet ikke på den måde, og med de rokeringer, som AGF konstant har i forsvaret, der har han slet ikke den “ro” endnu. Mit bud er, at man spiller Juel-Nielsen, der foruden svipseren mod FCK, har set rigtig god og rolig ud på bolden, og sætter ham ved siden af Rask. Det kræver, at Rask finder et eller andet form for niveau, ellers vil jeg faktisk helst se AJA og Thomas Juel-Nielsen.

Alexander Juel Andersen En spiller jeg ser som “bredde/start-11”, jeg synes han har åbentlyse defensive såvel som offensive kvaliteter, igen vælger man dog at omskole en back til central. Jeg synes sjældent han begår store fejl, ligesom han har påtaget sig en “leder” rolle, når vi har haft et ungt forsvar. Bør i min optik klart blive forlænget, da han både kan være back-up på Back og i central def, men han skal oppe sit spil, hvis han skal være fast starter.

Dino vil jeg ærligtalt ikke sætte en finger på. I min optik er han en af ligaens absolut bedste backs, og når vi har et hold, der rent faktisk kan forsvare, så kommer det også mere til udtryk.

Jesper Juelsgård Det lignede en klar opgradering af DC, især efter de første par kampe, men sidenhen har vi fået…. Jeg ved ikke, hvad det er. Rystende dårlig indsats igen i går. Den målfarlighed og vanvittige indlæg vi har set ham levere i andre klubber og i starten i GF, hvor er de blevet af? Det ligner en spiller uden selvtillid.

Backman er virkelig savnet!

Skal man finde en undskyldning til forsvaret, og hvorfor spillere der burde præsterer højere pt. præsterer på så lavt et niveau, så må det ganske enkelt være grundet de mange skader, rokeringer osv. Kigger vi nøgternt på det, så består vores forsvar altså pt af.

To backs der er omskolet til centrale forsvar. En helt ny spiller, der har været i klubben i 1½ uge, og som har spillet 1½ kamp. To backs der ikke har konkurrence til pladserne, dertil et hav af skader, hvor Backman, AJA, Juelsgård, Rask, Djamal og Dino alle har været ude på skift, hvor især dem der skal bære forsvaret, Backman og Rask har taget de længste tørne.

Midtbanen:

DAP – Blev kåret til Årets Spiller i AGF. Har været meget ramt af skader, og det har tydeligvis sat sig. Er ikke tilbage på samme niveau endnu, men holder han sig fri, skal det nok komme. Ung spiller med lovende fremtid.

Sverrisson – Da han blev hentet til Viking, var han en kæmpe profil, som man valgte at bygge holdet op omkring. Han kan ikke være faldet så meget i niveau, bare fordi han skiftede til AGF. Han lignede et fejlkøb, da han ikke var den mand man ledte efter. Glen ville have en styrmand, en general der dirigerede og råbte af sine medspillere. Han fik en islandsk fyr, der i et af sine første interviews fortæller, at han ikke siger særlig meget på en fodboldbane.

Stephan P På vej videre. Fantastisk personlighed, viste fremragende takter i Parken, men generelt ikke nok i GF.

Amini Virker pt. som et af de bedste køb, af dem der er i truppen. Opadgående formkurve, netop udtaget til A-landsholdet, målfarlig. Dårlig i går, men det var alle.

Spelmann Tydeligt at se, hvorfor man hentede ham. En fandenivoldsk spiller, der kan piske noget temperement ind i holdet. Teknisk ikke et viunder, men af og til målfarlig, og jeg mener, at hans arbejdsindsats og temperement er vitalt for holdet.

DO To gode indhop mod Viborg og SIF. Har klart nogle kvaliteter, gik på egen hånd ind og gav lidt spænding i kampen i går. Intet tyder dog på, at man forlænger med ham. Han er formentlig løntung, så fint med udløb.

Ikonomidis Har helt klart nogle offensive og tekniske kvaliteter, minder om Cavric, en fremragende offensiv spiller, der heller ikke fik nok ud af det i AGF. Generelt set har vi haft nogle virkelig spændende kantspillere, som aldrig rigtig er slået til i AGF. Cavric spiller i dag fast for Slovan Bratislava nr. 2 i Slovakiet. Nok et niveau eller to højere end GF, men her gør han det godt. Ikonomidis er dog væk til sommer.

Elmar Bjarnason Det kører bare slet ikke for ham, og det ligner et spørgsmål om motivation og selvtillid. Det Islandske-eventyr ved EM, sidder uden tvivl stadig i ham. Han havde håbet at kunne skifte til Championsship i det vindue, det skete ikke, og nu kæmper han for at komme på holdet i GF. Er væk til sommer.

Bundu Han er så ung og alligevel gået så uimponeret til opgaven i AGF. Det mål mod Viborg og det generelle overblik, viser en knægt med selvtillid og et kæmpe potentiale. Havde spillet på højere niveau i England, hvis ikke der var problemer med arbejdstilladelsen. Kæmpe scoop og han har nogle kvaliteter, ingen af de andre angribere har.

Junker
    Ligeledes et scoop, at vi fik ham gratis fra Randers. Han er meget direkte i sit spil, dygtig til at udfordre og skarpe afslutninger. På meget kort tid har han udviklet sig fra marginalspiller til starter på U21-landsholdet og tæt på fast i AGF’s start-11.

Duncan Han er klubbens topscorer og bidrager med noget i feltet, som ingen af de andre på holdet kan. Dog mangler han ligeledes i store dele af spillet. Angrebet er det første forsvar, og der fejler han fuldstændig, ligesom han aldrig er decideret farlig på omstillinger eller dybdeløb.

Duncans største problem, som jeg ser det er, at holdet i sig selv ikke er godt nok til ham. Når han har en trup omkring sig, der selv kan være målfarlige, skabe noget på egen hånd og som ikke er decideret nødvendige af bolde op på ham, så er han blandt ligaens bedste på den position. Men når vi pt. har svært ved at sætte to afleveringer sammen, og vores eneste angreb er bolde på ham, så bliver vi for lette at dække op for.

Sådan som truppen ser ud pt. så er jeg mest til, at man sætter Junker og Bundu helt frem. På den måde vi har to alsidige angribere, der kan bidrage med teknik, med dybdeløb og hurtighed. Det giver en helt anden usikkerhed for modstanderens forsvar, når de aldrig står stille, og konstant kan true bagkæden ved lange bolde.

Min afsluttende konklusion:

Kigger man kun på spiller for spiller, så har vi et ganske fornuftigt hold. Et hold der bør være bedre placeret i Superligaen. Kigger vi på spillerne som en samlet enhed og på den måde Glen gerne vil spille fodbold, så har vi ikke et særlig godt hold.

I mine øjne bærer Jens Andersson mere af skylden end Glen Riddersholm gør. Når/hvis vi overlever denne sæson, så har vi et langt sommervindue, hvor PC og Glen kan finde de spillere, der passer præcis til den måde, som Glen gerne vil spille fodbold på.

Vi skiller os af med Stephan P, Danny Olsen, Elmar Bjarnason og Ikonomidis som min. Fire spillere der vel har været / var set som nogle af de største profiler i truppen, hvor Ikonomidis blev hentet i absolut sidste sekund på vinduets lukkedag af Jens Andersson.

Lad os forhåbentligt overleve, lade Glen beholder sæddet i trænerstolen, og få hentet spillere ind, som passer på den måde, der SKAL spilles fodbold på i AGF.

branco
    Participant

På vej ud?:
    ELMAR BJARNASON
    ALEXANDER JUEL ANDERSEN
    STEPHAN PETERSEN
    CHRISTOPHER IKONOMIDIS
    THOMAS JUEL-NIELSEN
    EMIL CHRISTENSEN
    DANNY OLSEN
    OSKAR BUUR

Usikre?:
    MICHAEL ZACHO UB
    NIMO GRIBENCO UB
    BJÖRN DANIEL SVERRISSON (har ikke fået chancen på hans primære position.)
    MARTIN SPELMANN (god fighter – har mangler i kombinationsspillet)
    MIKKEL RASK (Har rutine – Er måske ved at være rusten)
    DZHAMALDIN KHODZHANIIAZOV (Kan måske spille i venstre side. Centralt fungerer han ikke)

Ikke gode nok?:
    JESPER JUELSGÅRD (Har gode færdigheder men virker mentalt fraværrende)

Fremtiden? :
    ALEKSANDAR JOVANOVIC
    DINO MIKANOVIĆ
    NIKLAS BACKMAN
    DANIEL A. PEDERSEN
    MUSTAFA AMINI
    KASPER JUNKER
    MORTEN ‘DUNCAN’ RASMUSSEN
    Mustapha Bundu
    Jens Stage

Det Nye GF?
    ————————
    Kasper Lunding
    Benjamin Hvidt
    Mads Mikkelsen
    Magnus Kaastrup
    Sebastian Hausner
    Daniel Thørgersen
    Gustav Mogensen

Stev
    Participant

Jeg mener også, at vores største udfordring ligger i trupsammensætningen. Der er store mangler, og mange af dem der blev hentet ind i sommer, er simpelthen ikke dygtige nok. Der var jo også en grund til, at JA blev fyret. Fair nok, at han er en fin fyr, og ikke har ønsket at smække med døren. Det gavner heller ikke ham selv, at udstille sit dårlige arbejde. Vi har en klart top 6 budget, og det har han ikke formået at få særlig meget godt ud af. Ironisk nok er Elez væk, og Backman er langtidsskadet. Det er nok de to bedste handler han lavede. Nu står vi med Jamal, og en dansker der rykkede ned med Falkenberg FF i Sverige. Hvor herre bevares.

Hvor er kantspillerne der kan lave noget uventet? Vi har simpelthen brug for, at der kommer noget speed og fantasi på kanterne, og det kommer altså ikke fra Danny, Elmar eller Spelmann, som alle har deres kvaliteter centralt. Det kan simpelthen ikke passe, at Bundu skal være frelseren på kanten, og når så knægten prøver noget, bliver han svinet til at halv-alkoholiske familiefædre på stadion.

Jeg mener, at vi er FOR gode til at rykke ned, men det er udelukkende fordi Horsens er semi-amatører og EfB er i opløsningstilstand. Dét bør redde os et år mere, men der skal godt nok handles til sommer, og der skal handles stort ind. Vi er jo nødsaget til at hente 4-5 mand til startopstillingen.

– Venstreback – JJ er simpelthen bare elendig, og holder ikke aftaler på noget så simpelt som standarder, trods en god rutine fra tophold og udlandsophold. Er udelukkende her for at presse det sidste ud af citronen.

– Midtstopper – Kan godt lide Rask, men Backman trænger til en makker der har højere niveau, og flere år foran sig end Rask har.

– To kanter. Vi savner flair, speed, fantasi her. Havde håbet på Rilwan i sommer, men man endte med Ikonomidis, som åbenbart stadig ikke har fået jetlag’et ud af kroppen.

– Central midt, såfremt Elmar og Danny ikke bliver. Kan godt lide disse to, da der er fodbold i dem, modsat Amini og Spelmann, som bidrager med stort løbearbejde, men ikke meget andet.

Thomas K
    Participant

I min optik er alt for mange af de spillere AGF har i truppen ikke ledere, men derimod spillere der har behov for en masse tryghed, og ledere omkring sig. Alt for mange af de spillere der er i truppen, løfter ikke andre og er ikke de typer andre kan læne sig opad når det går mindre godt for holdet. Der mangler den der Brian Steen Nielsen, Torben Piechnik eller Stig Tøfting type. Ham der altid går forrest, og som leder de andre. Der er alt for meget kollektiv over den nuværende trup.

Lederne skal være op igennem midteraksen, og skal være spillere der fra dag et sætter hierakiet, og ikke finder deres plads i hierakiet. Derfor føler jeg også, at der skal bruges penge på, at hente en makker til Nicklas Backman, en ny 6’er der skal hjælpe med rest-forsvaret og dermed gøre backs bedre. Der er også indiskutabelt, at AGFs kantspil har alt for store mangler. Slutteligt ville en mere dynamisk 8’er virkelig hjælpe.

Målmænd
    Jeg har ikke alverden at sætte på Alexandar Jovanovic. Han var svingende efter hans hovedskade, men tror i ligeså høj grad det var fordi han kom for hurtigt tilbage.

Steffen Rasmussen er en god reservemålmand, med god indstilling og er et forbillede for mange yngre spillere qua hans accept af den nye rolle.

Thomas Hagelskjær bør udlejes, således man lettere kan vurdere om han er god nok til at overtage Steffen Rasmussens position i truppen.

Forsvar
    Dino Mikanovic er rigtig god offensiv. Kommer i mange lange løb, med gode indlæg til følge. Lider i høj grad af manglende hjælp fra den defensive midtbane, og ligner dermed ofte en der er fejlplaceret i forsvaret.

Nicklas Backman. Velsagtens den vigtigste spiller i AGF. Går forrest. Afgiver vindermentalitet og dirigere med folk omkring sig.

Alexander Juel. Såfremt han forlænges skal det være som backup i midterforsvaret, og fordi han kan spille to pladser. Rimelig niveau, men laver tit en stor fejl.

Mikkel Rask. Langsom og dårlig med bolden. God i hovedspillet – men det er vist også det. AGF hænger på ham endnu et år. Desværre.

Djamal. Talent der er blevet kastet for løverne. Har spillet gode kampe, og spillet dårlige kampe. Har større niveau end jævnaldrende danske spillere, men lider hos fans under at han er fast mand. Har et navn i Rusland, og skydes ganske givet af til sommer.

Jesper Juelsgaard. Lidt samme kommentar som med Mikanovic. Omend Mikanovic er markant bedre end Juelsgaard. Endnu en spiller der ikke er tryg nok ved, at den defensive midtbane klarer rest-forsvaret hvis han er fanget for langt fremme.

Emil Christensen. Alt for langt fra holdet. Bør finde en 2. Divisions klub til sommer.

Oskar Buur. Alt for langt fra holdet. Bør finde en 1. Divisions klub til sommer.

Midtbane
    Daniel A. Pedersen. Er gået i stå. For dårlig defensivt og vender for langsom i omstillinger, så let for modstanderen at vende på ham. Virker til, at han styrketræner for meget, og mister lidt eksplosion. Kan med den rette makker og skoling blive god.

Martin Spelmann. Energibundt. Laver alt for mange frispark og er lever for meget på instinkt til, at kunne spille 6’er.

Mustafa Amini. Rigtig dygtig i presspil. Mangler stadig at slippe bolden ordentligt. Jeg tror stadig på, at han med den rette skoling kan blive en god midtbanespiller.

Danny Olsen. En type der er god på et godt hold, og falder med et dårligt hold. Ikke en type man kan bygget noget op om. Videre med ham.

Elmar Bjarnasson. Meget samme konklusion som Danny Olsen. Omend en anden type.

Bjørn Daniel Sverrisson. En altmuligmand, kan spille forskellige pladser. Er og bliver aldrig mere end en breddespiller.

Jens Stage. Har stor fidus til ham. Ser potentiale i ham som 6’er på sigt. Hurtig i vendingerne. Fysisk rimelig stærk. God med hoved. Hurtig i de lange løb. På et mere balanceret hold end det nuværende AGF hold havde han spillet mere.

Michael Zacho. Farvel og tak. Samme konklusion som Oskar Buur.

Stephan Petersen. Er videre. Bliver en god spiller i Silkeborg, da deres system passer ham. God defensiv og tit undervurderet for den del af spillet.

Chris Ikonomidis. Farvel og tak. Utrolig mange gode ting. I god fart. Desværre for meget skadet, og i udpræget grad en spiller der er god på et godt hold og usynlig på et dårligt hold.

Mustapha Bundu. Kunne også være angriber. Jeg synes der er enormt meget potentiale. Der er også enormt meget arbejde tilbage. Kan blive en profil i ligaen om 2-3 år med den rette skoling og et godt hold omkring ham.

Angreb
    Morten ‘Duncan’ Rasmussen. Hjertet på holdet, der ikke har været i form pga en smal trup for længe. Efter sommerpausen er han forhåbentlig tilbage på normal niveau.

Kasper Junker. Kunne også være midtbane. Glimrende i et to eller tre mands angreb. Mangler stadig at være spilstation såfremt han er ene angriber.

//

Konklusion. Utrolig mange afgange – igen! Forhåbentlig færre tilgange, men på et højere niveau.

Central forsvar. Her ville en Hovland eller Baffo type være interessant, sikkert urealistisk. Men utrolig gerne en spillet Backman niveau.

Defensiv midtbane. Tør man håbe på Tim Sparv niveau? Nok næppe, men gerne et niveau som f.eks. Drachmann, Würtz, Moro eller lignende.

Dynamisk midtbanespiller. Gerne på Jeppe Andersen niveau. Det er igen nok urealistisk, men ville som type passe godt ind.

Kant. Uha. Den er svær. Kaper Kusk er urealistisk. Men niveauet under ville også være fint. Søren Frederiksen fra Viborg tror jeg faktisk ville være en stor opgradering.

Skomageren
    Participant

Nu vil jeg ikke komme ind på hver enkelt spiller, men jeg mener dog at de spillere som burde være stammen på holdet og har rutinen, bære en kæmpe del af “skylden”.Folk som har spillet ekstremt mange superliga kampe, lever simpelthen ikke op til deres ansvar. Her tænker jeg blandt andet på DO, SP og tildels Duncan (selvom han ikke rigtig har fået nogle bolde at arbejde med, da indlæg og løb omkring ham enten ikke er tilstæde eller er så elendige at han kommer til at ligne et “flop”) Hvad der forgår i omklædningsrummet og til træning ved jeg ikke, og det kan da godt ske at de er pengene værd på det område.

Jeg vil sige at DO har skuffet mig meget denne sæson, MEN de sidste par kampe har han virkelig lignet en mand som er på vej tilbage til noget der ligner top niveau. Han er kommet med noget gejst de sidste par indskiftninger, og er begyndt at ramme sine afleveringer.

Jovanovic syntes jeg er ekstremt sværd at bedømme. Forsvaret sælger ham tit, og han har jo nærmest en ny 4 back kæde foran sig til hver eneste kamp.

HVIS, og kun hvis vi overlever i år, så vil jeg håbe der bliver satset på nogle af de unge talenter vi har, jeg mener dog ikke de skal bringes i spil i den situation vi står i. En u17 eller u19 spiller skal ikke have det ansvar her sidst på sæsonen, og hvis de kommer til at lave en enkelt fejl, som teoretisk set koster nedrykning, vil det skade dem mere end det vil gavne dem at få spilletid lige PT.

T-Knogle
    Participant

Jeg har det sådan, at hvis vi kunne få en ny Elez, så ville det bidrage til at hele holdet ville blive bedre, der er for meget usikkerhed i Djamal, han er måske nok fremtiden på sin favoritposition centralt, men for nu skal han ud på venstre back for at få spilletid.

Jovanovic(Staff)
    AJA(Dino/Buur) – Bachman(Rask) – “Elez”(Juel-Nielsen) – Djamal(Juelsgård)
    DAP(Stage/Hvidt)
    Junker(Zacho/Buur) – Amini(Sverrisson) – DO(Spelman) – Bundu(Gribenco)
    Duncan(Junker)

Hvis den start 11’er kan spille sammen i 10 kampe i træk, så ville de begynde at spille uden nerver og med afstemte relationer, det kunne godt blive et top 6 hold, men det hele starter med et stabilt forsvar.

Jeg har ikke Elmar Bjarnason, Stephan Petersen, Emil Christensen og Chris Ikonomidis med da de ikke har en fremtid i klubben, men fastholdt de spillere som har kontrakt for næste sæson også.

Hvis Juel-Nielsen kan forlænges uden at sprænge banken kunne han være en fin back-up til “Elez”.

Danny Olsen skal forlænges, han har vist at han har indstillingen når det bliver alvor.

Juelsgård og Sverrisson skal bide sig fast for at blive forlænget, ellers er der talenter i klubben der kan tage over når deres kontrakt udløber.

zcml
    Participant

Er langt hen af vejen meget enig med ulricht; især omkring Spelmann!
    Han er en fremadrettet/-synet spiller, og nok ikke den playmaker-type man gerne ser i dag på 6’er-positionen, men har også haft tænkt, om hans evner ikke var bedre brugt i en mere defensiv rolle?

Jeg er dog ikke enig i at det var 4-4-2 systemet, der fejlede.
    Vi startede rigtigt godt mod Silkeborg, og fik set betydningen af at Duncan har en makker i angrebet, men vi fik desværre ikke “slået mønt” af vores chancer.
    I stedet for kikser defensiven 2 gange efter dødbolde, hvorefter spillerne falder fuldstændigt fra hinanden, og hverken kan dække op, eller slå de mest simple pasninger.

Mere generelt har jeg tænkt over følgende problemstillinger:

Jovanovic: En ung spiller i udvikling. Og synes han ser ud til at ha’ fået lagt de “hjerneblødninger” han begik i efteråret bag sig.
    Dog er det lidt problematisk, at når man endeligt går ud og henter en ny 1. målmand, så finder man ikke én, der er bedre end den nuværende!
    Nuvel! Jovanovic har potentiale til at blive bedre, men pt. har vi ikke en målmand, der kan redde point til os. Som man eks. ser med en Jesper Hansen i Lyngby.
    Og det gør det self. ikke lettere, at forsvaret foran ham sejler!

Dino: Han kan være nærmest fabelagtig i det offensive, og har på det punkt potentiale til at være blandt ligaens bedste.
    Desværre har han alt for let ved at “tabe hovedet” i defensiven, og glemme sine opgaver.
    Sammen med Juelsgård får vi derimod 2 backs, der for ofte spiller alibifodbold i forsvaret.
    Han er bedre end Juelsgård i venstre side, men jeg vil stadig være mere tryg ved at få AJA ud på backen igen.

Og netop Juelsgård ligner et kæmpe fejlkøb!
    Han er elendig til at komme med tilbage og dække op. Og hans indlæg har også været ringe i lang tid.
    Tilbage står vi med en spiller uden forcer defensivt eller offensivt!

Rask: Er han ‘over-the-hill’, eller er han bare rusten ovenpå sin skade?
    I hvert fald er han pt. elendig!

Djamal: Hentet til venstre back, men beskrevet som et stort talent i det centrale forsvar. Og talentet er der bestemt, men evnen til at udføre mangler tilsyneladende.
    Vi har pt. ikke råd til at satse på at han lærer at holde hovedet koldt, og træffe de rigtige beslutninger. Så vi bør hurtigst muligt forsøge at komme af med ham!

Sverrisson: Blev hentet som erstatning for Jönsson, og er blevet brugt mest som 6’er, men er tydeligvis en 8’er. Ikke generalen på midtbanen, eller kreatøren, men en 2-vejsspiller, der både kan hjælpe til defensivt, samt byde sig til i offensiven.
    Lige pt. ligner han et fejlkøb, og ikke den type vi mangel mest, men vil gerne se ham mere på sin rette plads før jeg dømmer ham til ikke at være god nok.

På den mere positive side:

Bundu: Siger selv han er kant, men jeg ser ham mere som angriber, eller i hvert fald wing-angriber.
    Ved ikke, hvor god han vil være som ene angriber, men tilfører bestemt holdet noget uforudsigelighed i angrebet.
    Vi skal passe på med allerede at gøre ham til den store “frelser”, men ligner en kommende storspiller!

Thomas Juel-Nielsen: Har stadig ikke set nok til endeligt at bedømme ham. Og måske er niveauet ikke helt tilstrækkeligt, men han lader til at ha’ en ro over sig som resten af forsvaret mangler. Og virker ikke til at vil gøre tingene sværere end de er.
    Umiddelbart peger jeg i retning af en forlængelse!
    Skulle vi redde os i ligaen, kan han være en fornuftig reserve, der sikkert ikke er forfærdeligt dyr i løn. Og skulle vi ende med at rykke ned igen (gud forbyde det), så kunne han sagtens være en fast del af forsvaret.

Steen6372
    Participant

Som jeg ser det, har det største problem i denne sæson været, at de etablerede spillere, som alle de nye skulle lægge sig opad, spillere som Danny, Elmar, Stephan, DAP og Backman alle har været fraværende af den ene eller anden grund. Det har bare gjort at vi har manglet rygraden på holdet.

Det er også helt oplagt at truppen er ujævnt sammensat. Alt for mange centrale midtbanespillere og for få med gennembrudskraft på fløjene. Derudover har vores forsvar simpelthen ikke højt nok niveau.

starks
    Participant

Jeg synes ikke den nuværende trup er god nok. Jeg synes truppen er forkert sammensat, og jeg bryder mig ikke om den måde man forsøger at spille fodbold på.

Jeg så helst man spillede 4-3-3, men det kræver indkøb, salg og mod. Derudover så jeg gerne at man turde give de unge spillere spilletid.

Målmænd: Jeg var meget skeptisk da man hentede Jovanovic. Jeg synes der er mange gode danske målmænd. Han startede godt ud men jeg synes ikke han er bedre end Steffen Rasmussen. Jeg så hellere at man til sommer hentede Mikkel Andersen i FCM. Han er en dansk målmand med erfaring fra både udland og Superliga. Han har en god statur og en god alder (28). Send Jovanovic tilbage til Serbien. Så har vi en målmandstrio med Andersen, Rasmussen og Hagelskjær (U21).

Forsvar: Uha….vores forsvar er dårligt. Skader har ødelagt foråret, men ligemeget hvad så er vores defensiv blandt de dårligste i ligaen. Spillere som Rask, Juelsgaard, Khodzhaniazov og Emil Christensen burde ikke spille i AGF. Dino Mikanovic gør det godt offensivt, men blunder tit i defensiven. Alexander Juel-Andersen synes jeg faktisk er ok i centerforsvaret, men han laver alt for mange personlige fejl. Hans kontrakt udløber til sommer og man burde finde en erstatning for ham. Niklas Backman virker ok, men har også tit placeringsproblemer, men med den rette makker kan det blive ok. Der skal bruges nogle penge på en solid central forsvarsspiller. Derudover kunne man investere i centerback Alexander Ludwig (23) fra HB Køge (fri transfer), venstre back Frederik Møller (23) fra AC Horsens (fri transfer) Malte Amundsen, venstre back (19) fra Køge og på det danske U19 landshold. Stefan Gartemann (20) fra Heerenveen (fri transfer). Marco Lund (20) fra Esbjerg. Jeffrey Ofori (21) fra Brønshøj. Christopher Remmer, Højre back (24) fra Molde. Frederik Helstrup (24) fra Helsingborg. Mikael Dyrestam (25) NEC Nijmegen.

Midtbane: DAP, Stage og Hvidt er fremtiden. Sverrisson, DO, Elmar og Spellmann skal væk. Amini tror jeg hellere ikke rigtig på. I et 4-3-3 system skal vi have 2 stærke midtbanespillere der har en gode fysik samt god på bolden. Derudover skal vi have en mere offensiv type der kan drible, lave assists og score mål. En spiller med blik for spillet. Alternativt kunne der investeres i følgende spillere: Victor Palsson (25) fra Esbjerg. En god fysisk stærk midtbane der er god med bolden. Tidligere AGF talent, med erfaring fra udlandet. Younes Namli (22)fra Heerenveen på fri transfer. Basel Jradi (23) fra Strømgodset. Offensiv midtbane. Mathias Bonde (19) central midtbane fra FCK (fri transfer). Tidligere AGF talent der har været en tur i PSV. Måske man også kunne lokke Glen Kamara (21) fra Arsenals U23 hold. Han har kontraktudløb til sommer…..ej den går nok ikke.

Angreb: I angrebet har vi Duncan som topangriber og Junker som reserve eller plan B når Duncan ikke fungere. Til kanterne har vi Bundu, Nimo og Zacho. Iko skal ikke forlænges da han måske allerede er bag Bundu. Vi skal have en stor angriber mere der kan erstatte Duncan når han er skadet og med tiden tage over. Følgende kunne være bud. Dino Islamovic (23) fra Trelleborg (fri transfer). En forward på 1.89 m. Vahid Hambo (22) finsk spiller på 1.93 m, der spiller i Brighton U23 (fri transfer). Julian Kristoffersen (19) fra FCK. Han er fri til sommer. En stor gut på 1.95 m.

Udover en angriber har vi brug for at bruge penge på 1-2 kanter med fart og teknik (1v1 skills)

Jeg ved godt at ovennævnte bud nok er urealistisk, men det er ihvertfald fald bud på spillere som kunne være mulige. Jeg ved også godt at man ikke skiller sig af med alle de spillere jeg gerne ville af med, men det burde de.

don marisco
    Participant

Vi kan jo være alle være enige om at vi får for lidt ud af holdet.

Det er egentlig ret simpelt. Har du 4 største budget, så overpræsterer du hvis holdet bliver i top 3. Bliver holdet 5-14 så underpræsterer du.

Vi har i den grad underpræsteret og jeg ser ikke at de indkøbte spillere udvikler sig i en positiv retning, tværtimod.

Når Jacob Nielsen udtaler at Glen har fået spillere til top-6, så er jeg egentlig enig.
    Igen vi får bare lat for lidt ud af potentialet.

Glen fyring???? Jamen, når Erik Rasmussen, Peter Sørensen, Morten Wieghorst ikke har fået flyttet AGF, så tror jeg ikke at det vil hjælpe at fyre træneren.

Men hvor er så det rådne æble???? Jeg har ikke svaret, desværre

Jeg synes det er konstant at vi ikke får udviklet vores talenter, og tilkomne spillere. Der er ikke mange som bliver bedre i AGF. Det gælder både trænere, spillere mm.

Er det presset? Nej, det er noget som de tilkomne spillere burde kunne håndtere.

Jeg kan ikke rigtig finde anden dum forklaring at det enten er træningsfaciliteterne, (som nu bliver forbedret), eller bestryrelsen.

Jeg har bare virkeligt svært ved at se hvordan bestyrrelsen kan påvirke spillet på banen.

Alle siger at vi har verdens bedste fans, hvilket jo er bevist flere gange.

Men hvorfor fanden er det at både trænere og spillere i den grad bliver dårligere ved at komme til AGF????

FedtStensDyr
    Participant

@don marisco – Jeg synes da bestemt ikke Wieghorst skal i samme pulje som ER og PS.
    Holdet var da netop begyndt at rykke sig, inden han fik kniven, fordi der endnu en gang var nogle kloge ledere, der havde sat vognen foran hesten. Den umiddelbare grund til Wieghorsts fyring var så god, at han blev fyret et halvt år senere.

Jeg skal ikke kunne sige, om situationen havde været anderledes nu, hvis man havde beholdt MW. En ting er dog helt sikkert, det har fandme ikke gavnet med endnu en kæmpe udrensning i spillertruppen, fordi man skulle have en mestertræner, der forsøger at spille diametralt modsat af hvad holdet var forsøgt bygget til. Det samme skete så vidt jeg husker også da MW kom til.

Det ærgrer mig gevaldigt at vi er endt med Glen, for i min bog er det eneste der vil virke på sigt kontinuitet, både hvad angår spillere, taktik og træner.
    MW ville, efter min mening, ha været et noget bedre valg, at hænge den langsigtede plan op på.

Men man skal jo danse med den trunte, man har taget med til ballet, så derfor håber jeg at Glen kan nogle (lovlige)tricks med unge spillere. For udover at være en mere rentabel økonomisk tilgang på lang sigt, kan det også være svært at få noget fornuftigt for pengene på transfermarkedet, hvis man i bedste fald er en superligabundskraber med tendens til elevatorhold eller slet og ret et 1. divisionhold.

Tror desværre eneste hold vi pt. er bedre end er Esbjerg og med playoff kan alt ske.

Havde egentlig tænkt mig at skrive liste over hvem der bør skippes afsted, men listen kan blive lang, med en masse klausuler jeg ikke orker at sidde og redde ud nu.
    Så i stedet kan i få ovenstående, som i nok ikke kan bruge til så meget, men nu kom jeg af med det. Det skal jo til en gang i mellem, når man ikke gider at råbe om kap med de andre i replikboksen.

Så det var ikke for at svine dig don marisco, det slog mig bare, at jeg netop synes spillet var blevet bedre under Wieghorst. 🙂

• Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af  FedtStensDyr.
    • Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af  FedtStensDyr.

Stev
    Participant

Ifm. optakten til AaB kampen fokuserede studiet på hvilke folk vi kunne bringe ind på holdet til den kommende sæson. De snakkede også med PC, der igen lagde vægt på, at der vil blive hentet spillere til toppen af hierarkiet.

De spillere som studiet snakkede om var:

– Mikkel Andersen (kontraktudløb i FCM)
    – Pierre Kanstrup (kontraktudløb i SønderjyskE)
    – Mads Albæk (Snarligt kontraktudløb i IFK Göteborg)

Helt sikkert tre spændende spillere. Jeg vil tillade mig at tilføje Jeppe Andersen fra EfB, som også står med kontraktudløb til sommer, som en mulig tilgang. Eksperterne lagde vægt på, at vi trænger til en kreativ midtbanespiller, eftersom de regnede med, at DO og EB ikke fik forlænget. Keeper-posten åbnede de op for, da de mente, at vi kunne få nogle penge for Jovanovic, grundet hans fine navn i Serbien qua sin landsholdsplads. Mikkel Andersen er en superkeeper og i mine øjne ganske undervurderet, så det bytte ville jeg ikke græde snot over, på trods af, at jeg ser noget spændende råmateriale hos Jovanovic, som med et stabilt forsvar, kunne få ro til at blive udviklet.

Pierre Kanstrup vil være en drømmespiller at få som mulig makker til Backman, hvis han kommer tilbage. Han burde være mulig at tiltrække, men udlandet kalder nok også, og han skal til at afsted, hvis han skal tjene nogle penge til efter karrieren.

Mads Albæk tænker jeg ikke er realistisk, men han kender Glen og Friis fra FCM, hvorfor vi måske kan være heldige at hive ham til Aarhus. Han ville pynte på stort set alle superligahold.

ulricht
    Participant

Et varmt “ja tak” til Kanstrup og Albæk. Det ville være super at få dem ombord. Men jeg tror ikke, de vil til os. Jeppe Andersen lyder mere realistisk. Jeg ved så ikke, om han er en særlig upgrade i forhold til DO og EB.

Mikkel Andersen skal vel kun signes, hvis vi sender Djovanovic afsted. På et eller andet tidspunkt snart skal hagelskjær vel så også have en chance..?

Hvor god er Backman? Da han grundet sin skade ikke har været med, gøres han nu til en helt. Han spillede altså det meste af efteråret, hvor målene også væltede ind. Så jeg frygter lidt, at han i mangel af bedre gøres.. bedre.. end han er. Mikkel Rask er bagud på point.

1 rigtig god og solid midterforsvarer + en eller to kreative kræfter heraf en kantspiller.

Tages de fra øverste hylde, har vi jo nok kun råd til 2-3 spillere. Det er også ok. Der er unge spillere på vej.

Men nu skal vi lige overleve i suppen først.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.