Den sorte hætte-kultur

Forside Fora Off-Topic Den sorte hætte-kultur

Viser 34 svartråde
  • Forfatter
      bew
      Bruger

Dansk fodbold har altid været kendt for de danske rooligans? Men tiden må siges at være ændret. Nu er de danske stadions fuld af massevis af unge knægte med sorte hættetrøjer. De giver den fuld gas på tribuen, og er festlige, men hvor skal grænsen være for hvad de må lave på stadion? Er det i orden med romerlys, hvis ja hvordan skal det være?
      De unge ved godt hvilket signal de sender til omverden når de kommer gående ned mod stadionen i deres sorte hættetrøjer. På Århus Stadion må udefansne ikke komme ind på stadion hvis de har udebaneholdets trøje på. Synes I at man skal forbude "de sorte hættetrøjer".
      Der må snart ske noget!

Hornbek
      Bruger

Man kan ikke forbyde sorte hættetrøjer. Må indrømme at jeg grinte da jeg læste den linje.
      Synes faktisk det så ekstremt fedt ud at alle i deres afsnit havde sorte trøjer på. Kunne være fedt, hvis vi en dag ku stå i hvidt allesammen. (var det et forslag der kunne debatteres?)

Walk on
      Bruger

så længe de kan opføre sig ordenligt (men det gælder jo ALLE tilskuere) så kan jeg da på ingen måde se det logiske i at forbyde noget som helst… hvad skulle det gøre godt for???

AGFforever
      Bruger

jeg er helt enig med dig Walk on;D !

Luke2000
      Bruger

Jeg ser gerne nogen livsvarige karantæne til stadions, hvor der er en konsekvens ved at bryde det. (en betinget dom, hvis det sker gentagende gange en ubetinget dom.)

Ser også gerne nogen flere præventive anholdelser.

Jeg syndes at det skal sidestillet med våben hvis de har romerlys med ind og det skulle gerne udløse en betinget dom, hvis det sker gentagende gange en ubetinget dom.

Kort sagt der skal domme på bordet, vi bliver nå til at beskytte uskyldige mennesker mod de voldspsykopater.

EDIT: At tage romerlys med vil selfølig udløse en livsvarige karantæne. Så det sker nok ikke 2 gange, men hvis det gjorde.

Samt en karantæne skal være til alle stadions, i det danske liga-system, så må de tage til seriebold.

Luke2000 skrev:
      Jeg ser gerne nogen livsvarige karantæne til stadions, hvor der er en konsekvens ved at bryde det. (en betinget dom, hvis det sker gentagende gange en ubetinget dom.)

Ser også gerne nogen flere præventive anholdelser.

Jeg syndes at det skal sidestillet med våben hvis de har romerlys med ind og det skulle gerne udløse en betinget dom, hvis det sker gentagende gange en ubetinget dom.

Kort sagt der skal domme på bordet, vi bliver nå til at beskytte uskyldige mennesker mod de voldspsykopater.

EDIT: At tage romerlys med vil selfølig udløse en livsvarige karantæne. Så det sker nok ikke 2 gange, men hvis det gjorde.

Samt en karantæne skal være til alle stadions, i det danske liga-system, så må de tage til seriebold.

Hvor er du imponerende afsporet at høre på!!!!

Dvs hvis jeg tænder et romerlys på stadion eller hvilket som helst andet sted, så skal jeg have en betinget dom?? Retsikkerheden længe leve..

Glæder mig til den dag hvor der bliver begået et bankrøveri med et romerlys! for det er jo et våben!!.

er Fadøl/lightere/mønter så også våben.. dem kan du også kaste.. De danske fængsler bliver godt nok fyldt til randen så.. der er altså mange der går med våben, så de skal handle ind osv så :D..

Luke2000
      Bruger

er Fadøl/lightere/mønter så også våben.. dem kan du også kaste.. De danske fængsler bliver godt nok fyldt til randen så.. der er altså mange der går med våben, så de skal handle ind osv så :D..

Nej det er ikke våben. Tror ikke de danske fængsler bliver fyldt til randen, da de voldpsykopater heldigvis er i stort undertal.

Og ja det vil betyde at hvis du bryder loven vil du få en straf.

men hvorfor er det ikke våben hvis romerlys er?

Romerlys er forbudt på stadion, og bliver du snuppet for du bøde og karantæne, passende straf.. men vil rigtig gerne høre din begrundelse på hvorfor romerlys er våben hvis fx mønter/ligthere ikke er?

Luke2000
      Bruger

Et våben er ikke defineret af hvad du kan kaste med, men hvilken skade du kan gør på andre med det.. Samt hvad der bliver valgt at der skal defineres som våben i lovgivningen, her vil det så være romerlys.

Forkert!! Defination af et våben er hvordan du bruger det! En køkkenkniv er ikke et våben, bruger du den til at stikke en med, er det våben..

Romerlys er ikke våben, vælger du at kaste det i hovedet på en anden blvier det til et våben..
      Sammen med mønter/ligthere.
      ingen af de 3 ring(lys,ligthere,mønter) er lavet for at skade andre, men som alle ting bliver de [u]NOGLE[/u] gange misbrugt, og det er her, de så ryger over i kategorien våben.

Get my point?

Derfor kan man ikke melde så bombastisk ud og sige Romerlys = VÅBEN!

Luke2000
      Bruger

Hehe hvor er det nedladende at bede om min begrundelse og så skrive Forkert! som det første i dit indlæg.

Men jeg er sgu faktisk ligeglad om du er enig med mig eller ej, det virker på mig som om du nettop er en der tager romerlys med på stadion.

Kort sagt, Romerlys skal defineres som våben. Alle der tager dem med på stadion skal havde karantæne og eller en straf i retsystemet. Man kan ikke tillade at man ikke kan beskytte uskyldige folk på stadions.

EDIT: Ved ikke om du forstår at det kun er på et stadion det skal gælde, virker ikke sådan – På samme måde som hvis man tager sin køkkenkniv med på diskotek.

RasmusT
      Bruger

Jeg synes ikke livsvarige karantæner er den rigtige løsning! Hvis en 16 årig gut er havnet i noget snavs, og han derfor bl.a. er med til ulovligheder på stadion såsom afbrænding af romerlys (som jeg ellers gerne ser legaliseret, med måde), skal han naturligvis have en straf – men en livsvarig straf – nej! Hvad så den dag den 16 årige gut er blevet 40 og familie far og voksen i det hele taget, skal han så ikke have lov at komme på stadion med sine egne børn?? Det er trossalt ikke et mord der er blevet begået.. Jeg er generelt for hårde straffe i samfundet, men det skal være for de rigtige ting!

Luke2000 skrev:

EDIT: Ved ikke om du forstår at det kun er på et stadion det skal gælde, virker ikke sådan – På samme måde som hvis man tager sin køkkenkniv med på diskotek.

Så skulle du nok skrive det! :). Jeg har flere gange taget lys med på stadion og gør det gerne igen.. vi er ved at få en kultur i Danmark, hvor folk kan finde ud af at håndtere lys.. DESVÆRRE med undtagelse af FCK.. Men de er også Kjøwenhavnere, så det kan man vel ikke forlange.. men Lys er ikke farligt, da de bliver fyret af i omgivelser af folk der ved hvad der sker.. Vi kan blive enige om at kaste med lys er direkte sindsygt, men hvornår er det lige det er sket i forbindelse med AGF kampe??

Romerlys er med til at sætte ekstra kog på stemningen, og et andet sjovt eksempel er:

Når du ser reklamer for Champions League finalen, Danske Spil, Ladbrokes, og reklame for kampe i Superligaen, ser man klip hvor folk fyrer lys af.. Hvorfor ser man det?? fordi det ER med til at sætte ekstra tryk på stemningen, og lys er kommet for at blive.. vi kan ikke altid gøre alle glade.. men rigtig håndtering af lys og røg er ikke farligt..

Luke2000
      Bruger

Tjaa det kan der være noget om.. Modargument skulle være at de stadig skal havde noget at miste, men ved ikke rigtig om jeg vil være for at give chancer.

Noget at miste?? 1000 kr i bøde, samt ½ år udelukkelse.. det er da meget at miste?

zcml
      Bruger

bew skrev:
      På Århus Stadion må udefansne ikke komme ind på stadion hvis de har udebaneholdets trøje på.

Ved ikke om du har formuleret dig forkert?, men det må de da vel godt, hvis de står i udebaneafsnittet.
      Har i hvert fald ikke hørt om andet. Og det er da også en åndsvag regel, hvis det er sådan.

Til bif/FCK kampe ser man ofte massere af trøjer på B tribunen.. faktisk synes jeg de burde få afvide i døren, at de ikke kommer ind med synlige merch. af modstanderklubben, men at deres billet giver adgang til udebaneafsnittet.. fx i FCM blev en smidt ud i pausen for at have AGF trøje på.. helt fair efter min mening..

Yalle
      Bruger

Luke2000 skrev:
      Tjaa det kan der være noget om.. Modargument skulle være at de stadig skal havde noget at miste, men ved ikke rigtig om jeg vil være for at give chancer.

Jeg har selv været den tur igennem med et halvt år fra stadion + en bøde på 500 kr. for et enkelt romerlys. Og tro mig, der er noget at miste. Et halvt år lyder ikke af så meget, men når man normalt er på stadion til samtlige kampe, både hjemme som ude, er det meget lang tid. Jeg har i hvertfald ikke mod på at fyre romerlys af igen efter den karantæne 😉

Syntes ikke man kan sige romerlys er våben..
      det jo ligesom at noget medicin bliver misbrugt som stoffer, gør romerlys det også
      det er jo et nødblud som KUN skal bruges på en båd der er i havsnød!

Så kan man jo sige alle ting er våben… hvis man misbruger tingene så kan/er det våben

Yalle @ Prøvede du at komme ind igen ude og hjemme ?

Yalle
      Bruger

Nej, jeg overholdte min karantæne, da jeg fik afvide, at jeg ville få 1 år oveni, hvis jeg blev set på stadion under min karantæne. Så det havde jeg ikke lige nosserne til. Men har da hørt om folk, der tager på stadion påtrods af, at de har karantæne.

okay, kan godt forstå. Tror jeg ville sætte mig hen til familietribunen:D

Yalle
      Bruger

Tror heller ikke det er noget problem at overvære kampene fra B tribunen som karantæneramt.

Det er bare ikke det samme som at stå ved C2 …B)

PeterP-2255
      Bruger

"De unge ved godt hvilket signal de sender til omverden når de kommer gående ned mod stadionen i deres sorte hættetrøjer. På Århus Stadion må udefansne ikke komme ind på stadion hvis de har udebaneholdets trøje på. Synes I at man skal forbude "de sorte hættetrøjer".

Hmm jamen forbyd sorte trøjer, ternede tennissokker, blå björn borg boxershorts og pink ørevarmer…. Det hjælper sikkert.. LOL [lol]

Yalle
      Bruger

Ja, det burde være simpelthen forbudt at have normalt tøj på til fodboldkampe. Alle der ikke har AGF trøje på burde afvises ved indgangen [lol]

Tim Osman
      Bruger

Sorte hættetrøjer….
      Da der var G8 topmøde i rostock sidste sommer risikerende de demonstrerende at blive anholdt, for at bære (sorte) hættetrøjer, solbriller og halsklude/halsterklæde, argumentationen var at det var et passivt våben- de kunne maskere sig.
      Jeg synes det var en dårlig idé, men situationen var ekstrem, at tale om at forbyde sorte hættetrøjer til en fodboldkamp virker for mig stupidt – ideen, ikke indlægget,
      fodboldfans identificerer sig på søndage ved at støtte deres hold, og ofte identificerer de sig med deres vennekreds ved en bestemt påklædning, ultra fansene/hooligansene startede casual trenden, som siden er blevet mere mainstream, galehuset-style…
      jeg tror man skal passe på med forbud og regler, ligesom på dette fine site, hvor man pludselig ikke må ytre sig politisk- hvad det så end betyder[think]
      det kunne godt ende med at være meget svært at administrere for vagterne, samt der er en stor risiko for at "uskyldige" bliver fanget af et sådant forbud…

romerlys diskussionen vel ikke dø:o romerlys er ikke et våben, men de er heller ikke lavet til fodboldstadions, de gamle kunne blive meget varme 1000+ grader mener jeg at huske, så på den bagrund kan man vel godt argumentere for et forbud, personligt synes jeg de skaber stemning når de bruges med fornuft….
      i gamle dage arrangerede den hellige fanklub event med romerlys, at tiden og loven er en anden nu, ja sådan er det bare..
      jeg synes hver situation skal vurderes unikt, FCKs vanvids stunt kunne fint bidrage til livsfarlige karentæner, men det er jo heldigvis ikke sådan romerlys normalt bliver brugt…

Krolle
      Bruger

Luke2000 skrev:

Du er godt nok langt ude i mine øjne! Hvornår er man blevet voldpsykopat fordi man tænder/bruger et lys?

hinge88
      Bruger

Get my point?

Derfor kan man ikke melde så bombastisk ud og sige Romerlys = VÅBEN!

Nej men man kan vel hurtig konkludere at et romerlys ikke har hjemme på et stadion så længe der er forbud mod det og så længe folk bruger det på sådan en uforsvarlig måde, så skal de nok skyde en hvid pil efter legalisering af dem.

En bil er heller ikke et våben, men ville det ikke være upassende at køre rundt på fortovet? Her ville jeg nok også være til fare for andre.
      At diskutere om det er våben eller ej, com on, folk er vel klar over hvad Luuke mener. Hvor er fornuften og realitets sansen?

Damme
      Bruger

Rooligan kulturen er som sådan ikke død – se blot på c4-c7.

Men alle påvirkes fra det store udland, hvor det bare ikke kan blive vildt nok. Tror det er en tendens, som er kommet for at blive – se blot på det stigende antal anholdte i forhold til foregående år, de stadigt voksende ultra grupper o. lign.

Apropos ultras. Interessant oversigt som tv2 har lavet:

http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-11630690.html?ss

Det stigende antal anholdte skal tages med et gran salt.. kun 9 er for vold, og 30 for overtrædelse af fyrværkeriloven. resten er præventive.

Damme
      Bruger

The Real Deal skrev:
      Det stigende antal anholdte skal tages med et gran salt.. kun 9 er for vold, og 30 for overtrædelse af fyrværkeriloven. resten er præventive.

Selvfølgelig skal det det. Jeg erklærede med vilje heller ikke samtlige anholdte som voldelige hooligans. Men man skal bare se på tendensen. De præventive anholdelser kommer jo ikke ud af ingenting.

Aarhus 76
      Bruger

Når jeg går ind på et tribune afsnit ser jeg den danske lov totalt tilsidesat kontrollen/politiet gør somme det passer dem.
      Det samme gør fodbold fans der helle tiden skal prøve grænser af, det betyder flere regler, flere konfrontationer.
      For mig at se handler det om magt balancen på tribunen, hvem bestemmer fans eller kontrollen. Jeg har oplevet mange kampe hvor det har været fans der har haft magten over tribunen. Fordelen ved tilskuerne har magten på tribunen er der kommer mere selvjustits blandt tilskuerne. Dvs. det er naturligvis i orden at fyre romerlys af, men det er ikke i orden at kaste med dem.

Jeg fortrækker klart, at tilskuerne har den totale magt over tribunen, for at det skal lykkes betyder det at tilskuerne skal sætte sig i respekt overfor vagterne, få dem til at forlade tribunen eller lade dem forstå at det giver dem støre problemer hvis de blander sig i brud på ordensreglementet.

Jeg synes det er fedt at fodbold fans har lidt kant, at folk går til grænsen og gerne lidt over.

Til de DBU folk der har udtalt sig og fankultur, tror jeg ikke de har stået på en tribune i mange år.
      Lars Berndt, DBU er en af de største klappehatte i dansk fodbold, manden har de sidste 10 år set sig totalt rødt på romerlys.

Men heldigvis ser det ud som om, der de sidste par år er kommet flere lys. Jeg håber alle klubber forsætter arbejdet med at få lys til bage på stadion også selvom det betyder flere sorte hættetrøjer 🙂

Krag
      Bruger

Brøndby har hvertfald sat deres respekt blandt kontrollen. Brøndby får gang på gang lov til at fyre lys af – endda håndholdte. For mig at se er der kun en grund til denne og det er, at kontrollen simpelhen ikke tør gribe ind, for de ved det skaber flere problemer end det gavner.

Jeg er egentligt bedøvende ligegald hvilket tøj man går i, for man går vel i det tøj man har lyst til. Jeg har haft sort hætte trøje på, på stadion før, men jeg har da også haft en AGF trøje på. Gør det en til hooligan fordi man har en sort hætte trøje på – i mine øjne, nej.

abv
      Bruger

@Aarhus76… det er meget simpelt, på stadion bestemmer det af afholderen af begivenheden udpegede kontrolørkorps. vælger man ikke at efterleve de krav og retningslinjer der stilles af disse, har man ikke noget at gøre på stadion. At mene man skal sætte sig i respekt overfor kontrollørerne er fuldstændig ude i hampen. Man skal have respekt for kontrollørerne og de skal selvfølgelig have respekt for fansene, men ingen tvivl om hvor magtbeføjelserne ligger. At mene andet er en negligeren af de begivenheder der fandt sted i Brøndby. Der havde tilskuerne fuldstændig taget kontrollen over tribunen, hvilket ikke gik specielt godt….

Viser 34 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.