AGF talenter – eller mangel på samme

Forside Fora AGF AGF talenter – eller mangel på samme

Dette emne indeholder 13 svar, har 10 stemmer og blev senest opdateret af  T-Knogle 6 måneder, 2 uger siden.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

Leone
    Participant

Har nogen en forklaring på hvorfor vores ungdomsrækker generelt halter meget efter andre Superliga klubbers? Jeg kan dårligt huske hvornår vi sidst har haft U17 eller U19 med fremme.
    Har vi ikke en af de største ungdomsafdelinger i landet, eller i hvert tilfælde muligheden for det med det største opland/rekrutteringsgrundlag?

Pt ligger U19 nummer sidst i deres række, så det er nok desværre ikke der, at Glen skal regne med at kunne rekruttere…..

Negreanu
    Participant

Vi er i en proces og det er det lange seje træk 😛 U-19 har kun tabt 12 i træk!!! Så det er nok ikke derfra at vi skal få noget vinder-mentalitet ind på holdet.

Leone
    Participant

Al respekt for at man implementerer samme spillestil ned igennem rækkerne, men at vi er begyndt med det nu, forklarer vel ikke de sidste mange års nedtur for disse hold? Man skulle jo tro at vi støvsugede hele østjylland for talent (omkring 700.000 indbyggere), og derved havde en vis substans. Det virker bare mærkeligt på den baggrund, at vi næsten altid er nummer sjok blandt de større klubber i Danmark…

bay
    Participant

Ved godt der går nogle år endnu.
    men årgang 2004 er fremtiden
    De vinder alt i dk og er med i store tuneringer internationalt…..

Norden
    Participant

Det er jo 10-15 års forfejlet ungdomsarbejde der er årsagen. Har følgende refleksioner:

– I princippet er det ligegyldigt om U19 er godt som hold – det vigtigste må være, at der er 1 spiller der lyser. Selvfølgelig skal de gå efter at vinde, men mest af alt er det vigtigt, at udvikle de individuelle spillere.

– AGF har i mange år haft et dårligt rygte og tabt kampen til især FCM’s akademi, ligesom vi ikke har turdet give teknisk dygtige unge spillere chancen. Der er blevet lagt for stor vægt på fysik og det har bidraget til at spillere som Vibe, Fischer m.fl. er søgt videre.

– Jeg tror også at AGFs generelle niveau, men megen uro har fået spillere til at søge mod roligere himmelstrøg om man vil, hvor udvklingsmulighederne er mere stabile og gunstige, og hvor trænerne er bedre.

– AGF har været et dysfunktionelt hold i mange mange år, og det er alt andet lige sværere som ung at komme ind på sådan et hold, så mange har med god grund søgt videre.

Eraticator
    Participant

Heeman
    Participant

Jeg er enig i Nordens refleksioner. De giver et meget godt billede af det talentarbejde, der især foregik under Casper Bugge, hvor fysisk stærke spillere blev favoriseret. Okay, der kom nogle dygtige spillere op i form af blandt andet Leon og ‘Duncan’, men der var også spillere, der bare ikke var dygtige nok, selvom de havde domineret samtlige ungdomsrækker, heriblandt Marcus Solberg. Af spillere der pt. løber rundt i andre klubber, som har været i AGF, eller ikke nåede til AGF, må nævnes Mikkel Duelund (rykkede fra AGF til FCM som 14-årig,) Viktor Fischer (skiftede til FCM som 15-årig) og Mikael Anderson (var få år i AGF.) Sidstnævnte er en spiller, som FCM tror utrolig meget på.

Som Norden også nævner, så er det jo ikke meningen, at der skal et helt U/19-hold op i Superliga-truppen, selvom det da vil se godt ud. Succeskriteriet må være en-to spillere, som eksempelvis FC Nordsjælland fik (Gregor og Maxsø,) da de vandt U/19 rækken. Dette gør sig også gældende for landsholdet. Der er målet heller ikke, at der er fem U/21-landsholdsspillere, der skal op på A-landsholdet. Der vil selvfølgelig altid være årgange, der er ekstraordinære; eksempelvis 94’årgangen med Viktor Fischer, Yussuf Poulsen, Riza Durmisi osv.

Det er dog klart, at der er større sandsynlighed for eksempelvis EfB, AaB og FCM for at producere Superliga-spillere, da de som ofte ligger højt i U/17 og U/19. Der er dog flere grunde til, at disse klubber ofte er med i toppen af de to ovennævnte rækker. Det er klart, at det altid vil hjælpe, at man gør det godt i ungdomsrækkerne, samt man har et godt ry i oplandet (dette gør sig især gældende på Sjælland, hvor der er så mange klubber (FCN, FCK, Lyngby og til dels BIF,) der kæmper om spillerne.) For nogle har FCM et godt ry, mens de for andre har et mindre godt ry. Det er ofte andre klubbers trænere, der kan stille spørgsmålstegn ved FCM, men man må bare indrømme, at de gør et særdeles godt arbejde i det midtjyske. Forskellen på FCM og andre i det jyske er det geografiske rekrutteringsområde. Jeg var på besøg hos deres akademi for et par uger siden, hvor jeg blandt andet så en planche af, hvor de rekrutterer fra. Det var fra hele landet, samt Færøerne, Sverige og Norge. De rekrutterer altså meget bredt, hvorimod AaB og EfB mestendels rekrutterer fra deres eget geografiske område. Dette gør AGF også. Men, som Norden skriver, så har AGF, modsat EfB og AaB, altså bare ikke et godt ry blandt spillere og forældre.

AGF har forsøgt sig med de her Talentcentre for at gøre op med det mindre gode ungdomsarbejde. De her centre er lidt en spøjs størrelse. Jeg synes, at det er en fin idé, at man har de forskellige steps, hvor man starter med at scoute de spillere, der har valgt at komme. Det er ikke et krav fra samarbejdsklubberne (66 styks,) at man skal komme. Problemet med denne udvælgelse er, at flere af de spillere der går videre til step to, ikke er de bedste i deres klubber – nogle af dem er 2. holdspillere. Disse går blandt andet videre, fordi der går politik i den. AGF vil gerne tilfredsstille så mange som muligt, da de før har oplevet, at der er samarbejdsklubber, som har været ved at trække sig af den ene eller anden årsag. Derudover har/er der klubber i Aarhus, der har et anstrengt forhold til AGF, hvilket ikke er særlig gavnligt for talentudviklingen.
    Noget der heller ikke er gavnligt for talentudviklingen er, at AGF henter spillere ind, når de er 10, 11 og 12 år. Det der sker er, at konkurrencen i Østjylland bliver svækket markant, hvilket gør at AGF er nødsaget til at tage rundt i landet for at finde modstandere. Min mening er, at man skal vente med at hente spillere til de er U/14 eller U/15, medmindre man har at gøre med et ekstraordinært talent alá Viktor Fischer. Jeg ved, der er andre klubber i landet, der først henter spillere, når de er U/14 eller U/15, og det fungerer meget godt for dem. Der kan selvfølgelig laves aftaler om, at der er spillere, der træner med i AGF én gang om ugen, mens han stadig træner og spiller for sin egen klub.

I forhold til talentfulde årgange i AGF, så er jeg enig i, at 04’erne er meget dygtige. Det er blandt andet et hold, der består af tre spillere fra én klub, og pt. er der yderligere tre fra samme klub, der træner med. Det vil sige, at der er seks spillere fra et hold i byen, der er eller træner med i AGF. Er det så godt eller skidt, kan man diskutere? Man skal dog passe på med, at kalde dem for fremtiden, da de kun er 11-12 år, da der sker enormt meget i deres personlige og fodboldmæssige udvikling de næste år.
    Derudover skal U/15 og U/14 årgangen da også nævnes, da der netop er udtaget en lang række spillere til DBU’s U/15-talentsamling samt U/16-landsholdet (selvom fire blev sorteret fra.) I AGF tales der en del om 01’årgangen (de der kan komme på U/16-landsholdet.) Dette gøres der blandt andet fordi, de har spillet sammen i lang tid.

Så for mig at se er der mange problemer i AGF’s ungdomsarbejde, og der vil gå nogle år, før Anders Madsen og co. kontinuerligt vil skabe spillere til Superliga-holdet.

Helt helt enig Heeman.
    Også skal det altså også siges at FCM gør et glimrende stykke arbejde for at rekruttere vores største ungdoms talenter.
    De ting de tilbyder i form at helhedsløsninger for ungdoms spillere på deres akademi kan vi bare slet ikke være med på. Også går de også længere for de enkle spillere.
    Fischer kunne alle jo se var et giganttalent, og FCM signede da også storebroren – selvom hans talent bestemt ikke var til det – bare for at få Fischer over.
    Et talent mere vi har sagt farvel til er 17 årige Mathias Bonde der også gør sig på u-landsholdene.
    Han skiftede til PSV, men dog for en transfersum i det mindste…

Heeman
    Participant

For at snakke lidt mere FCM, så gør de, som DuErIkkeStifToefting nævner, mere for den enkelte spiller. Nu har jeg ikke det store indblik i, hvordan AGF håndterer deres bedste ungdomsspillere på og udenfor banen, men for at give et indblik i hvordan FCM kører tingene, laver/har de blandt andet følgende:

– Statistik på hver spiller. Blandt andet hvor han afslutter fra, og hvor mange gange han scorer derfra. Der arbejdes meget med, at få spilleren ind i straffesparksfeltet da målchancen er meget større her
    – Personprofiler på den enkelte spiller, så de ved, hvordan hver spiller agere, hvis han eksempelvis er under pres
    – En hjerneforsker, der blandt andet analysere spillerne på forskellige parametre

Angående spillere vi har sagt farvel til, har jeg det egentlig fint nok med at de skifter til udlandet, så længe vi får et beløb for dem. Af en eller anden grund formår eksempelvis FCM at få mere for deres talenter, end vi gør for vores.
    En spiller som er gået under AGF’s radar og endt i FCM er Christian Tue fra BMI. Han skiftede til FCM som 14-årig, hvor han boede hos en plejefamilie.

T-Knogle
    Participant

Det bliver et spændende hold som Tullberg får lov til at træne i næste U-19 sæson. Spillere født efter 1 januar 1999 er spilleberettigede:

———————– Kasper Thiesson Kristensen (1999) ——————–
    Quoc Minh(2000)-Sebastian Hausner(2000)-Christian Bech(1999)-Daniel Thøgersen(2000)
    ————————— Benjamin Hvidt(2000) —————————
    Kasper Lunding(2000)-Søren Bugge(2000)-William Just(2000)-Magnus Kaastrup(2000)
    ———————— Alexander Ammitzbøll (1999)————————

Magnus Brøgger(1999)
    Marcus Kruuse(2000)
    Mads Mikkelsen (1999)
    Anton Horup Søjberg (2000)
    Jacob Trenskow (2000)

• Dette svar blev ændret 6 måneder, 2 uger siden af  T-Knogle.

Snurre Snup
    Participant

Ja, særligt årgang 2000 er stærk i AGF, hvilket både gælder i toppen og i bredden.

Jeg tror, at Daniel Gadegaard (01) er udset til at stå på mål for U19 i den kommende sæson.

Kasper Lunding er årgang 99, mens Magnus Brøgger forlod AGF sidste sommer. Han er i øvrigt årgang 98.

Ift. din opstilling, så tror jeg, at Mads Mikkelsen bliver fast starter. Mit bud vil være på den centrale midtbane i stedet for Søren Bugge. Han rykkes så muligvis ned i det centrale forsvar i stedet for Christian Bech.

Norden
    Participant

Fedt hvis vi har et godt u19 hold – det er altid godt at vinde.

Endnu bedre og vigtigere er det dog hvis der er store profiler på holdet som kan blive bærende kræfter på Suppeholdet.

Men det står klart bedre til i AGF’s ungdomsrækker end for 5-7 år siden og det er virkelig positivt!

GFforpresi
    Participant

Glæder mig til at komme ud se noget ungdomsbold.

Synes senest man så imod Hobro og Brabrand, at de virkelig kan noget. i de 30 min er vi stadig bedre end Hobro (som dog også skiftede en del). Men bliver sgu spændende, og man kan vel godt forvente at AGF skal være i top 4 i u19 ligaen.

T-Knogle
    Participant

Ja jeg tror heller ikke at årgang 2000 vil stille sig tilfreds med mindre end en 4 plads, de har enormt meget vindermentalitet.

Kunne i øvrigt godt tænke mig at se dem i en 4-1-3-2 opstilling ligesom 1. Holdet har haft succes med, med Alexander Ammitzbøll og Anton “White Mamba” Søjberg ved siden af hinanden, det vil være giftigt.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.