God/spændende bog?

Forside Fora AGF God/spændende bog?

Viser 13 svartråde
  • Forfatter
      Stev
      Bruger

Hey folkens!

Det er sådan at jeg skal til at skrive en lille opgave om et dansk værk i skolen, med andre ord om en bog.

Aner simpelthen ikke hvad for en bog jeg skal gå i gang med, men det eneste jeg ved er at det ikke må være en selvbiografi, og så [u]SKAL[/u] bogen være af en dansk forfatter. En roman fx.

Jeg vil derfor gøre brug af jeres hjælp. Så kender i en spændende bog, helst en krimi på 2-300 sider, så må i meget gerne skrive her i tråden.

Håber på jeres hjælp. Ville være super. Tak!:)

OnlyAGF
      Bruger

Lad mig starte og allerede lukke debatten nu…

American Psycho… Det er en super fed roman, en krimi og handler meget om psychologien i 80ernes overklasse…

Hvis du i forevejen er god i skolen, så kan denne bog hive dig op op et 12 tal, hvis du gør dig umage…

Vi har bl.a. set den som film på gym, og jeg har læst den i 10 klasse..

Held og lykke:k:k

binzers
      Bruger

Alsgaard skrev:
      På et 12-tal? Der er sgu sket en revolution i skolesystemet siden man selv gik i skole 😮

arh… næppe en revolution, bare en ny karakterskala, for at vi bedre kan sammenligne os med udlandet…

Stev
      Bruger

OnlyAGF skrev:
      Lad mig starte og allerede lukke debatten nu…

American Psycho… Det er en super fed roman, en krimi og handler meget om psychologien i 80ernes overklasse…

Hvis du i forevejen er god i skolen, så kan denne bog hive dig op op et 12 tal, hvis du gør dig umage…

Vi har bl.a. set den som film på gym, og jeg har læst den i 10 klasse..

Held og lykke:k:k

Den er vist bare ikke af en dansk forfatter?;)

Og god i skolen er jeg sgu ikke specielt…[lol]

K-man
      Bruger

Leif Davidsen ligger lige til højrebenet. Han har et let sprog, skriver underholdende og skriver flere krimi'er. Kan anbefale "Limes billede" og evt. den "rusiske sangerinde". Limes billede er bedst, men den rusiske sangerinde findes også på film.
      Frk. Smilas fornemmelse for sne af Peter Høeg, hvis du vil udvikle dig – også en krimi, men stiller lidt større krav til de sproglige færdigheder.
      Dan Turell har et super sprog. Han er sjov, skriver godt og lige til at gå til. Han har skrevet en masse krimier – hedder som regel noget med "mord" .

Bossy
      Bruger

Har desværre ikke læst nogle danske krimier, men en god dansk bog kunne evt. være Hundehoved af Morten Ramsland (det er dog ikke en krimi). Har læst den og var til et lille foredrag med forfatteren henne på seminariet og kan love dig din lærer vil se det som et fornuftigt og storartet valg!:k Men kan se der allerede er kommet meget gode bud på krimier og det skal selvfølgelig være noget du vil gide at skrive opgave om. Her er et link, hvor du kan læse mere om bogen: http://www.litteratursiden.dk/sw47380.asp

Held og lykke med opgaven!:D

OnlyAGF
      Bruger

Arhhh nu er jeg med… en DANSK forfatterm…

Det overså jeg lige :P:P

Kunsten At Græde I Kor er ganske underholdene.. skrevet af Erling Jepsen… 🙂

Josef Olesen
      Bruger

Fuck krimier, alle vælger altid Krimier, og det var altid butleren der gjorde det. Jeg er storelæser selv, og læser rigtig meget, den sidste tid har det dog været selvbiografierne jeg har gået mest op i, så nok ikke nogen der jeg kan forslå, men man kan altid komme langt med Dennis Jürgensen, og nej jeg tænker ikke på Kærlighed ved første hik og alle hans andre vamle ungdomsbøger.

Men jeg har da været så flink lige at nævne 2 bøger for dig, som du så kan vælge hvis du vil. Og for at være flink har jeg da også lige smidt en enkelt krimi på.

1. Ikke en fjer bedre;
      En meget humorisktisk krimi, hvor vi her er i fugleverdenen, hvor alle "kendte" typer er med, butleren, gartneren, playboy'en osv.. Dog med et lille twist ;). Det er dog ved at være 8-9 års tid siden jeg læste den, men står stadig stærkt som en god bog.

2. Hår(d)
      En genial komedie af Dennis Jürgensen, jeg har læst den omkring 5 gange efterhånden, og den bliver ikke mindre sjov hvergang af den grund. Den handler om en middelaldrende gut, hans manglende hårpagt og hvad der ellers måtte være af problemer i vores hverdag. Kanon bog at analysere og med mulighed for at drage paraller til vores egen hverdag.

Men hvis du holder fast i at det skal være en krimi, så er Dan Turèll også altid god. Men prøv "Ikke en fjer bedre", en meget alternativ krimi, med god humor. 😉

blizzard
      Bruger

Peter Høeg – De måske egnede

dette er dog ikke en krimi, men jeg mener det er en god bog (også med henblik på en skoleopgave).

her er et link hvor du kan læse lidt om bogen http://www.litteratursiden.dk/sw2187.asp

Jeg kan anbefale "Nordkraft" af jakob Ejersbo. Klasse bog og den kan du også score en god karakter på hvis du strammer dig an 🙂 Held og lykke 🙂

Kasper
      Bruger

Nu skriver du fx roman….Men hvis du godt må beskæftige dig med novellesamlinger, så vil jeg gerne anbefale dig at vælge sådan en.
      Det kunne være Jan Sonnergaard som har lavet en god novellesamling-triologi. Og så er der også Naia Marie Aidt som befinder sig lidt i samme boldgade som Sonnergaard.
      De er ikke krimier, men der er gang i de enkelte noveller, og omkring tematikken og genre er der masser at arbejde med. De er heller ikke svære at gå til.

Stev
      Bruger

Tak for alle svarene.

Har valgt "Den Serbiske Dansker" af Leif Davidsen som jeg også fik anbefalet på en anden side.;)

BOND-AGF
      Bruger

en God bog?
      Så prøv "X"
      Af Kim Fupz Aakeson – en glimrende roman! og meget spændende>!

Viser 13 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi søger frivillige - vil du med på holdet?