Den hvide tråd – udvikling

Forside Fora AGF Den hvide tråd – udvikling

Viser 16 svartråde
  • Forfatter
      Leone
      Bruger

Er det mig eller er vi ved at blive drevet i en retning, hvor vi i de næste mange år ikke har mulighed for at etablere et hold der kan leve op til det nye spilkoncept?
      MW brugte lang tid på det samme i FCN, men nåede de nogen steder i hans tid? Var deres korte opblomstring senere ikke nærmere et resultat af et sammenspillet hold, som næsten er umuligt i en dansk fodboldverden, hvor talenter og bærende kræfter bliver solgt konstant? Med andre ord – er det ikke et yderst skrøbeligt koncept vi er ved at opbygge, og hvor rigtig mange ting skal gå op i en højere enhed, hvis vi en dag skal vinde guld?
      Det er skræmmende at se, at en liga topscorer f.eks. Kan blive bænket og omplaceret fordi han ikke passer i konceptet. Handler det hele ikke om at score mål? Justerer man ikke ofte holdet efter de succesfulde typer man har? Andre snakker om at vi ikke har plads til en Duncan, men snarer skal have en lille hurtig og en stor hovedstødsstærk i angrebet. Mate er for mig hurtig og Duncan hovedstødsstærk – hvilke spillere er det vi forventer til det budget vi har? Har vi overhovedet økonomi til at få vores koncept op at stå? Vi snakker om at skulle skifte hele forsvaret, en på midten og to-tre i angrebet ved oprykning. Er det realistisk at skifte så mange, og har vi økonomi til at finde nogen bedre end de eksisterende? Som skrevet virker det til, at konceptet kun kan bestå, hvis holdet er yderst sammenspillet med de helt rigtige typer. Nu vil vi skifte det halve af holdet og kassen er halvtom.
      Jeg begynder at miste troen på guld i min tid 🙁

Stev
      Bruger

Først og fremmest, må jeg desværre erkende, at jeg deler din bekymring.

Hele ideen med at spille poleret pasningsbaseret fodbold, er i mine øjne det absolut sværeste i et land som Danmark, hvor banerne er bedst i en periode, hvor ligaen har sommerpause. Det betyder, at man i stort det 50-60% (hvis ikke mere) af sæsonen, skal høre på undskyldninger om, at "banen gjorde det svært for os". At man har valgt at gå i en retning mod smuk, underholdende fodbold, er selvfølgelig prisværdigt, men det er i mine øjne den forkerte vej. Bare fordi FCN havde en kort opblomstring, gør ikke at de har opfundet den dybe tallerken. Kig på det hold de havde. Bjelland og Okore var/er jo klassespillere, som ville udrette mirakler i alle danske klubber.

For at fokusere på noget helt andet, så føler jeg det er svært at se hvor langt man reelt er med at udvikle den hvide tråd. Står arbejdet stille indtil oprykningen er en realitet? Hvad er Anders Madsens rolle? Og Wiggos? Vil JN i det hele taget spille denne form for fodbold? Det nytter jo ikke noget at udskyde noget SÅ vigtigt. Det er jo fødekæden, og der vi skal tjene vores penge. Vi kan ikke bare udskyde det. Om et halvt år, kan vi jo så udskyde igen, fordi vi må rette fokus på Superligaen, fordi vi er en del af en benhård nedrykningskamp, og sådan kan det jo så fortsætte.

Leone skrev:
      Er det mig eller er vi ved at blive drevet i en retning, hvor vi i de næste mange år ikke har mulighed for at etablere et hold der kan leve op til det nye spilkoncept?

Hvad er det for en udvikling i AGF som gør at du er kommet frem til ovenstående?

Hvis man f.eks. ser på pointhøsten virker det nærmest som om udviklingen går frem mod bedre tider.

Det andet du skriver om er spørgsmål som har været stillet i replikboksen de sidste par dag og det er nogle spørgsmål som vi som fans har svært ved at besvare med andet end spekulation. Wieghorst har f.eks. ikke snakket om at han vil have en stor og lille angriber i front, dem der snakker om det er nogle 4-4-2 romantikere og jeg tror ikke man skal regne Wieghorst som en af dem.

Steen6372
      Bruger

Det som "den hvide tråd" primært handler om for mig, er at det skal blive lettere for vores unge spillere at tage springet til seniorfodbold, fordi de allerede er vant til spillesystemet. Det kan jeg se en masse problemer i for vores U-hold, men til gengæld som en stor fordel for 1. holdet.

Men alle tanker om guld i den nærmeste fremtid bør man nok lægge på hylden. En del af den her øvelse er helt sikkert også tålmodighed, Jeg ved godt at vi fans har skullet været tålmodige i lang tid, men lad os nu prøve at gøre tingene i den rigtige rækkefølge denne gang.

Leone
      Bruger

@Peder Vendelbo Mikkelsen
      Det er jeg nået frem til på baggrund af de præstationer, som vi ser fra flere af de nyindhentede aktører (Nordstrand, Laudrup, Nicolai Johannessen, David Cortés og Jeppe Kjær). Kan de løfte os til overlevelse i Superligaen? Samtidig dur nogle af vores bedste spillere åbenbart ikke længere (Jønsson som vi er ved at jage ud ved at omskole ham og Mate som bliver bænket og omskolet). Ovenstående må vise at dygtige spillere der scorer mål osv. ikke passer i konceptet, og dem vi henter ind er for dårlige til det. Vi har åbenbart ikke pengene, og så kan det jo komme til at tage lang tid før vi havner i den rigtige ende af superligaen. Vi vil selvfølgelig få nogle fra ungdomsrækkerne, når systemet slår igennem, men det er naivt at tro, at det bliver mere end en lille håndfuld. FCN dyrkede jo ikke ret mange af deres talenter selv – de fik dem fra BIF, FCK og Lyngby.
      Så mener du pointhøsten viser vi er på vej mod bedre tider, men den er jo langt hen af vejen skabt af én mand, som vi nu omskoler og givetvis mister, fordi han ikke passer ind/vi ikke tager os sammen til at forlænge med ham.
      Omkring romantik med en lille og en stor angriber, så lyder det for mig langt mere romantisk end Jeppe Kjær alene på toppen i AGF (med Nordstrand bag sig), mens Mate skifter til OB og scorer 15 mål.
      Jeg er enig i, at det er vigtigt at få noget kontinuitet langt ind med den hvide tråd, jeg sætter bare spørgsmål ved om målet vi har valgt er til at opnå med de midler vi nu engang har….

Guffe
      Bruger

Jeg følger din bekymring Leone. Stevs pointe om de dårlige baner mm. er også relevant at tage med, især det faktum at FCN som det eneste hold har haft kortvarig succes med konceptet – og de spillede på en kunstgræsbane.

Snurre Snup
      Bruger

Det er en interessant diskussion, omend AGF har valgt sin vej og det ikke bliver ændret foreløbig.

Jeg er ikke så pessimistiske som jer. Der er ikke tvivl om, at AGF har behov for forstærkninger, når vi rykker op (for det gør vi). I min optik har vi brug for en højre back, mindst en central forsvarer (han skal være hurtig) og så en venstre fløj (alternativt hente Lumb til venstre back og så spille med Daniel Christensen på fløjen).

@Leone
      Hvad får dig til at tro, at vi forlænger med David Cortés? Han er, som jeg ser det, hentet til at lære fra sig på og uden for banen og selvfølgelig hjælpe os med at rykke op. Laudrup tror jeg heller ikke får forlænget. Johannesen og Kjær var lottokuponer, som vi ser ud til at have tabt på, selvom Johannesen stadig er så ung, at det kan lykkes med ham. De har formentlig begge været billige, så det er næppe dem, der bliver satset på i Superligaen. Nordstrand tror jeg stadig på. Jeg tror meget ændrer sig, når han får scoret det første mål.

Nå tilbage til sagen. Jeg er enig i, at der er mange i truppen, der ikke er gode nok og/eller ikke passer til konceptet. Et eksempel er Bjørdal, der ligesom flere andre blev hentet under Peter Sørensen. Det tager naturligvis tid for Morten Wieghorst at samle sin egen trup, men jeg mener, at den indeholder en række spillere, som både passer til konceptet og har det rette kompetencer til at spille i Morten Wieghorst system. Jeg tænker her som minimum på Steffen (selvom han til stadighed vil være til diskussion), Daniel Christensen, Danny Olsen, Jens Jønsson, Oskar Buur, Kim Aabech, Lukas Fernandes, Thomas Hagelskjær og Daniel A. Pedersen, mens Alexander Juel, Stephan Petersen (trods sin begrænsede teknik), Mate Vatsadze, Davit Skhirtladze og Morten Nordstrand formentlig også er gode nok og passer ind. Marcus Solberg er ubekendt, men et meget stort talent, som jeg tror på, hvis han kan undgå de mange/lange skader.

Jeg er enig i, at banerne ofte ikke er gode i Danmark (dog er de generelt bedre i Superligaen), men i den forbindelse har Wieghorst vist, at han er villig til at gå på kompromis med spillestilen (fx i Gladsaxe). Jeg ser ham som en kæmpe trænerkapacitet og et scoop for AGF.

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:
      Wieghorst har f.eks. ikke snakket om at han vil have en stor og lille angriber i front, dem der snakker om det er nogle 4-4-2 romantikere og jeg tror ikke man skal regne Wieghorst som en af dem.

Nej desværre snakker Wieghorst ikke om 2 angribere.

At 4-4-2 skulle være romantisk var ikke det indtryk jeg fik af Viborgs indsats med 1 angriber skåret i granit (AGF's spilleres egne rosende ord) der pressede vores forsvar, mens 1 lille lynhurtig anden angriber skar gennem vores forsvar som en kniv i blødt smør. De rykker med sikkerhed op og er foran på point 7-1 i forhold til AGF.

Thomas Senior skrev:
      At 4-4-2 skulle være romantisk

Det er nu mere ønsket om at man skal gå tilbage til et spilsystem man en gang har spillet, jeg ser som romantisk. I mellemtiden har man glemt alle de målløse og dybt kedsommelige kampe som 4-4-2 også giver anledning til. Se nogle FCK kampe hvis du vil mindes om det.

AGF har som strategi at man gerne vil sælge spillere, for at få flere penge for dem er det nødvendigt at spillerne deltager på landsholdsbold. Det er nemmest at komme på landsholdet hvis spilleren til dagligt spiller et system som ligner det landsholdet spiller.

Bestyrelsen har valgt at de vil have noget bold med en masse hurtige afleveringer og med bolden på egne fødder det meste af tiden. Og det får de af Wieghorst og det bliver der nok først lavet om på når han forlader AGF.

det bliver der nok først lavet om på når han forlader AGF.

Det er jeg helt klar over (desværre),

Men det er nok en smagssag, hvilken spillestil der er mest underholdende. Engelske tilskuere ville have det meget svært med se så meget boldbesiddelse der ikke følges op af forsøg på at score mål, men ofte ender i spil tilbage til målmanden.

Spillestilen har også nogen udfordringer i den danske 1. division i forhold til spillere, baner og vejr. Viborg viser at 4-4-2 her er langt den mest effektive måde at skrabe point sammen på.

Og at det skulle være romantisk fordi man vender tilbage til en spillestil man har spillet før er altså noget sludder. Så mange forskellige talkombinationer for opstillinger er der altså heller ikke, så det vil nu nok ske mange gange i mange klubber.

[Det er nemmest at komme på landsholdet hvis spilleren til dagligt spiller et system som ligner det landsholdet spiller.

Jeg aner en krise i horisonten, hvis den kommende landsholdstræner efter Morten Olsen spiller 4-4-2.

Leone
      Bruger

Bestyrelsen har valgt at de vil have noget bold med en masse hurtige afleveringer og med bolden på egne fødder det meste af tiden. Og det får de af Wieghorst og det bliver der nok først lavet om på når han forlader AGF.

Forhåbentligt ikke da, selvom jeg ikke er fan af konceptet! Meningen er vel at vores spil ikke skal være træner afhængigt, og at vi derfor skal spille på denne måde i al fremtid. Den næste træner vi skal have, skal derfor stå for samme koncept. Dvs vi aldrig får trænere som f.eks. Ove Christensen osv. Historisk har vi jo sejlet rundt mellem forskellige måder at spille på, og med alle de trænere vi har haft, har det betydet øget usikkerhed for spillerne, som konstant har skulle omstille sig. Den Hvide tråd handler vel om, at vi nu lægger os fast på et koncept, som vi følger med alle årgange i AGF i al fremtid uanset træneren.
      Det samme vil jeg da mene er formålet med det kæmpearbejde, som Morten Olsen har lavet på landsholdet. Det skal en ny træner nu føre videre og ikke ændre. Man vil derfor finde en træner der står for det koncept – derfor FCN's gamle træner med al sansynlighed bliver landstræner 🙂

Steen6372
      Bruger

Guffe skrev:
      Jeg følger din bekymring Leone. Stevs pointe om de dårlige baner mm. er også relevant at tage med, især det faktum at FCN som det eneste hold har haft kortvarig succes med konceptet – og de spillede på en kunstgræsbane.

Hvis nu der havde været markant forskel på, hvordan FCN præsterede ude og hjemme, da de blev mestre, så kunne man diskutere om det var kunstgræsset der var afgørende, men FCN var også det bedste udehold i ligaen det år.

Nu er det altså også sjældent at superligabaner er så dårlige, at man ikke kan trille en bold præcis fra A til B. Brøndbys bane måske undtaget her på det seneste. Men det er altid godt at have en undskyldning, når man har en dårlig dag.

Thomas Senior skrev:

[Det er nemmest at komme på landsholdet hvis spilleren til dagligt spiller et system som ligner det landsholdet spiller.

Jeg aner en krise i horisonten, hvis den kommende landsholdstræner efter Morten Olsen spiller 4-4-2.

Hvis DBU kan udvikle sig og ændre spilsystem kan AGF vel også.

Men du har ret, det bliver meget interessant at se hvad AGF gør i dette tilfælde for jeg tror ikke de har forudset at det kunne ske.

Hvis DBU går bort fra 4-3-3, så tror jeg det bliver til noget offensivt som ligner 3-5-2 eller 3-4-3.

Thomas K
      Bruger

FCN blev danske mestre i sæsonen 2011/12, efter deres 3-0 sejr over Horsens d. 23. Maj 2012. Arbejedet med kunstgræsset begyndte cirka en uge efter jvf. nedenstående artikel.

http://www.fcn.dk/single-news/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=538&cHash=23c40233133414d8f4691b5b3d427295

Så uanset om man er tilhænger af konceptet eller ej, så er det ihvertfald ikke pga. kunstgræsset de blev mestre.

Jeg tror, at FCN og alle de andre hold der er blevet mestre siden er blevet det pga. tre ting. Et fast koncept, tålmodighed og penge. Tre ting, som AGF ikke har.

Når det kommer til et fast koncept, så tager det år at forandre en organisation helt fra U14 til førsteholdet. Dernæste kræver det, at ledelsen ikke panikker, og så kærver det penge til at handle de rigtige spillere. Jeg tror Jacob Nielsen ved det, men jeg tror ikke de tidligere ledere har haft kendskab nok til det.

Jeg er ikke tilhænger af Wieghorst og hans filosofi. Jeg så hellere en FCM model, med meget dynamiske kanter, og en aggressiv og stærk boksspiler, istedet for Andreas Laudrup og Morten Nordstrand typer. Jeg tror i højere grad, at moderne fodbold bliver Pierre Emil Højbjerg typer, der har både fysik og teknik, fremfor de gammelsdags tekniske typer der havde et lavt tyngdepunkt og meget lidt fysik. F.eks. så er en Nicolai Jørgensen fra FCK 190 cm og vejer 89 kg, for bare en 5-10 år siden så man oftere en "hængende angriber" være væsentlig mere klejn (og ja, der er udtagelser som f.eks. Falk, Nunez og Bech i Superlaigen), men det er den vej jeg tror det går.

Men nu er det engang sådan det er, og så må vi håber på det bedste for AGF.

Faktisk, så mener jeg, at vi fans – efter at jeg har hørt Fodbold debatten på Radio 24/7 – kan hjælpe i denne proces. Jeppe Curth og Ole Bjur tortalte i dette program begge, at modstanderholdende vidste, at tilskuerne på Aarhus Stadion kunne bringe AGF'erne ud af fatningen ved at pibe af dem, og derfor gik modstanderen ofte lidt hårdere til AGF'erne i starten. Dét er ikke at hjælpe sit hold, det er det modsatte. Man kan så altid diskutere hvorvidt spillerne har for dårlig en psyke osv., men hvis andre hold ved det, så må vi som fans ændre vores attitude.

Hvis vi skal kigge på hvorfor FCN blev mestre, så er der – i min optik – to helt centrale spillere der bærer en stor del af æren. Andreas Bjelland og Jores Okore. FCN var ligaens bedste offensive holde, hvilket det før havde været, men i sæsonen 2011/12 havde de også ligaens bedste forsvar. Jeg tror, at mesterskaber generelt, og med meget få undtagelser, vindes af det hold der har den stærkeste defensiv.

Derfor så må vi væbne os med tålmodighed, vente på at der bliver bygget et fundament, og så krydse fingre for at Jens Andersson finder nogle gode spillere, og banerne er med os lidt mere end normalt.

Stev
      Bruger

Thomas Senior skrev:

Hvis DBU kan udvikle sig og ændre spilsystem kan AGF vel også.

Men du har ret, det bliver meget interessant at se hvad AGF gør i dette tilfælde for jeg tror ikke de har forudset at det kunne ske.

Hvis DBU går bort fra 4-3-3, så tror jeg det bliver til noget offensivt som ligner 3-5-2 eller 3-4-3.

Systemet er jo grundlæggende ligegyldigt. Det er selve stilen, der er det vigtige. Det handler jo om, at vi gerne vil spille bold besiddende angrebsfodbold, og så er det ikke så vigtigt om den hedder 4-3-3, 3-5-2 eller 3-4-3. Hvis vi nu tager Barca som vores forbillede, jeg tænker at det er noget i den stil vi vil, eftersom Wiggo har stået i lære hos bl.a. Laudrup, så skifter de jo ind imellem systemet, men stilen er den samme, nenlig at man vil på bolden, og diktere kampene den vej rundt.

don marisco
      Bruger

Jeg forstår bekymringen, men jeg har en god mavefornemmelse over den vej vi går.

Siden vi rykkede ned, mener jeg at vi har undgået de her hovedløse satsninger, som vi så tidligere.
      Jacob Nielsen, Jens Andersson og Morten Wieghorst ser ud til at være et godt mix. Specielt forventer jeg mig meget af Jens Andersson her i næste transfervindue.

Skal vi sammenligne os lidt med andre, jamen så at OB, Esbjerg, FCN og til dels Aab er i lignende situationer. Nogle værre end andre.
      OB har absolut intet koncept og skal til at starte forfra med ny træner. Esbjerg har solgt ud af deres bedste spillere og der bliver ikke købt gode erstatninger ind for dem.
      FCN er også ved at køre en ny spillerstil ind, og har mistet deres bedste spillere de sidste par år.
      Aab skal have ny træner, og skal også igang med en ny stil.

Så er der Sønderjydske og Hobro. Sønderjydske skal også have ny træner og selvom de har en vis evne til at overleve, så burde vi kunne lande over dem i tabellen.
      Hobro skal igang med sæson nummer to i superligaen. De kan miste nogle af ders vigtiste spillere og jeg ser dem som klar nedrykningsfavorit til næste sæson. Vi burde altså også blive bedre placeret end Hobro.

FCM, FCK, RCF og BIF ligger et par niveauer over os, men får vi sat struktur på truppen og spillestilen, så er det en god sæson at rykke op i, da mange superligahold skal igang med at bygge et nyt hold op.

Viser 16 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.