fbpx

Debat om Ford biler

Forside Fora Off-Topic Debat om Ford biler

Viser 8 svartråde
  • Forfatter

Jeg skal i de næste par uger til at købe en brugt bil og det bliver nok en Ford af en slags (Focus, Mondeo eller C-MAX).

Jeg synes at jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor entusiastiske Ford-ejere debatterer deres biler på webbet, kender du et godt sted hvor de samles og beskriver svage punkter ved bilen man skal have øje for ved brugt køb?

Ford Focus ejere skriver på ford-focus.dk og det er ikke pæne ting de skriver om 1.6 diesel motoren, jeg troede de problemer som PSA havde med den motor var blevet løst men det er de åbenbart ikke.

Djarnis
      Bruger

Generelt er nyere Ford biler ok skruet sammen, gå efter benzin model og hold service på den ( behøver ikke være ved Ford ) Så får du en fornuftig bil.

Jeg kører Passat TDI nu og kan gode lide en motor med bundtræk som tager fat ved lave omdrejninger, jeg har ikke behov for at vinde kapløbet på motorvejen men det er rart at kunne lave en hurtigt overhaling når man kommer til at ligge bag en svinetransport.

Det basale kørselsbehov er til arbejde i Skejby fra Tranbjerg, og hjem igen, de eneste småture jeg kommer til at køre er til stadion så det kommer nok ikke til at sode motoren til når det ca. bliver til hver anden uge.

Anbefaler du en benzin-motor på grund af de problemer som der kan være med diesel-motorer?

Problemerne og løsningen af dem er beskrevet her:

Undgå problemer med din dieselmotor

MC
      Bruger

Hold dig fra 1,6 Tdci motoren, så er der ingen problemer med at købe en Ford.

@MC Jeg er meget overrasket over at PSA-koncernen har ladet sådan en designfejl være i så mange år, er det ikke snart på 10ende år?

Min favorit er en Mondeo 2009 med 1.8 TDCI, men om den kan jeg læse onde rygter på webbet om at der skulle være en Sierra motor indeni. Næst efter den er min favorit en Focus 1,6 ECO på grund af økonomien.

Siden i fredags har jeg arbejdet min favoritliste ned på 27 biler, fra 59, som passer til de penge jeg vil bruge på projektet og hvor økonomien ved brug også passer. Jeg har vist kun 5 biler på den liste som ikke har PSA-koncernens 1.6er, jeg håber at ECO-motoren ikke har det store slægtsskab.

MC
          Bruger

@PVM – Jeg var også rystet da jeg fandt ud af at der stadig var problemer med den Focus jeg netop havde købt tilbage i 2012, og at det var et velkendt problem.
          Jeg fik sat et nyt bundkar i min, for at foregribe problemerne med bundslam og jeg oplevede ikke nogen turbo problemer i de tre år jeg havde den, men jeg solgte den også da den havde kørt 130.000km.
          Jeg er på ingen måde ekspert, men jeg mener at have hørt at ECO motoren er næsten identisk med den “almindelige” 1,6 Tdci motor.

IelSterga
      Bruger

Ford Focus og Ford C-Max er kvalitetsmæssigt en lille smule over gennemsnittet, når man tjekker på tværs af diverse fejlstatistikker. Hvis den primære kørsel er fra Tranbjerg til Skejby, så hold dig til benzin. PSAs 1,6’er er ikke uproblematisk, men den primære årsag til, at folk har problemer med den er, at de ikke har kørselsbehov til en diesel. (Der er i øvrigt flere problemer med VAGs 2,0 TDI end med PSAs 1,6’er.).

IelSterga
      Bruger

Skal måske lige uddybe min anbefaling: Når du kører fra Tranbjerg til Skejby, så tager det nok mere end 30 minutter, men du kører formentlig meget kø-kørsel med start-stop, og det er heller ikke godt for dieselmotoren.

@ielsterga Ja det tager omkring 30-40 minutter hver vej afhængig af trafikken, jeg plejer at lægge min køretid så jeg slipper for de værste køer. Det er blevet lidt sværere her efter sommerferien, det virker som om der er kommet 10% flere biler end før sommerferien.

Angående bundkarret har FTZ lavet et hvor oliehullet i bunden peger udad i stedet for at pege indad, det betyder at man får slammet med ud når man tømmer den for olie, så det ville jeg skifte til ved første service-eftersyn bare for en sikkerheds skyld.

Angående start-stop undrer jeg mig over de nyere biler med stop-and-go (eHDI), det må da være dårligt for motoren for alt andet lige må det tage betydeligt længere tid før motoren når den rigtige arbejdstemperatur.

@POS-Daddy Jeg skifter fra en Passat 2003 og det var planen at jeg skulle have en nyere bil, og også en bil som er billigere i grønne afgifter. Hvis du får 50 af de lange for den gamle Focus så er du en rå bilsælger.

Det er lettere komplekst der her med ny bil, jeg har længe gået og tænkt at jeg skal have en bil som har kørt få KM. Men det kan være en dårlig ide at købe en 5 år gammel bil som ikke har kørt ret meget, for den har sikkert været ude for en del korte ture.
        Hvor man nok kan regne med en bil som har kørt dobbelt så langt rent faktisk har kørt på den anbefalede måde.

Min nuværende bil har kørt 309.000 KM og jeg er ikke bange for at købe en bil som har kørt langt, jeg vil hellere have en som har kørt langt og som er forholdsvis ung.

Det kan godt være det er en fejl at skifte væk fra VW-kulten til Ford, måske skulle jeg overveje at se lidt til den tjekkiske eller spanske søster.

POS-Daddy
      Bruger

Har en focus fra 2001, som jeg lige har synet i dag… Den kan du købe for 50.000,-

Billig billig billig billig bil-lig

IelSterga
      Bruger

Det var nu ikke start-stop teknikken som sådan, jeg tænkte på, men kø-kørslen, der er skidt for en diesel. Jeg vil til enhver tid vælge en benzinbil til den rute.
      Held og lykke med købet!

Jeg har været ude og testkøre en Volvo S40 1.8 fra 2005, min Passat 2003 føles som at køre i et badekar ved siden af (med tungt styretøj og gyngende affjedring).

Bilen kørte udmærket selvom jeg havde følelsen af at den var undermotoriseret, men det kan sagtens være fordi jeg kørte den forkert (som om den havde moment som en diesel).

Til gengæld er bagagerum og bagsæde nærmest ubrugelige, dørene og åbningerne til at smide bagage og passagerer ind i er for småt. Men ok, jeg er også vant til en bil som kun er et par centimeter mindre end en V70 på hver led.

En S40 er i familie med Mazda 3 og Ford Focus, det bliver interessant at prøve de 2 andre biler og bemærke forskellen på dem.

Viser 8 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.