Aarhus er uambitiøs.

Forside Fora AGF Aarhus er uambitiøs.

Viser 30 svartråde
  • Forfatter
      GF karma
      Bruger

Aarhus kalder sig "Verdens mindste storby". Måske skulle man hellere sige "Verdens største bondeby".
      Der er for meget lyst til at lave finkultur i Aarhus. Det koster alt for mange penge. Man bli'r nødt til at lave bred kultur først. Hvis man får støtte (penge) til den brede kultur, vil der være penge til finkulturen senere.
      Aarhus Kommune griber sine ambitioner helt forkert an.
      Det har de i øvrigt gjort i mindst 20 år.

mikedelfino
      Bruger

jeg er fuldstændig enig. uanset hvordan man vender og drejer det, så er Aarhus sgu ingen storby!

Nyt Stadion!

GF karma
      Bruger

mikedelfino skrev:
      jeg er fuldstændig enig. uanset hvordan man vender og drejer det, så er Aarhus sgu ingen storby!

Nyt Stadion!

Vi får at se med stadion, men ….

Herning er mere storby end Aarhus, når det kommer til ambitioner og idéer.

GF karma
      Bruger

Der bor 48000 i Herning, 86000 i kommunen. Det kan da ikke passe at de driftige folk derovre slår vores med flere længder år efter år.

mikedelfino
      Bruger

Nej det er også for dårligt. Jacob nielsen har også sagt, at det ganske enkelt er for dårligt, og at vi skal have ændret på det magtforhold

Fanoe
      Bruger

Jeg vil også gerne se et nyt stadion.

Men hvorfor skulle kommunen vælge at bruge 200+ millioner på et stadion, når der ikke kommer over 6k på det gamle? Hvorfor skulle man prioritere et nyt stadion til en klub der ikke har vist andet end underskud og dårligere resultater de sidste 20 år?

AGF skal gøre sig fortjent til et nyt stadion og det ser ud til at gå den rigtige vej.

mikedelfino
      Bruger

@Fanoe

Den med at agf først skal gøre sig fortjent til det, holder ikke efter min mening.

Det er jo ikke kun AGFs spil der gør at der kommer få tilskuere, det er også selve stadions tilstand der gør det. Og kommunen har her en forpligtelse (og også en interesse) i at levere ordentlige forhold.

Nuvel, "basis bestemmer overbygningen, men overbygningen påvirker også basis!"

mikedelfino skrev:
      Det er jo ikke kun AGFs spil der gør at der kommer få tilskuere, det er også selve stadions tilstand der gør det. Og kommunen har her en forpligtelse (og også en interesse) i at levere ordentlige forhold.

Selvfølgelig, begge parter er jo dybt afhængige af hinanden. AGF kan ikke springe fra aftalen med kommunen og gå ud og bruge et andet stadion i nærheden (jeg tvivler på at AGF fans vil tage til f.eks. Randers eller Horsens for at se AGF spille hjemmekampe) og kommunen kan ikke leje det til andre.

Men det er sgu lidt svært at argumentere for at brænde et par hundrede millioner kroner af på et stadion, når mange ældre kun kan få hjælp til et enkelt bad om ugen.

Nowak
      Bruger

Så hvor vidt Aarhus som by er bagefter kulturelt og er uambitiøs, hænger altså sammen med om hvor vidt vi får et nyt stadion?

Aarhus er suverænt bedst af landets seks største byer til at skabe nye fuldtidsbeskæftigede lønmodtagerarbejdspladser. Procentuelt har Aarhus haft en stigning på 5,3 pct. siden januar 2012.

Desuden er indbyggertallet vokset med 4000 de sidste par år, og der er år efter år rekordoptag på diverse uddannelses institutioner, og må indrømme at jeg godt forstår godt at man prioritere ungdmsboligere, almene boligere og så videre frem for et stadion med.

Og hvis man er i tvivl om Aarhus's udvikling vil jeg anbefale at man tager et smut ned og kaster et blik på bymodellen for Aarhus. Så kan det godt være at Herning trods alt har noget arbejde foran sig hvis man ønsker at gå forbi Aarhus.

Vil dog indskyde at jeg selvfølgelig også går ind for et nyt stadion, men har dog svært ved at se hvor det skal komme fra.

Nowak
      Bruger

Enig Fanoe

Aarhus`politik er desværre ikke centreret omkring et 1. divisions hold (snart superliga)

Stauning
      Bruger

Aarhus er jo heldigvis meget mere end AGF. Byen byder på museer i verdensklasse og et bredt mangfoldigt kulturliv. Byen er klart provinsens største på uddannelsesfronten og den eneste by i provinsen som nogenlunde kan matche Københavns tiltrækningskraft.
      Hvis AGF engang kommer til at spille med i toppen igen, så er jeg sikker på at Aarhus kommune til den tid vil være medspiller på et fodbold-stadion projekt

jj
      Bruger

Hvad mon det koster at købe 8 mobiltribuner og sætte dem op rundt om banen (minus a) Så kan de jo bare fjernes, når der skal være atlektik 🙂
      Det er selvfølgelig en primitiv måde at få en bedre stadion på, men det er nok mere realistisk forslag, som måske endda kunne lægge mere pres på, når de har været fyldt et par sæsoner.

Leone
      Bruger

Århus er en typisk socialdemokratisk taber-by, hvor alle på ræverød manér skal høres før beslutninger tages. Alt ender derfor i ligegyldige ikke-brugbare kompromisser. Det har så bl.a. gennem årene medført følgende "Århushistorier":
      – 28 års snak om en lufthavn, hvor vi i mellemtiden er blevet overhalet af en landsby ude midt i ingenting (Billund). Vi snakker stadigvæk uden at kunne tage en beslutning – hælder penge i VM undersøgelser og i en kronisk underskudslufthavn på Mols. Endvidere valgte vi at sige nej til en investorgruppe med Grundfos i spidsen, som ville forære os en ny lufthavn
      – Scandinavian Kongres center – en stor klods der fra start af ikke havde nogen funktion. Har stået halvtom siden den blev bygget, hvorfor en driftig person på et tidspunkt foreslog at vi gjorde den til banegård. Dette samtidig med at en investorgruppe tilbød at bygge et splinter nyt stadion til AGF med hotel osv. – på den tomme rugbybane ude ved ringvejen/motorvejen. De ville gøre det gratis mod at Århus kommune gav dem den værdiløse mosegrund gratis, og derefter selv fik lov at drive hotellet. Da Kongres centeret "pegede" lige i retning af denne grund, ville det være let at lave lokaltog lige til stadion – samtidig med at det i forvejen lå lige ved motor- og ringvej – men Århus kommune sagde nej.
      – "Prismet". Århus skulle have et varetegn, og der blev snakket om højhuse med restaurant på toppen – i Nordbyen, således det kunne ses fra hele byen og udsigten fra tårnet blev fri i alle retninger. Så diskuterede man frem og tilbage, for sådan et tårn ville jo blive nabo til nogen. Efter flere år og diskussioner frem og tilbage blev man enige om at placere det ved siden af den gamle by – i det allerdybeste hul i Århus. Da man så kom i tanke om at det nok ville kaste en skygge – givetvis på den gamle by, valgte man så at kappe 2/3 dele af tårnet. Det endte dermed ikke rigtig at blive et højhus, udsigt er der ingen af, for restauranten blev også sløjfet.
      – Århus stadion. Her tænkte man virkelig stort – her skulle være plads til alle. Atletikfolk, fuglekiggere, eskimoer osv. Vi fik derfor Danmarks koldeste stadion, uden lyd og med en halv kilometer til banen. Århus games døde året efter – så de 625 tilskuere det tidligere havde trukket, fik aldrig glæde af atletik på Århus stadion.
      – Nyt Århus varetegn på havnen – og havnen generelt. Prestigebyggeriet Isbjerget ligner et formindsket plastik arrangement, og det nye 140 meter høje varetegn er blevet sløjfet. Tilbage står noget, som ikke når Bølgen i vejle til sokkeholderne. Indimellem er der så klemt almene boliger, for de røde skal også have lov til at bo de fancy steder.

Det er skrevet lidt for sjov, men så alligevel ikke. Nogle gange savner man sgu nogen der kan sætte sig igennem i den kommune….

Leone skrev:
      Nogle gange savner man sgu nogen der kan sætte sig igennem i den kommune….

Det er da også nogen der gør, jeg behøver vel ikke sige mere end Danish for Progress?

Men bortset fra det bliver der da bygget en del henne i Aarhus Ø, det er ikke det hele af det som er grimt. Nogen kalder endda Aarhus for lille Dubai:

http://jyllands-posten.dk/aarhus/erhverv/ECE5901071/Lille+Dubai+skal+v%C3%A6re+taknemmelig/

Der er for den sags skyld også godt gang i byggeriet på den gamle Ceres grund og området hen imod ringgaden. Men de fleste byggefolk render rundt og bygger på et sygehus i Skejby.

I næste uge er der racerløb henne på strandvejen, det plejer at være underholdende at se på, på trods af larmen og at der som regel regner på anden dagen af løbet.

Du skulle komme på besøg og kigge lidt på det hele, spis en treretters menu på Havnens Perle, det kunne være at det muntrede dig lidt op så du glemmer at tænke på ord som taber-by.

MC
      Bruger

@Leone – Bortset fra at jeg ikke bryder mig om taber-by, så er jeg helt enig.

Tactic33
      Bruger

Jeg må indrømme at når jeg tænker på min by, så er det den smukkeste i verden. (hvertfald tæt på)
      Ja Herning vandt Superligaen, og ja Horsens vandt basket og byerne laver en koncert hver 3 måned, men resten af tiden er der dødsygt i Herning og Horsens osv.
      De har fat i den lange ende sportsmæssigt i Herning, men Aarhus er bare 100 gange mere end det.
      Talte engang med en Italiener i flyet til Dusseldorf der havde været i Herning i en uge ang. Giroen. Hun havde ikke fundet andet end middelmådighed i overflod, og fattede ikke at man kunne bo der. Ja de køber sig til en masse fine ting, men det er sgu overfladisk i mine øjne.
      Dog er jeg dybt misundelig på deres fodboldhold for tiden, men ville dog ikke bytte træner, da Glen er ligeså tåbelig at høre på som Peter Sørensen!! Bare dygtigere 🙂
      Men om Aarhus er uambitiøs?? Indenfor sport JA. Men vil ikke bytte.

Di Stefano
      Bruger

Har det nok også mere som Tactic33. Tror Leone glemmer et par andre ting som Aros, Moesgaard, Den gamle by, Aaen et cetera, som folk kommer langvejs fra for at opleve. Men på det sportslige er det tyndt. GF har været væk i mange år. Alt for mange. Her har der manglet lokale eller regionale drivkræfter.

Leone
      Bruger

Jeg strammede den måske lidt – jeg elsker naturligvis Århus. Hader dog de visionsløse politikere. Vi kunne have fået et stadion og en lufthavn gratis mod afgivelse af nogle ubetydelige marker. Vi kunne have haft Danmarks højeste hus, men vi ender altid uden noget bemærkelsesværdigt….
      Og ja vi har musikhus, åen, moesgaard osv., men det sætter os alså ikke i front med de byer vi burde konkurrere med. I den sammenhæng, så stop med ad drage paraleller med Herning osv. – det er helt i den anden grøft. Hvis nogen har været i Gullestrup, så ved I hvad jeg snakker om :/

wartague
      Bruger

Leone skrev:
      Vi kunne have fået et stadion og en lufthavn gratis mod afgivelse af nogle ubetydelige marker. Vi kunne have haft Danmarks højeste hus, men vi ender altid uden noget bemærkelsesværdigt…./

Det er sgu en noget unuanceret måde at se tingene på. Hverken stadion eller lufthavn havde været gratis på nogen måder, du må ikke misforstå mig, jeg ville da også gerne have begge dele, men gratis havde det ikke været. Du skriver også at vi blev overhalet at en lille landsby ( billund ) til det kan jeg kun grine. Vi blev overhalet af Lego mht lufthavn. Det er kun fordi Lego byggede lufthavnen at der ligger en lufthavn i Billund.

Til sidst mht til Lighthouse. Det har absolut intet med kommunen at gøre at det måske ikke bliver til noget. Det helt store problem er at undergrunden under Aarhus havn består af flydeler, og de målinger man indtil nu har lavet viser at det forholder sig sådan mindst 85 meter ned. Det gør det uforholdsvist meget dyrere at bygge da der ikke er nogle steder at om man så må sige hæfte bygningen. Det har der ikke været nogen der var villige til at betale. Dog er planen om fyrtårnet stadig ikke helt droppet, og desuden må man så bare konstatere at vi i Aarhus er i gang med nordeuropas hvis ikke europas største havnefront projekt, som er blevet drevet igennem af kommunen og helt sikkert vil være godt for byen.

Agger
      Bruger

Jeg vil nu vove, at påstå, at det er noget vrøvl, at man er uambitiøse, når det kommer til sport.
      Jovist, man er det i de største (tilskuermæssigt) sportsgrene (som i mangel på moderne faciliteter til både fodbold, håndbold og ishockey).
      Dog er Århus lige nu fx en af verdens centrale sejlsportsbyer med flere store mesterskaber frem imod det store VM i 2018, der i deltagerantal er blandt de største sportsbegivenheder nogensinde i Danmark.
      Ligeså er man med helt fremme i Danmarkseliten i flere andre sportsgrene.
      Problemet er bare, at det er relativt få sportsgrene, der for alvor får opmærksomhed, hvorfor investeringer i/arbejde for disse som regel ikke bliver bemærket.
      Dermed ikke sagt, at man ikke kunne være mere ambitiøse, men man skal bare passe på med at gøre det til et spørgsmål om blot nogle få sportsgrene.

Leone
      Bruger

@Agger:
      Det er jo netop uambitiøst at satse på sportsgrene som sejlsport, selvom det er et stort arrangement. Er det måske en sportsgren der til daglig kan samle eller reklamere for byen? Vi kan da sikkert også blive danmarksmestre i Salsa, men hvorfor?
      Det hele handler jo om at sætte os på landkortet, og det kan vi jo kun gøre gennem publikumsvenlige sportsgrene eller andre attraktioner. De kommer jo ikke fra Australien og ser Isbjerget, men hvis vi havde nordens højeste hus, så så tingene nok anderledes ud…

Leone
      Bruger

@wartague:
      Ja grin du bare – om det er Billund eller Lego er jo sagen uvedkommende. Sagen er at nogen der kunne tage en hurtig beslutning, og dermed positionere sig forrest i køen, når det kom til at trække flyrejsende til.
      Endnu sjovere er det dog, at du beskylder mig for at være unuanceret efter mit indlæg, som netop handler om at få nogle handlekraftige personer kørt i stilling i kommunen. Alt er jo netop for nuanceret i kommunen, og det resulterer i at vi aldrig kommer ud af start hullerne, og dermed bliver overhalet på en lang række områder af miniputter omkring os. Behøver jeg at nævne Boxen i Herning (vi har snakket om den hal i 25 år – ingen handling), flyveplads, Danmakrs højeste bygning osv…..

mikedelfino
      Bruger

@wartague

Jeg mener faktisk det var selveste Luftwaffe, der byggede lufthavnen i Billund, nøjagtig som med Tirstrup.

Det er de færreste lufthavne i DK som ikke er bygget af Luftwaffe under 2. Verdenskrig.

En skam Hitler ikke lige også ville have en lufthavn i Aarhus 🙂

Beikes
      Bruger

Tanken om at AGF skal gøre sig fortjent til et nyt stadion er jo netop det der gør det hele så provinsielt og bonderøvsagtig uambitiøs.

For at skabe vækst, herunder også succes i en fordboldklub, er man nødt til at satse og spille med musklerne. Men der er stadig for meget "jydementalitet" hos mange århusianere

mikedelfino
      Bruger

I Slagelse byggede man et flot stadion, og rykkede derefter op.

Ove P. roste meget denne "omvendte rækkefølge", og sagde blandt andet, at det vigtigste i en fodboldklub er det stadion man har.

Så, hvis Aarhus vil maksimere mulighederne for topfodbold, bliver man nødt til at bygge et ordentligt stadion, først som sidst.

Leone skrev:
      Danmakrs højeste bygning osv…..

Kommunen har fået foretaget en jordbundsundersøgelse og investor er ved at se på hvordan de kan komme videre:

http://www.aarhusportalen.dk/nyheder.asp?AjrDcmntId=40478

Rapportens konklusioner får dog ikke Bente Lykke Sørensen, Aarhus Kommunes centerchef for byudvikling og mobilitet, til at dømme de oprindelige planer om at bygge Danmarks højeste bygning på 142 m i Aarhus Ø for døde.

»Det er alt for tidligt at sige noget. Rapporten konstaterer, at der er udfordringer med et tårnprojekt, men kommer ikke ind på muligheden for konkrete højder, som helt afhænger af det konkrete projekt,« siger Bente Lykke Sørensen.

Hun oplyser, at firmaet Geo er gået langt grundigere til værks end i 2008, da Rambøll i en undersøgelse dømte undergrunden til at være danmarkshistoriens mest ringe, idet den indeholder plastisk ler med en stor såkaldt elasticitet. Geo har brugt et af landets længste bor til at komme 120 m ned i undergrunden.

Bente Lykke Sørensen vil nu sende rapporten, som kommunen har betalt Geo 2 mio. kr. for at lave, til interesserede investorer.

Agger
      Bruger

Leone skrev:

@Agger
      :
      Det er jo netop uambitiøst at satse på sportsgrene som sejlsport, selvom det er et stort arrangement. Er det måske en sportsgren der til daglig kan samle eller reklamere for byen? Vi kan da sikkert også blive danmarksmestre i Salsa, men hvorfor?
      Det hele handler jo om at sætte os på landkortet, og det kan vi jo kun gøre gennem publikumsvenlige sportsgrene eller andre attraktioner. De kommer jo ikke fra Australien og ser Isbjerget, men hvis vi havde nordens højeste hus, så så tingene nok anderledes ud…

Jeg synes, at det er noget vrøvl, at det er uambitiøst, at satse på andet end de 2-3 største sportsgrene. For tro mig. Det er aldeles ikke nogen lille begivenhed.
      Ved det seneste store VM (Santander sidste år) var der alene til åbningen anslået ca. 30.000 tilskuere og til konkurrencerne var der også tale om mere end 10.000. En del var utvivlsomt lokale, men der trækkes absolut også folk til udefra. Læg dertil 1300 sejlere (muligvis flere eftersom der forventes 20 flere deltagende nationer end sidst).
      Derudover blev sidste års 49er EM rost til skyerne for lige præcis at være utroligt publikumsvenligt.
      Jeg er som sagt ikke uenig i, at det ville være dejligt med både nyt stadion og ny hal. Jeg synes blot, at det er enormt trist, som det så ofte blandt visse brugere herinde virker som om der kun er én eller måske 2 rigtige sportsgrene. Alle sportsgrene har sine fans, der alle er lige interessante. Kan visse tiltrækkes billigere (som det fx kan gøres med sejlsport), så har jeg svært ved at se problemet.

wartague
      Bruger

mikedelfino skrev:

@wartague

Jeg mener faktisk det var selveste Luftwaffe, der byggede lufthavnen i Billund, nøjagtig som med Tirstrup.

Det er de færreste lufthavne i DK som ikke er bygget af Luftwaffe under 2. Verdenskrig.

En skam Hitler ikke lige også ville have en lufthavn i Aarhus 🙂

Der tager du så ganske fejl. Billund Lufthavn startede som en privat landingsbane til Lego, meget kort der efter lykkedes det den daværende direktør i Lego af få overbevist de omkringliggende kommuner at gå med ind i projektet. Men alle år har været præget af at Lego har gået forest for at udvikle lufthavnen. Jeg mener sågar at de betalte en ret stor del af den terminal der står idag, som blev bygget i 1997.

mikedelfino
      Bruger

@wartague

Jeg kan godt se nu, at du har ret.

Luftwaffe anlagde en lufthavn i 1943 i Vandel, som ligger kun 7 km fra Billund, og den historie har jeg forvekslet med Lego-lufthavnen i Billund.

http://da.wikipedia.org/wiki/Flyvestation_Vandel

wartague
      Bruger

@mikedelfino

Tæt nok på 😛

Mens AGF var henne i Skive afholdte Aarhus 1900 atletik-konkurrencen Aarhus Nordic Challenge på Nrgi Park:

http://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE7729962/Aarhus-atleter-strålede-på-hjemmebanen/

Og et par lokale atleter vandt og satte nye rekorder.

Det var da også et udmærket bette racerløb de havde fået stablet på benene nede på Strandvejen.

Viser 30 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi søger frivillige - vil du med på holdet?