fbpx

Styrkevurdering for næste sæson

Forside Fora AGF Styrkevurdering for næste sæson

Dette emne indeholder 20 svar, har 10 stemmer og blev senest opdateret af  zcml 3 år, 3 måneder siden.

• Forfatter

Næste sæson bliver rigtig spændende: Den første med den nye struktur – og en hel del klubber i et vadested, der gør dem svære at vurdere. Vi er stadig tidligt i transferperioden, selv om flere større ting allerede ligger fast.

Vi bør slutte bedre end i år, og det tror jeg også, at vi gør. Kampene i maj var meget løfterige, Glens ideer begynder at virke, og her i sommer bliver der købt spillere ind til hans system. Det er rimelig afgørende, om vi kan få Elez til at blive, eller om vi igen skal møblere om i et ellers ret stabilt centerforsvar. Til en start er det positivt med en ny målmand – enten fordi han simpelt hen er bedre, eller fordi han vil tvinge Staff op i niveau. Lad de kommende signings blive lige så gode, så ligner det noget.

Omkring Duncan i maj: Lagde I mærke til, at han begyndte at bombe, da vi holdt op med at spille ham ensidigt til hovedet? Det gjorde vi i starten af foråret, men modstanderne var forberedt på det, og Duncan scorede ikke i stimer. Men der er også en anden måde at spille Duncan på, nemlig i medløb hvor han har front mod mål og med sin fysik kan holde to forsvarere væk og få sluttet af – alternativt flade indlæg, hvor han også kan få sluttet af, også selv om han først må vende rundt.

Da vi begyndte at spille Duncan meget mere i fødderne, begyndte Duncans samlebånd. Super vigtig lære til næste sæson, for bliver vi ved at spille ham sådan, bliver han ligatopscorer.

Med det så meget sagt:

FC København – vurdering 1-2
    Nicolai Jørgensen er sandsynligvis fortid, Delaney måske også. Det er ligaens to bedste spillere, og FCKs sæson vil afhænge en del af, om de begge forsvinder. Spændende spørgsmålstegn om Rasmus Falk kan etablere sig og slå til i hårdere konkurrence, end han havde i OB – andre store profiler er før mislykkedes i FCK.
    Får med sikkerhed medaljer, slutter ikke dårligere end nummer 2.

SønderjyskE – vurdering 2-6
    Holder på truppen som det ser ud i øjeblikket: Joao Pereira skal til OB, ingen forstærkninger er meldt ud endnu. Skal lave den svære toer og vise, at sølvet i år ikke bare var en enkelt fantastisk sæson. Kan SønderjyskE det? Jeg er ikke overbevist, men efter sølvet bør de i det mindste gå i medaljeslutspillet. Det er jo nærmest uforskammet at tippe dem til andet.

FC Midtjylland – vurdering 2-4
    Ingen store ændringer ud over Kristian Bak, der stopper. Kan Jess Thorup få holdet til at præstere stabilt, og kan han få Pione Sisto tilbage på højeste niveau? FCMs sæson kan også blive påvirket af, om Europa League igen skal koste mange point i den hjemlige turnering.

Brøndby – vurdering 3-8
    Næste sæsons måske største spørgsmålstegn. Og ikke en gang så meget fordi Agger og Durmisi begge stopper, og Brøndby dermed skal have et nyt forsvar spillet sammen. Meget mere på grund af deres nye tyske træner. Han vil stille spillet om til et nyt og meget krævende system, som nogle sikkert vil fange og befinde sig godt i med det samme, mens andre ikke vil. Jeg forudser derfor en svag sæsonstart for Brøndby – og et samlet resultat, der meget vil afhænge af, hvor længe det skal tage at spille systemet ind.

AaB – vurdering 5-9
    Et andet spørgsmålstegn: Vil vi se AaB som i efteråret, hvor de var guldkandidat – eller som i foråret, hvor ingenting fungerede for dem? Jeg tror mere på det sidste end det første. Allan Gaarde har allerede omtalt næste sæson som en tid, hvor AaB bygger noget nyt op, og til en start skal de have erstattet Kenneth Emil Petersen, Augo, Jönsson og Spalvis: Ligatopscoreren, den vigtigste forsvarer og to midtbanefolk, der heller ikke er hvem som helst. Næste sæson bliver ikke AaBs, og jeg er tilbøjelig til at tro, at de ikke klarer cuttet til mesterskabsspillet.

Randers FC – vurdering 4-8
    Tales op af både BT og afgående træner Colin Todd, men hvor meget har Randers at have det i? De mister Tverskov og Junker uden at have præsenteret forstærkninger endnu, og jeg synes stadig ikke, at Randers ligner et bud på medaljer.

OB – vurdering 3-8
    Endnu et spørgsmålstegn: Havde et meget svingende forår, hvor de på de bedste dage lignede en medaljekandidat og på de dårligste var meget langt fra. Men er langt i transferprocessen og har signet fornuftigt med fire etablerede ligaspillere i Kenneth Emil, Rasmus Jönsson, Jeppe Tverskov og Joao Pereira. Festersen og Anders K er på papiret en af ligaens bedste duoer fremme. Men meget har stået og faldet med Falk, og han er væk i næste sæson. Overvinder OB det tab, kan de komme langt frem.

Viborg FF – vurdering 7-10
    Har p.t. usikkerhed om syv spillere, og alene det gør Viborg svære at bedømme. God angrebsduo i Curth og Deble. For gode til at komme i nedrykningsfare, men næppe et bud til medaljeslutspillet.

FC Nordsjælland – vurdering 7-10
    Vil ifølge Kasper Hjulmand i medaljeslutspillet, men det er svært at se, at truppen har styrken til det. Truppen er ligaens yngste, og det koster på den korte bane.

AGF – vurdering 3-8
    Hvis alting – alting – går vores vej, kan vi godt få medalje, og jeg giver os til en start fifty-fifty for at nå medaljeslutspillet. Meget afhænger af, om vores mange uafgjorte kampe (givet at den trend ikke bliver ved) bliver vendt til flere vundne end tabte. Men vi er på rette vej, det er der slet ingen tvivl om. Vi præsterede godt mod de bedste i sidste sæson, vi var få minutter fra at blive det eneste hold, der ikke tabte til FCK i ligaen, vi tabte ingen kamp i foråret med mere end et mål, og kan vi vinde stabilt mod de svagere hold, ser det rigtig fint ud. Til en start bør nedrykning ikke blive et tema, og vi bør kunne se opad i tabellen fra første spillerunde.

Esbjerg fB – vurdering 11-14
    Intet tyder indtil videre på, at næste sæson bliver stort bedre i Esbjerg. De har begrænsede midler at gøre med, og signingen af Brent McGrath viser det vel meget godt: Mange mål i Fredericia, men han scorer ikke over 10 i den kommende sæson. Esbjerg bliver en del af nedrykningsræset.

Lyngby – vurdering 11-14
    Mister driftssikkerhed og rutine i Daniel Jensen og Dennis Sørensen, men bør have kvalitet til at blive i ligaen. Men de kommer til at kæmpe for det, hvormed menes, at de selvfølgelig ikke kommer med i medaljeslutspillet.

Silkeborg IF – vurdering 12-14
    Silkeborg var markant for svage, da de rykkede ud for kun godt et år siden? Er de alverdens meget bedre i dag? Peter Sørensens fokus på defensiv organisation kan godt hente vigtige point hjem, men truppen er endnu ikke væsentligt forstærket, og Silkeborg virker sammen med Esbjerg som bedste bud på den direkte nedrykker.

AC Horsens – vurdering 10-14
    Horsens kan godt blive svære for mange, ikke mindst på hjemmebane. Sluttede måske nok som kun nummer 3 i 1. division, men virker bedre rustet end SIF og redder sig nok, om end vi nok også med dem skal langt hen på sæsonen, før pladsen er sikret.

gffan17
    Bruger

Fedt med en god lang tråd der berør alle holdene!

Er egentlig enig i de fleste hold, tvivler dog på at SønderjyskE skulle være så sikre på en topplacering. Det er second season efter en kæmpe succes og med evt europæisk gruppespil kan de godt få problemer. Deres helt store styrke er at arbejde hårdere end modstanderen, men det kan godt blive svært med trætte Europa ben.

Brøndby har jeg meget svært ved at se hvordan de skulle ende uden for slutspillet. De har vel stadig ligaens 2-3 største budget med stor afstand ned til nr 4. Vil være en kæmpe fiasko hvis de misser slutspillet, selv med ny træner og koncept.

Er ikke meget for du nævner muligheden for medaljer til Aarhus. Selvfølgelig kan alt ske og hvis SønderjyskE kan på en god sæson, så kan vi vel også.
    Den helt store succes vi skal satse på er at komme i det pæne selskab efter 26 runder. Hvis det skal lade sig gøre skal stabilitet være vores “trademark”, krydret med 2-3 klasse transfere.

Meget optimistisk vurdering af AGF som ikke virker logisk ud fra den nuværende trup, men må bero på forventninger til tilgang i forsvar og især nogle målfarlige fløje.

Ret negativ vurdering af Viborg som desværre har været et niveau over AGF i den indeværende sæson.

Vurderet på slutningen af sæsonen så er jeg enig i vurderingen af Brøndby – det så godt nok skidt ud, så jeg mener, at top 6 langt fra er givet for dem.

Christiano
    Bruger

Spis lige brød til. Viborg har da på ingen måde været et niveau over os i den indeværende sæson. Nok var de bedst indbyrdes, men de sluttede alt andet lige kun 3 point foran os – vi lå tilmed til at overhale dem i sidste runde inden FCK satte slutspurten ind. Vi er som minimum på niveau med Fodvorterne. Og jeg tør godt lægge hovedet på blokken og sige vi ender over dem i næste sæson.

At det ligefrem skulle blive til medaljer er nok en kende for optimistisk…

Dichio
    Bruger

Svært at vurdere holdene inden transfervinduet er lukket, men pt vil jeg sige det ender sådan her og tror faktisk det bliver ekstremt tæt.

1 FCK 1-2 – klasser over
    2 FCM 1-3 – også en klasse over økonomisk
    3 BIF 2-6 – har luft i budgettet efter dyre folk stopper
    4 OB 3-8 – spillet godt sammen og solidt
    5 Sønderjyske 3-8 – Godt koncept og gode profiler offensivt kan måske overraske igen
    6 AaB 3-8 – står foran at bygge op påny
    7 FCN 5-10 -spændende talentmasse
    8 Randers 5-12 – god trup som dog er svækket lidt
    9 Viborg 5-12 – stærke profiler i Deble, Kamper og Curth holder dem lunt i rækken
    10 AGF 5-12 – med rette forstærkninger kan de ende som nr 5 eller 6
    11 Lyngby 8-14 – altid fint materiale, men i den tunge ende
    12 Esbjerg 8-14 – profilerne er væk og der skal bygges op helt fra bunden
    13 Silkeborg 8-14 – stærkt koncept,hvis de kan holde Peter Sørensen ud
    14 Horsens 8-14 – altid hård fight

gffan17
    Bruger

@dichio: Hvis vi ender på en 10. Plads så kan sæsonen ikke godkendes, syntes der er mange der er over pessimistiske. Slutningen af foråret, samt den hylde vi handler ind på for tiden (Duncan) (Backmann) (Jovanović) vidner for mig om at vi har en trup der bestemt ikke ser sig tilfreds med “bare at overleve”.

Dichio
    Bruger

Du har ret. Måske bare lidt farvet af mange sæsoners underpræstationer.

AGF burde med det mandskab og økonomi slutte ca. som nr 5, og mon ikke vi får indkøb der gør vi kan placere os der. Men der er jo ingen nye kommet til udover en målmand.

Egentlig vil jeg sige at der 3 lag:

Top 2: FCK og FCM lidt efter – og måske BIF pga lidt større lønbudget

Midten: Alle andre. Randers og AGF har pt dårlig bredde, men mon ikke de får handlet ind. FCN får efter Emre Mor millionerne nok også styrket truppen til at ligge lunt.

Bund/midt: Esbjerg, Viborg.

Bund: Oprykkerne

Styrkevurdering på baggrund af seneste form, klubbernes nuværende trupper og ikke mindst økonomi vurderer jeg som:

FCK 1.
    FCM 2. – 3.
    FCN 2. – 5.
    SønderjyskE 3. – 5.
    Randers FC 4. – 6.
    AaB 4. – 6.
    ——
    Viborg FF 5. – 8.
    Brøndby IF 6. – 10
    AGF 7. – 11.
    OB 8. – 12.
    EfB 10. – 14.
    Lyngby B 10. – 14.
    Horsens fS 12. – 14.
    SIF 12. – 14.

Jeg synes virkelig der skal markante indkøb til for at man kan forestille sig AGF i top 6. Der skal i hvert fald nogen til der kan score mål, så alt ikke drejer sig om Duncans form.

T-Knogle
      Bruger

Jeg er meget enig, jeg tror også FC Nordsjælland henter nogle markante forstærkninger efter slaget af Emre Mor, jeg tror dog ikke at AaB kommer i slutspil, ikke ud fra deres præstation i foråret ihvertfald. Jeg er også lidt usikker på Randers med ny træner og Keller i omklædningsrummet.

Så måske er der plads til os i top 6, hvis Duncan ikke bliver skadet vel at mærke, og med et par nye kanter med mindst 15 mål i støvlerne tilsammen. OB kan også godt komme med i den gode ende med de indkøb de har gjort indtil videre

Dichio
    Bruger

Præcis vi skal have to offensive spillere der stabilt laver 5-10 mål som kantspillere (plus Lange og især Elez forlænger – ellers skal der nye ind for dem) så er bredden sådan set også ok fin, fordi mange kan spillere flere pladser.

En ekstra forsvarspiller vil også lune fx Fenger eller Remmer eller en stærk venstreback.

Men først og fremmest angribere – så vi alt ikke afhænger af Duncan.

Det perfekte vil være to kanter, hvoraf den ene også kan spille midt-angriber, hvis Duncan er skadet.

Stephan og Elmer ser jeg mest som garderinger på kanten med mindre de bliver mindst lige så stærke som i foråret – men over en hel sæson og scorer mindst 5 mål. Elmar er dog også super til midtbanen.

zinn
    Bruger

Det helt overvældende problem for os i næste sæson er hvem der skal score målene. Duncan kan ikke holde sin form kørende, hvis han kunne ville han score mellem 30 og 40 mål næste år, men han kan vel være god for en 15-20 stykker med lidt medvind og hvis han holder sig skadesfri (der er flere kampe næste år og derfor vil topscorerne nok lave lidt ekstra kasser).

Til gengæld siger vi farvel til Aabech med 6 mål og Mate med 5 mål, ligesom vi næppe kan forvente at målmanden scorer igen. Altså mangler vi 12 mål, omend Duncans forventede ekstra kan dække enten Mate eller Aabech. Vores næstbedste målscorer bliver så Danny O med 6 kasser, tredjebedst er Stephan med 3, efterfulgt af Elez, AJA og Lange med 2 hver (og det er stadig en mulighed at både Lange og Elez smutter). Der er naturligvis også en lang række spillere med en enkelt kasse, men der er nok grænser for hvor mange ekstra vi kan forlange af dem.

Okay, forsvaret er stadig en bekymring hvis Elez smutter, men jeg ser det som langt værre at vi simpelthen ikke kan score nok. Der SKAL indkøbes 1-2 offensive midtbanespillere der kan smække bolde i kassen og de skal helst kaste 10+ mål af sig samlet set.

Hvor vi ender tør jeg ikke gætte på, men som vanligt kan det blive både fugl of fisk. Hvis vi beholder Elez, får et par gode midtbanespillere og ikke fjoller for meget rundt kan vi da godt komme med i det sjove slutspil. Omvendt kan vi miste Elez og ende med en tandløs offensiv når Duncan mangler, og så er der nok tale om den faste 10. plads igen.

Dichio
    Bruger

Enig, men tror nu godt Elmar og Danny som de to 8’ere kan lave i alt ca.12 mål på en sæson. Elmar scorede pænt i foråret, hvis pokalkampene med AaB tælles med.

Duncan: 15
    To nye kanter: 15
    Danny og Elmar: 12
    42

Plus lidt mål fra de øvrige. Lange plejer at lave ca. 4 stk selvom han er indskifter, 2 fra SP og ca. 5 fra fra de øvrige så er vi på 53 mål det plejer at give en topplacering.

gffan17
    Bruger

Syntes godt nok det er en sjov måde mange af jer vurdere vores hold på. Man kan da ikke vurdere hvor mange mål de forskellige spillere score, også få vores slutplacering ud fra det? Men hey “what ever floats your boat” ikk 🙂

zinn
      Bruger

@gffan17:
      Det er da den eneste parameter der overhovedet tæller når det gælder om at vinde fodboldkampe, da det er enormt svært at få 3 point ud af 0-0. Vores forsvar er generelt ikke et problem, for trækker man JJs helt utroligt mange selvmål fra ville vi vel have 10 point mere.

Problemet i AGF har altid været at vi ikke scorer nok. I en gennemsnitskamp lukker man altså 1+ mål ind, og selv FCK har lukket 28 ind i 33 kampe som de suverænt bedste, så det er ikke til debat at man må forvente et mål imod. Det betyder så at man skal score 2 for at vinde sine kampe og det plejer da også at være omkring de 60 et top-4 hold får scoret over en sæson. FCK har 62, Sønderjyske 56, FCM 57 og AaB 56 (som godt nok blev nummer 5, men det var jo netop fordi de ikke knaldede de 3-4 kasser ind mod os som de burde og sikkert havde gjort i efteråret).

Var det ikke for Duncans superforår, så havde vi ligget og rodet under Esbjerg og han er ene mand skyld i at vi har spillet os op. Men hvis vi skal ende i det skide slutspil om medaljer, så er det ikke nok at have Duncan når de andre måscorere forsvinder. Der skal en ny mand med Aabech målscore ind, gerne to, og så kan man se på defensiven bagefter. AaB har f.eks. længe levet forholdsvist højt på at praktisere en spillestil hvor man skal score flere end de andre (altså ikke mange clean sheets) og så går det nok. Helt så ensidigt skal vi ikke spille, for det gik jo helt galt for dem i foråret, men det er generelt bare ikke godt nok at score 40-45 kasser på en sæson hvis man vil i toppen af ligaen.

gffan17
        Bruger

@zinn:
        Selvfølgelig skal man score mål for at vinde fodboldkampe, men det er lidt forsimplet bare at tælle antal forventede mål for hver spiller, også regne placeringen ud fra det.
        DAP er kåret til årets spiller, men har som midtbanespiller scoret hvad 0-1 mål? Derfor er han jo stadig en værdifuld spiller.

Vores offensiv og evne til at score har da bestemt heller ikke været vores svage punkt de sidste 10 rædselsfulde år.
        Vores svage punkt har altid været defensiven, dødbolde og lavt bundniveau.
        Fun fact! Havde man talt mål scoret istedet for point, var vi aldrig nogensinde rykket ned!
        Vi scorede 7 mål mere i år end FCK gjorde sidste år da de vandt sølv!

Personligt ser jeg da også helst vi henter nogen der kan bombe os op i tabellen. Men under Glen er det holdet som er i fokus og ikke individualisterne, derfor er det langt mere interessant at høre hvilke spiltyper vi skal have og hvordan vi som hold score mål og ikke hvem der skal score.
        Tror meget mere på succes hvis vi henter kanter der forstår at arbejde for holdet, men måske kun score 3-4 mål istedet for kanter der score 7-8 mål, men ikke løber tilbage.

Dichio
    Bruger

Synes da det er ret vigtigt for hvor mange mål vi lukker ind eller scorer? Spillet gør det ikke alene…

Nu er jeg klart mest tilhænger af en Wieghorst-stilen tilsat noget Erik Rasmussen, men flot spil gør det ikke alene for så havde vi havde vi været tophold under Wieghorst.

Kan vi beholde de spillere vi har inkl. Elez er jeg ret fortrøstningsfuld mht spillet, herunder duelspil og forsvarsevner. Selvom det ville pynte med fx Mads Fenger, Remmer og eller en endnu stærkere venstreback.

Men vores mest sårbare punkt er at vores 8’ere (Danny undtaget) og kanter ikke laver nok mål, selvom Elmar og Stephan P gør det fint, men enten skal de score lidt mere ellers ser jer dem som breddespillere. Samme med Jens J og DAP hvis de vil spillere 8’er. Ellers må de være 6’er eller et talent og 12-16 i truppen.

Dichio
    Bruger

Både DAP og JJ er fantastiske som 6’er, og kan også blive det som 8’er, hvis de formår at lave mål.

Enig i at kanterne skal kunne arbejde begge veje. Det er en balancegang.Også enig at et tophold ofte har et stærkt forsvar. Og at man skal fungere godt som hold.

Som 6’er er JJ arkitekt bag lige så mange store chancer til modstanderne som deres bedste offensive midtbanespiller….

Jastrau
    Bruger

Tophold (top 3): Disse tre hold vil skabe afstand til forfølgerne.

1 FCK (1-2)
    2 FCM (1-3)
    3 BIF (2-4)

Midterhold (4-9): Disse seks hold vil kæmpe om de sidste pladser i slutspillet. Deres styrkeforhold er nogenlunde ens.

4 AaB (3-5)
    5 OB (4-6)
    6 AGF (5-7)
    7 Sønderjyske (6-8)
    8 Randers (7-9)
    9 FCN (8-10)

Bunden (10-14): Disse fem hold vil få svært ved at gøre sig gældende.

10 Lyngby (9-11)
    11 Esbjerg (10-12)
    12 Viborg (11-13)
    13 Silkeborg (12-14)
    14 Horsens (13-14)

Thomas K
    Bruger

Jeg synes det er ret svært så tidligt i transfervinduet, men prøver alligevel.

Toppen

FCK & FCM
    (Faktisk ikke rigtig konkurrence om det FCK er bedst, og FCM klart nummer to specielt nu hvor SønderjyskE skal spille i tre turneringer).

Toppen af midten

Brøndby, AaB, OB & SønderjyskE.
    (Jeg har ikke helt den store fidus til Brøndby, da de skal spille en ny akse sammen, OB derimod kunne godt blive en rigtig god oplevelse).

Bunden af midten

Randers, FCN, Viborg og AGF.
    (Viborg har et stærkt koncept, Randers skal have en ny træner og FCN skal spille et meget nyt hold helt sammen. AGF rykker sig, men endnu ikke helt nok til top 6).

Bunden

Esbjerg, Lyngby, Silkeborg og Horsens.

zcml
    Bruger

Nu, hvor vi er kommet nogle runder ind i den nye sæson vil jeg komme med mit bud på, hvordan, i hvert fald, grundspillet ender:

1. pladsen: FCK – Efter et par svingende sæsoner har de sat sig på det igen. Og skulle undre mig meget, hvis de ikke vinder grundspillet, og senere mesterskabet.

2: FCM – De er kommet lidt svingende i gang, men tror i sidste ende de tager sølvet.

3-4: AaB & Brøndby – Zorniger har fået en god start i Brøndby, og holdet ligner lige nu den største trussel mod FCK, men tror ikke helt på at de kan holde ved. Og kan sagtens se at AaB tager bronzen foran dem.

5-6: Nu begynder det at blive lidt svære, men jeg tror OB får sneget sig op, og går i mesterskabsspillet sammen med Randers. Tror dog også at de må nøjes med hhv. 6. og 5. pladsen.

7-10: AGF, SønderjyskE, Lyngby, og FCN – AGF har målsætning om at nå mesterskabsspillet i denne sæson, men vi må også konstatere at der stadig er for store mangler. Og tror ikke på mere end maks. 7. pladsen, der i sidste ende kan gove en EL-plads.
    SønderjyskE har fået en katastrofal start i ligaen, men mon ikke de kommer igang når de ikke længere skal koncentrere sig om europæiske kampe.
    Lyngby er kommet godt igang, og virker som et spændende hold. Kan de holde gennem hele sæsonen? Måske ikke, men tror ikke de for alvor kommer i fare for at rykke ned igen.
    FCN har jeg måske været lidt gavmild overfor, men bør kunne ende bedre end de 4 nederste.

11-14: Horsens, Viborg, Esbjerg og Silkeborg – Overraskende god start af Horsens. Og de har da også en ok. start-11’er, og med Finnbogason tilbage ser offensiven udemærket ud. Manglende bredde kommer dog til at koste!
    Viborg virker ikke lige så stærke som i forrige sæson. Kan ende i top-10 på bekostning af FCN, men også i Superliga-kvalen.
    Esbjerg redet sig i forrige sæson fordi kun ét hold rykkede ned. Denne gang skal de redde sig ved at være bedre end nr. 2 eller 3 i 1. Div.
    Silkeborg var ikke gode nok sidst de var oppe. Og det er de stadig ikke. På positivsiden skulle de bruge en kamp færre end forrige gang med at komme på måltavlen, men de ryger direkte ned igen!

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.