fbpx

Må man sige "neger"?

Forside Fora Off-Topic Må man sige "neger"?

Viser 19 svartråde
  • Forfatter
      whopel
      Bruger

Værsgo.
      Hermed oprettet et isoleret forum, hvor vi i ro og mag – uden forstyrrelser – kan diskurere dette vigtige emne.

JarlSmart
      Bruger

Syntes det er barnligt at stå fast på sin ret til at bruge et ord, når så mange farvede personer bliver såret af det. Jeg er stoppet med at bruge ordet, og det har på ingen måde forringet min livskvalitet 🙂

Anonym

Jeg er helt enig Jarl, de fleste ved godt at hvis man bruger ordet er det i større eller mindre grad nedsættende. Så der er ikke nogen grund til det.

lasse
      Bruger

Jeg er enig i, at det er et ord, der her en meget problematisk oprindelse og fortid, og at det dermed nemt kan opfattes som nedladende overfor folk med mørk hud. Det er specielt noget jeg er blevet opmærksom på siden jeg flyttede til USA for ti år siden. Herover er der en del fokus på at bruge et politisk korrekt sprog omkring de etniske grupperinger, specielt folk med afrikanske rødder. Black eller African American er den accepterede sprogbrug. Man hører aldrig ordet Negro brugt (ud over når man hører gamle klip af MLKs taler) og det vil helt sikkert blive opfattet som racistisk, hvis man brugte det idag.

Men jeg slog så “neger” op i wikipedia, og det er åbenbart ikke så entydigt på danske. Her skrives “Ordet opfattes i dag af nogle som nedsættende mens andre mener, at det er en neutral betegnelse.Nogle sprogbrugere foretrækker ord som sort eller farvet, men heller ingen af disse ord er ukontroversielle.”

Der refereres også til nutidig domspraksis angående brugen af ordet neger, og det konkluderes, at ordet “neger” ikke anses for fornærmeligt i sig selv, men kun når udtrykket er brugt i en nedladende sammenhæng som for eksempel “negersvin”.

Desuden står der:”Forbrugerombudsmanden har i 2000 afgjort at brugen af ordet “neger” i en reklame ikke var nedsættende eller krænkende. Begrundelsen var at “ordet “neger” har været almindeligt anvendt i mange år som den naturlige og neutrale betegnelse for et sort menneske.”

Så selv om jeg er enig i, at det er et ord, der ikke hører til i det moderne sprog – og at det i sig selv er grund nok, at folk med afrikanske rødder ikke bryder sig om udtrykket – er det åbenbart ikke så klokkeklart.

lurifax
      Bruger

Det handler jo ikke om, hvorvidt det er forbudt ved lov. Det handler om, at det er dårlig stil.

Jeg er opvokset i en tid, hvor det at sige “neger” var helt normalt, og det blev betragtet som et neutralt ord. Og jeg er flere gange, for blot få år siden, kommet for skade at bruge det i almindelig konversation. Det betyder dog ikke, at jeg insisterer på min ret til fortsat at overskride konventioner for gængs god opførsel, så jeg har – 7-9-13 – fralagt mig brugen af ordet “neger” i almindelig samtale.

Det bør alle naturligvis gøre, hvis ikke man stædigt insisterer på retten til at ringeagte folk groft (medmindre dette er målet…).

Masada
      Bruger

altså som @lasse skriver/refererer INGEN problem i at bruge ordet neger, så længe det bliver brugt i den rette sammenhæng/ikke nedladende/racistisk.

@lurifax hvorfor insisterer du på at brugen af betegnelsen neger er at ringeagte en sort/mørk person ?? er det politisk korrekthed eller ……… ??

JarlSmart
      Bruger

Som Lurifax skriver er jura ikke så vigtigt i denne sammenhæng. Det handler om folks følelser. Og det er uomtvisteligt, at rigtig mange mennesker bliver kede af at høre det ord. I øvrigt mener jeg ikke, at politisk korrekthed er negativt, så længe det ikke er overdrevet.

Masada
      Bruger

@JarlSmart kan du så sige mig hvem der skal være “dommer” over hvor den politiske korrekthed`s grænse går??

lurifax
      Bruger

@Masada, det ER at ringeagte. Fordi det opfattes som sådan. Hvis du bruger en betegnelse om nogen, og du ved, at de opfatter denne som ringeagtende, så ringeagter du dem ved at bruge betegnelsen, medmindre din brug af betegnelsen sker i en etymologisk sammenhæng.

Principielt er fortsat insisteren på at bruge betegnelsen “neger” ikke anderledes end at insistere på, at svastika ikke er et nazi-symbol og derefter få tatoveret et sådant på røven, bare lige for at provokere og dernæst påpege, at svastika “jo ikke oprindelig var nazistisk”.

Gab.

lasse
      Bruger

@lurifax: Det er et pisse godt eksempel. Home run! Tak for det.

Anonym

Masada, han skriver at det ikke er et juridisk problem. Men som han starter med at skrive er det et problematisk ord der kan opfattes nedladende. Altså du kan ikke blive dømt for at bruge det men det er bare dårlig stil. Selvom det ikke ligger implicit i ordets betydning er ordet knyttet til afrikanernes historie som først slaver og siden marginaliserede i apartheidstyret og lignende rundt om i verden. Det er en tid hvor man betragtede dem som 2.rangs mennesker Og bl.a derfor har det været et ord afro amerikanere har ønsket at distancere sig fra. Hvis de ikke selv vil kaldes det er det ikke i orden at gøre det. I hvert fald ikke hvis man ønsker at behandle hinanden med respekt uanset hudfarve.

Masada
      Bruger

@lurifax tjaa det er jo din udlægning af det !!!

Du virker jo som en person som VIL have ret, ikke mindst til at bestemme hvad man kan mene/sige iflg. den politisk korrekthed.

Principielt er din fortsat insisteren på at ordet “neger” er racistisk jo svarende til at du rendte rundt i sort tøj og smadrede alle der ikke var enige med dig/jer. http://www.urbandictionary.com/define.php?term=antifa

gab

Masada
      Bruger

@forzagf Du rammer præcist det jeg mener BULLSEYE (tak)

lurifax
      Bruger

@Masada, jeg vil da gerne have ret. Hvem vil ikke; det er vel grunden til, at vi argumenterer: Vi ønsker at overbevise folk om en anden sandhed.

Jeg opfatter ikke som sådan brugen af ordet “neger” som racistisk. Jeg tror ikke, at man er racist, hvis man bruger ordet. Nødvendigvis.

Jeg opfatter dog helt klart folk som fjolser, hvis de insisterer på deres ret til at sige “neger”.

Ikke at “fjols” skal opfattes som nedladende…

Masada
      Bruger

“Ikke at “fjols” skal opfattes som nedladende…” såsåså og her er vi tilbage ved http://www.urbandictionary.com/define.php?term=antifa

“Jeg opfatter ikke som sådan brugen af ordet “neger” som racistisk. Jeg tror ikke, at man er racist, hvis man bruger ordet. Nødvendigvis.” ikke racistisk OKAY men du mere eller mindre sammenligner mig med en nazist/sympatisør ??

“Jeg opfatter dog helt klart folk som fjolser, hvis de insisterer på deres ret til at sige “neger”. ” det gør jeg heller ikke men jeg insisterer på at det ikke er racistisk !!

lasse
      Bruger

@Masada: Jeg synes nu heller ikke jeg kan se ret mange kommentarer, der påstår at det er racistisk at bruge ordet neger. Vi siger, det er upassende og nedladende, fordi det kommer med en problematisk, historisk baggage. Og da der er andre ord/udtryk, som ikke kommer med tilsvarende problematiske baggage, burde vi alle overveje at ændre vores sprogbrug. Man er jo ikke svag bare fordi man indretter sig og tager hensyn til andre folk.

Det er problematisk at bruge ordet neger i skreven tekst, fordi det på en underlig måde på dansk er betoning og kontekst der er afgørende, og da man ikke kan høre betoningen, og da kontekst for fremmede overvejende er negativ i disse tider, så vil det som regel blive læst og tolket som nedsættende.

For at eksemplificere, så hvis der går en neger på gågaden i Aarhus, og en anden fodgænger siger til en ved siden af (f.eks. konen), “se den neger der”, så kan nr.1 godt tolkes neutralt, men nr.2 vil blive opfattet negativt.

Der er da ikke noget nedladende ved ordet neger heller ikke i USA!
      Hvis derimod siger nigger derovre så er den helt gal, hvilket jo også er helt skævt da mange sorte amerikanere bruger ordet til hudløshed dem selv i mellem.

lurifax
      Bruger

@AGFer I Frederecia, jo, der er noget nedladende ved ordet “neger”. Det er jo simpelthen et faktum, om ikke andet, så fordi det kan konstateres, at det af ganske mange opfattes som nedladende. At du så ikke mener, der BURDE være noget nedladende i det, er en anden sag. Der er også folk, der agiterer for, at hagekorset ikke bør opfattes som et nazistisk symbol, fordi det oprindelig ikke var det, og af samme grund insisterer på deres ret til at bruge det. Princippet er egentlig det samme: man mener at vide, hvordan folk bør opfatte et givent ord/tegn og insisterer på at bruge det i den betydning, man selv tillægger det.

Det er i bedste fald usmidig, ikke optimal kommunikation – i værste fald dumt eller usympatisk.

jan_F
      Bruger

Hvis du bruger ordet “negro” i USA så opfattes det negativt … “Nigger” er ganske rigtigt langt værre, men “negro” er negativt.

Mht. “Neger” så er det ganske simpelt … Det opfattes af dem som ordet bruges om som negativt og vi ved det godt. Hvis du insisterer på at bruge betegnelsen velvidende, at det opfattes negativt, så er det jo dit valg … Men du kan ikke bestemme, at det ikke er stødende, for det er det.

For mig at er det ganske simpelt … Man kalder ikke folk for neger … Altså medmindre du vil fornærme dem.

Viser 19 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.