fbpx

Er Glen fyringstruet!

Forside Fora AGF Er Glen fyringstruet!

Viser 15 svartråde
  • Forfatter
      zcml
      Bruger

Nu starter jeg ikke dette indlæg fordi jeg ønsker endnu endnu en trænerfyring!
      Faktisk er jeg ret træt af dem, og de har jo heller ikke hjulpet en tøddel.
      Desværre har jeg bare mistet troen på Glen, og hans arbejde i klubben!

Ja, vi har godt nok haft store udskiftninger i truppen i hans tid, og bl.a. har vi de 2 seneste kampe startet med alle 5 nytilkomne spillere, så self. vil der være udfald. Især når flere af dem først skal ha’ fundet deres kampform, samtidig med de finder sig til rette på holdet.
      Men nu har Glen været her i over 1½ sæson, og jeg synes stort set kun der har været udfald!
      Hver gang holdet ser ud til at ha’ taget et skridt frem, går det hurtigt ét (eller 2) tilbage igen. Og jeg kan ikke se nogen positiv udvikling.
      Holdet har under Glen haft 2 gode perioder, begge i slutningen af de 2 foregående sæsoner. Den første kulminerede med en Pokal-finale, der reddede en ellers skidt sæson (dog den første efter vi igen var rykket op). Og overskyggede, at Glen fik en skidt start i klubben, med kun 6 point i de første 10 ligakampe. Og først i 11 forsøg fik en sejr!
      Det momentum man havde fået blev dog tilsyneladende ødelagt af en stor udskiftning i truppen, men i stedet for at det nye hold blev spillet sammen over den nye sæson, så det ud til at det faldt mere og mere fra hindanden efterhånden som tiden gik.
      Først da holdet havde “kniven på struben”, og skulle kæmpe for at redde sig, blev der ændret på nogle ting. Og det virkede!
      I stedet for at bygge videre på det grundlag, der så ud til at fungere, lader det til at Glen igen er vendt tilbage til sit udgangspunkt. Og det virker stadig ikke!

Spillerne ser, især defensivt ikke ud til at kende deres relationer og aftaler. Og igen i går kom vi til at se dumme ud ved det første mål; Stage slipper sin mand for at dække ved modsatte stolpe, hvilket dog godt kunne ligne en aftale, men en, der kom til at se dum ud, da spilleren han dækkede nu kunne screene for Jovanovic, der ikke formåede at fravriste sig han (samtidig kom Guira også til at dække målscoreren op med ryggen til bolden, så han ikke kunne se, hvor den landede).

Igen; self. skal nye spillere lige lære deres nye medspillere at kende etc., og måske er holdet bare ikke bedre, men det falder tilbage på trænere, at han tilsyneladende ikke formår tydeligt at forklare spillerne deres roller på holdet. For mange af de fejl, der har kostet mål ligner ikke så meget manglende indbyrdes forståelse, men mere at hver enkelt spiller ikke ved, hvordan de skal agere i en given situation.

Og, hvad angår Glen og hans filosofier, så skal han self. ikke gå for meget på kompromis med dem, men man kan så spørge om han er den rette, når det han vil med holdet ikke ser ud til at virke?

I hvert fald er jeg træt af at høre om hans processer, der ikke flytter sig. Og tror også at tilliden fra ledelsens side begynder at være brugt op.
      Nu har Glen mere eller mindre fået det hold han ønsker. Self. mangler der stadig noget på enkelte pladser, og generelt kan det blive bedre, men han har fået sammensat en trup så han kan spille som han ønsker.
      Nu skal han så vise at holdet også kan rykke sig. Og sker det ikke, så har jeg svært ved at se at han er her til næste sæson.

Jeg siger ikke at vi skal i top-6 (hvilket jeg heller ikke tror vi kommer), men ender vi i endnu et nedrykningsdrama som i forrige sæson, så tror jeg man vil kigge efter en ny træner.
      Som jeg husker det har Glen kontrakudløb til næste vinter, så det kan godt være at man i givet fald vil vente det sidste halve års tid, for at slippe for endnu en fyring, men omvendt virker det ikke logisk at beholde en træner man har mistet tiltroen til.

Alt dette er self. spekulation fra min side, men min fornemmelse siger mig, at Glen ikke er træner i klubben til næste sæson!
      Hvad er jeres mening?

jj
      Bruger

Glen taler heldigvis ikke mere om processer. Men jeg tror at han holder sæsonen ud, hvis ikke det ser helt galt ud. Med den nye struktur kan man redde sig til sidst. Jeg tror det er for dyrt og skaber for meget slingrekurs, at skifte træneren før til næste sommer. Hvor en ny så kan overtage, når der kun er 1/2 tilbage af Glen kontrakt. Hvis det lykkedes Glen at få det hele på ret køl igen, så bliver han sikkert forlænget til jul.

zcml
        Bruger

@ jj

Glen Nævner ikke processor mere, men det er vel i bund og grund stadig det han snakker om. Og ja, holdet er stadig under udvikling (naturligt, når der konstant er store udskiftninger), og vil stadig være det lang tid fremover.
        Eller det vil sige: Jeg synes faktisk ikke holdet udvikler sig. Og det er der jeg ser problemet!
        Trods at vi igen nu har flere nye spillere, der skal spilles ind, så må man gerne kunne se at holdet flytter sig, men dem der har være i klubben et stykke tid nu virker ikke mærkbart bedre end da de kom til klubben. Og de nye spillere, der er kommet til som alle, eller de fleste, var enige om var klare forstærkninger, har også været langt under middel.

Hvad angår ledelsen mulige syn på/holdning til Glen og hans resultater er jeg enig med dig!
        Man går self. efter top-6, men tror de kan leve med at det skulle glippe.
        Hvis vi derimod ender med at skulle ud og spille nedryknings-playoff igen, så tror jeg han er færdig, uanset resultatet af disse!

Ps.: Hvis man i øvrigt går ind på superstats.dk, og ser på samlet stilling for forrige sæson, så endte vi pointmæssigt på 8. pladsen (dog kunne Silkeborg teoretisk ha’ fået flere point, hvis de havde spillet lige så mange kampe).
        Det kan vi self. ikke bruge til så meget, når vi alligevel skulle ud i nedryknings-playoff’en, og derfor reelt kun blev den bedste af de 4 nederste.
        Det siger dog lidt om, hvor godt vi fik sluttet, men også at det var for sent vi kom igang. Og at Glen nok skulle ha’ forsøgt at holde fast i det momentum man havde opnået, i stedet for at starte helt forfra igen!

jj
      Bruger

Og jeg tror og mener, at en 7-8 plads er nok til at være et tilfredsstillende resultat i denne sæson. Mens nedrykningsplayoff kampe vil være uacceptabelt.

Norden
      Bruger

Mit største irritationsmoment ved Glen er at han stædigt holder fast i 4-1-4-1, der giver en række problemer.

1. Duncan kommer til at være meget alene og nedfaldet fra hans dueller samles ikke op af AGF’ere i modsætning til da vi spillede 4-4-2
      2. Vores 6er i Guira render rundt som høne uden hoved og der er slet ingen aftaler om hvem der dækker rummet foran forsvaret. Det bliver alt for let at spille ind under vores kanter hvor Guira så kommer til at skulle dække et alt for stort areal. Enten skal back skubbe mere aggresivt op og lukke det hul, eller også skal kanterne være anderledes indstillet rent defensivt.
      3. Det høje pres kræver hurtige og stærke midterforsvarere. Det havde Glen i særdeleshed i FCM, men det har han ikke i AGF og derfor bliver vi udstillet.

Nu havde vi lige i foråret fundet lidt der fungerede. Det gav endda en sejr hjemme mod Hobro. Efterfølgende tager vi til Silkeborg, spiler 4-1-4-1 og lukker med det samme et mål ind som følge af det jeg har beskrevet i punkt 2 ovenfor.

Stauning
      Bruger

Efter kampen i går er jeg begyndt at miste troen på GR. Han greb kampen forkert an og endnu engang koster det dyrt. Der skal bedre forberedelser til meget snart. Med den trup vi har skal vi ligge maks 3 point fra 6. pladsen (og helst noget bedre da) ved vinterpausen ellers ind med mere taktisk robuste trænere inden Januar 2018!

chilli
      Bruger

Jeg tror også, at ledelsen vil strække sig langt for at få GR til at lykkes. Hvis det ikke går, og de må fyre ham vil mange igen pege på ledelsen, at de igen igen har svigtet.

Men enig i, at GR tager nogle udefra set mærkelige valg mht. spillere og taktik.

Da jeg også har en flaske god rom på højkant med en SIF fan, som efter ACH kampen mente, at GR er væk inden kamp 10. Håber jeg naturligvis, at han i hvert fald holder til kamp 10. :O)

ulricht
      Bruger

Ja, han er fyringstruet. Når GF’s direktør giver udtryk for, at der er brugt mange penge på truppen og når Glen selv siger, at det er den bedste AGF trup, han har haft, – og når der fortsat er en klart defineret målsætning om top 6, som man ikke er i nærheden af at nå, så ja. De har skubbet sig selv op i et hjørne, og jeg tror ikke på, at Jacob Nielsen er ok med at sige en ting, mens realiteterne fortsat peger på noget helt andet.

Jeg er helt enig i, at Glens system ikke virker. Det gør vores taktik for ensformig og let at spille imod.

Men der er også andre problemer med Glen.

#Samspillet med sportschefen.. Hvor mange 6’ere har vi efterhånden? DAP, Guira, Sverrisson, Stage, Hvidt..? Det er mange til en plads. Og reelt synes jeg, det er den rette plads for Spelmann. Han har intet at gøre som chanceskaber og kreatør. Han kan ikke sætte en mand af og er utroligt uskarp i nærheden af målet. Så han burde ingenlunde bruges så meget på kanten og offensivt, som det sker. Slet ikke. Men det er i mangel af bedre. Fordi vi har jo kun Amini og måske ! nu Sana, der reelt kan spille 8’er på superliganiveau. Vi har ingen kreativitet på det hold. Det er helt forkert skruet sammen.

#Brug af talenterne.. Hvor er Hvidt, Hausner, Gribenco, Zacho og Kaastrup? I al elendigheden igennem de sidste halvandet år ville det have været et lyspunkt, hvis vi havde brugt kræfterne på at opelske egne talenter og give dem tid og plads. Men nej. Sana og Guira er seneste indkøb til pladser, hvor de unge burde kunne bruges, så de kunne vokse i rollen, blive gode og måske omsider for en gangs skyld være et AGF talent, der blev til noget. Glen bruger ikke talenterne som FCN, OB, AAB, Silkeborg og andre gør det. Slet ikke. Det er en alvorlig mangel.

Når vi skal have ny træner næste gang, håber jeg, det bliver en udlænding a la BIF’s nye tysker. Giv os en hardcore tysker, englænder eller måske italiener, der spiller internationalt kynisk. Ikke en Johnny Mølby, Lars Olsen eller lignende. Nu er tålmodigheden brugt op

zcml
        Bruger

@ ulricht

Sverrisson og Stage er ikke 6’ere!
        Stage har en enkelt gang, eller 2 spillet positionen, og kan nok formes til den plads, men umiddelbart er han 8’er, der også kan bruges på kanten (alt efter spilsystem). Lige nu er der dog en mulighed for at hans fremtid er på backen, hvor han også har vist potentiale.

Og hvad angår Sverrisson, så irriterer det mig lidt, at man tilsyneladende har hentet en spiller til en plads han ikke passer til.
        Hvad jeg har kunnet forstå har han aldrig rigtigt været 6’er tidligere, højst som en sekundær position, og det var heller ikke som sådan at han havde succes i Viking.
        Alligevel henter man ham som afløser for Jønsson, hvorefter det tydeligt viser sig, at han langtfra er optimal på den position. Det vidner altså om rigtigt dårligt scouting af den tidligere sportschef.
        Til gengæld synes jeg han flere gange har vist sit potentiale som 8’er, men pt. er han ikke blandt de foretrukne til den position.

Hvad jeg vil frem til er; det du søger, og som vi mangler, er flere kreative 8’ere (for 8’ere som så har vi rigeligt af), eller en decideret 10’er.
        Nu spiller Glen som udgangspunkt ikke med 10’ere, men en spiller som Sana kunne umiddelbart være et godt bud som sådan, ud over til kanten. Problemet på begge positioner er at han ikke er målfarlig nok!

Norden
      Bruger

Nu er vores talenter meget meget unge endnu…. Så det kan ikke helt sammenlignes med andre hold tænker jeg. Men jeg er enig i, at vi skal blive bedre til at bringe talenterne i spil.

Di Stefano
      Bruger

Nej, han er ikke fyringstruet nu, men det kan han være efter to dårlige resultater mod OB og BIF.

Når man ser en kamp og tænker, at det er træls man ikke lige den dag har sat 5 andre i startopstillingen end dem der spiller, så bruger man det som regel ikke som kritik af træneren. det er jo bagklogskab. Når man for 10. gang ser en kamp og tænker det samme, så slår det pludselig en, at det sandsynligvis alligevel nok er fordi træneren er uduelig.

Ingen tvivl om, at træneren burde have været fyret for lang tid siden. Helt tilbage i efteråret 2016 var det oplagt, at det var den eneste vej ud af den enorme spillemæssige krise holdet har lidt under, især i forhold til at skabe noget der bare ligner almindeligt angrebsspil som det praktiseres af de andre hold i divisionerne.

Frejensvang
      Bruger

Har aldrig set et lys i GR og hvordan han bar sig an med at blive DM er mig en gåde. Blind høne finder også korn, må være forklaringen.
      1) Vi stiller gang på gang op med 4141 opstillingen og losser bolde op til Dunken … for det første er det hamrende ueffektivt, da modstanderne for meget lang tid siden fandt ud af, at man da bare sætter to habile forsvarere på Duncan. Desuden er det så gabende, dræbende kedeligt at se på, at selv Drillo må kede sig.
      2) Spillerne er ikke klar til kampen … ok, én gang er måske det der sker, men at høre den nu for 4-5 gang inden for mindre end et halvt år er simpelthen UTILGIVELIGT! Hvis Tøffe var i det omklædningsrum, så ville jeg ikke være i tvivl om at alle var klar.
      3) Modstanderen er ikke scout’et ordentligt Horsens med 8 spillere over 190cm er ret gode i standardssituationer og hovedspil – biiiiig surprise … hvilket man finder ud af midt i 1. halvleg og skifter to spillere ud. Fadæse!
      5) Mod Sønderjyske blev vi “slået med egne midler” … hvad det så end betyder?! Jamen, hvis det er så nemt for modstanderne at ændre koncept fra kamp til kamp, hvorfor holder vi så fast i det samme ineffektiv system gang på gang på gang?
      6) Der er ikke nogen kreativitet eller hjerne på holdet. Duncan er målfarlig, men der er ikke nogen, der formår at spille ham fri. At Spelman er 2. angriber giver lige så meget mening som at se en Ferguson traktor i Monaco Grand Prix
      7) udover at man ønsker stabilitet og kontinuitet, hvad er det så GR har bidraget med i forhold til tidligere trænere?

Find en anden træner i en fart …

Steen6372
      Bruger

Hvis ledelsen når frem til at en fyring bliver nødvendig, så håber jeg at de denne gang giver sig tid nogle dage til at kigge indad.

Jeg tror stadig at det er klubbens selvforståelse den er gal med. På trods af at vi lå i 1. division for et par sæsoner siden og at vi de sidste 20 år har fået baghjul af en række hold, så er selvforståelsen stadig, at AGF ikke bare kan tillade sig at være et defensivt hold som lever på de andres fejl. Vi SKAL være et boldbesiddende hold, som gerne spiller flotte kampe for vores publikum, hvor vi nedspiller vores modstandere. Det er bare ikke den letteste tilgang, når man skal bygge noget nyt op. Det er meget lettere (og billigere) at samle et hold af spillere, som skal kunne ødelægge modstandernes spil. Vi har set hold som Sønderjyske (især før i tiden), Lyngby, Viborg, Horsens og Silkeborg komme rigtig langt med defensivt kontraspil og meget få midler.

Der er nok bare ikke så mange i Århus, i og udenfor klubben, der er villige til at acceptere et “gråt” AGF-hold. Så derfor vælger man i stedet en mand som Wieghorst, der kan bringe tiki-taka til byen – og da det ikke virker vælger man at hente Glen og bede ham om at lave en kopi af sit FCM-hold. Det er altså en vanvittig svær øvelse.

Skal Glen fyres, så må man også komme med en alternativ plan, som er mere realistisk at føre ud i livet.

ulricht
      Bruger

@zcml.. Om Stage er en 6’er eller 8’er.. Hmm. Han har efter min mening sine styrker i sit løbearbejde og sin ihærdighed (ligesom Spelmann). Stage har efter min mening ikke nok flair til at være kreativ kraft på et superligahold. Ligeså er jeg i tvivl, om han som kant ville kunne sætte folk af. Han er en slags alt muligmand til midtbane og forsvar. Men jeg er glad for ham som suppleant og backup. Han har hjerte og kvalitet med i meget. Så lad os endelig beholde ham. Men hans spidskompetencer er ikke helt i top umiddelbart.

Jeg synes i det hele taget, at vi har mange, der er gode til at arbejde hårdt, men som ikke kan afgøre en kamp med flair og det ekstraordinære. Det er jo en stor del af problemet. Heri er vi enige.

@steen6372
      … Jeg er ikke enig med dig i, at vi skal skabe et “gråt hold,” der først og fremmest kan ødelægge de andres spil og benytte omstillinger. Det er ikke vores DNA, og det er ikke passende til det, man vil have i Aarhus – eller i andre store byer som Esbjerg, Odense og Aalborg.

Men som man ser i AAB, kan det udemærket lade sig gøre igen og igen at forny et hold med egne talenter og udefrakommende folk og samtidig fastholde en bold-fast spillestil, der til tider endda er god nok til at vinde mesterskabet. Det store spørgsmål er så, hvorfor Aalborg kan, når vi ikke er i nærheden af at kunne, og rykker ned med jævne mellemrum..

Vi leder efter en træner, der kan bryde den struktur/kultur. For at gøre det, skal der købes rigtigt ind, satses på egne talenter og opbygge en spillestil konsekvent. Præcis det man ville med den hvide tråd under Wieghorst og nu med Glens power spillestil. Jeg synes bare ikke, det ser ud til at virke, at der er købt forkert ind, og at Glen ikke benytter vores egne talenter nok.

Steen6372
      Bruger

@Ulricht: Jeg har sådan set heller ikke skrevet, at jeg synes at AGF skal være de grå mus. Jeg forklarede bare, at det er en lettere tilgang til superligaen for et bundhold eller et hold uden et fastforankret koncept.

Konceptet er, som jeg ser det, forskellen på AGF og AaB. I AaB er ingen i tvivl om, hvordan man skal spille – eller jeg skal måske sige, at man var ikke i tvivl om det, før Wieghorst kom til. De har et koncept og en spillestil som netop går ned gennem ungdomsrækkerne og derfor gør det lettere for deres talenter at tage springet ind på holdet. Hele den kultur mangler vi i AGF – og selvom man har italesat problemstillingen efter den seneste nedrykning og skiftet centrale personer (Bugge) ud, så er det åbenlyst at der er lang vej endnu. Det er også enormt svært at definere en “AGF-spillestil”, når vi skifter træner og stil hvert andet år.

Pauli
      Bruger

Jeg tror ikke at han er fyringstruet. Men han er heller ikke fredet!!

Per Leth
      Bruger

Jeg tror mest at denne diskussison hører hjemme blandt inkognito journalister,der får både boner og resultatløn og bonus for f.eks. nederlag, trænerfyringer og nedrykninger. Jeg mener at vi almindelige fans skal holdes os for gode til at bidrage til diskussioner, med den slags tydelige eksempler på negativt spin.

Viser 15 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.